• eisa

Väldigt ovanligt problem!

Jag har problem med mina käkleder. När jag blir spänd/nervös låser de sig och jag kan bara gapa någon centimeter.

När man föder barn måste man gapa då? Jag är rädd att jag ska gapa av ren reflex när jag krystar eller nåt, och att jag då ska förstöra käklederna (jag kommer ju naturligtvis vara spänd när jag ska till att föda).

Jag vet detta låter jättesjukt, men är ett verkligt problem!

Måste man gapa när man föder barn? Isåfall kan jag bara föda via kejsarsnitt, vilket iofs bara gör mig lättad eftersom jag har allmän förlossningsskräck överhuvudtaget.

• Svar på tråden Väldigt ovanligt problem!
  • AnneSophie

Barnmorskor brukar ju säga att man ska vända kraften innåt och inte gapa utan liksom skrynkla ihop ansiktet, bita ihop och sedan trycka på. (skum förklaring men du kanske förstår)

Men, det här är en typisk grej som man kan ta upp med sin barnmorska den dag man är gravid och alla tankar kommer. Dessutom kan man skriva in sådant här i förlossningsbrev så att barnmorskorna på förlossningen också kan hjälpa dig.
    Det finns lösningar på allt.

Om man väntar tillräckligt länge så får allt en mening.
  • Kristin24

gapa?  nä det gjorde inte jag.

Go och glad Kexchoklad
  • eisa

okej tack för era svar

jag är expert på att ta ut saker i förskott

självklart kommer barnmorskorna säga att de hjälper mig, men lika självklart kommer jag inte att lita på dem. tyvärr. de vill ju bara att man föder vaginalt till varje pris. de är partiska.

• AnneSophie
    eisa skrev 2007-02-15 23:34:05 följande:
    okej tack för era svarjag är expert på att ta ut saker i förskottsjälvklart kommer barnmorskorna säga att de hjälper mig, men lika självklart kommer jag inte att lita på dem. tyvärr. de vill ju bara att man föder vaginalt till varje pris. de är partiska.

Nja, dom tänker väl på det som är enklast för alla parter och ibland kanske det blir lite enkelriktat. Men dom flesta barnmorskor är bra och vill hjälpa så ta allt du läser, speciellt här, med en stor nypa salt.

Och, som sagt...du tar ut saker i förskott. Förstår att du oroar dig, men det löser sig.

Om man väntar tillräckligt länge så får allt en mening.
  • Vacker Utsikt

Har oxå problem med mina käkleder men har faktiskt inte alls tänkt på detta som ett problem under förlossningen. Det kan vara lite besvärligt när jag är hos tandläkaren men som andra har skrivit, jag tror inte att du gapar extra mycket när du föder barn. Skulle du få jätteont efteråt finns det ju cortison som du kan få i käken för att lindra smärtan och göra dem rörligare igen. Tror inte att du behöver vara orolig!

• Zmulan

Den enda gången som man öppnar munnen är ju när man ska slappna av och göra profylaxandningen. Det är den enda anledningen jag kan komma på där man måste öppna munnen lite...

Dotter juli 04, BF 25 juni 07
  • Trossens mamma

Njaaa...gapar tror jag inte direkt du kommer å göra den dagen.
    Tänk dej en enormt jobbig förstoppning där korven bara ska fram med våld typ...Å du kan inte stå emot.
    Då gapar man ju inte inte precis heller.Utan är mer sammanbiten å tar i....

Den dagen de är dags ska du se att de går jättebra för dej

Sorry den lustiga förklaringen men den är rätt lik.

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • eisa

Trossens mamma

Haha okej! Det låter bra det. Jag har hört den liknelsen förr

• Neko

Du kan nog skrika även med sammanbitna tänder, det gjorde jag :P

Svar på tråden Väldigt ovanligt problem!