• gladlouise

nu vet jag vad jag vill..MEN

Nu vet jag äntligen vad jag vill göra med mitt liv. jag är just n u mammaledig men har bestämt mig för att jag vill utbilda mig till socionom.

problemet är att jag inte har någon gymnasie utbildning.

så jag undrar, är det någon som vet vilka ämnen och betyg som krävs för att ha behörighet till att koma in och utbilda sig inom det programmet?

Då vi inte har så jättebra ekonomi så undrar jag om det går att få något bidrag när man går på komvux?

läser man mycket matte-engelska-och svenska på socionom programmet?

ja frågorna är många, jag har inte så mycket kunskap av pluggande och liknande.

sen undrar jag hur lönen ser ut inom socionomyrket?

jättetacksam för svar!

• Svar på tråden nu vet jag vad jag vill..MEN
  • Katja77

Jag tror man kan få studiemedel på komvux. Annars kan du ju läsa upp din gymnasiekompetens på folkhögskola.

• gladlouise

tassa:

ok, är det som ett lån då man får från komvux eller är det pengar som man får som bidrag?
    som sagt våran ekonomi är inte den bästa så vi måste klara detta rent ekonimoskt oxå...

nån annan som jobbar inom detta?
    hur lång är utbildningen?
    hur trivs ni på jobbet?
    är lönen bra?
    hur tuff är utbildningen och vad läser man för ämnen?
    mycket matte?
    vilket betyg i matte krävs för att komma in?

• snartfaster

jag tror att man får studielån när man går på komvux också. Om du vill veta mer om vad som krävs för intagning föreslår jag att du tittar på henmsidan för den eller de skolor du vill söka till och ringer/mailar en studievägledare, det brukar finnas studievägledare speciellt för skolornas institutioner som vet det mesta om programmen.

Här är en länk till Örebro Universitets program, kanske kan säga dig något om hur programmet kan se ut, men ofta varierar det från högskola till högskola (jag tillexempel läser biblioteks- och informationsvetenskap i Uppsala och den utbildningen ser ganska annorlunda ut i Växjö eller Borås, så det verkar kunan varaiera)

www.oru.se/templates/oruExtIntroPageLevel2____24122.aspx

• snartfaster

jag kan också rekomendera dig att göra högskoleprovet, då har du större chans att komma in.

• Katja77

Studiemedel är uppdelat på en lån- och en biddragsdel.

• Megalie

Precis som Tassa säger så är studiemedlet uppdelat på bidrag och lån. I normala fall är bidragsdelen drygt 2500 kr per månad, men om man saknar gymnasieutbildning (alltså om man inte har läst 3 år på gymnasiet) så kan man få mer i bidrag (drygt 5700 kr tror jag). Sedan kan man få ytterligare några hundralappar i bidrag per månad om man har barn + lån om man vill ha det. Lånet är den delen som måste betalas tillbaka.

Socionomutbildningen finns ju på många högskolor/universitet och utbildningen ser relativt olika ut beroende på skola. Man kan också läsa olika inriktningar. Gå in på www.socionomer.se och kolla in yrket. Där finns även ett forum du kan ställa frågor om antagning, utbildning etc.

• hönapöna2

Du behöver minst 3:a (eller G) i svenska matte och engelska för allmän behörighet men du måste läsa in hela gymnasiet, 3 år, det räcker inte att läsa in bara de ämnena. Socionomprogrammet är 3,5 år, ganska höga intagningspoäng. Den enda matten man läser är i form av statistik tror jag. Skulle säja att utbildningen är "lagom" tuff, ca 1000 sidor litteratur per månad, endel på engelska men oftast svenska, plus grupparbeten. Man läsre främst psykologi, juridik, samhällskunkap. Inte särskilt hög lön. ca 21-24 tusen.

• gladlouise

men om jag går på komvux och ´pluggar där...och får till exempel IG i matte i slutbetyg, får inte jag poängen som den kursen innebär då????

• hönapöna2

du måste ha minst godkänt i matte. japp så är det

• gladlouise

hönapöna2: ja men om vi glömer den här högskoleutbildningen nu ett tag, och bara spekulerar om komvux och gymnasieutbildningen..
    så om jag får ig i något ämne, får jag då inte dom poängen som det ämnet eller kursen innebär? vad gör jag då isåfall?

så om jag går ut komvux med ig i matte eller nått annat ämne, räknas det inte som att jag har gymnasieutbildning då???

Svar på tråden nu vet jag vad jag vill..MEN