• gladlouise

nu vet jag vad jag vill..MEN

Nu vet jag äntligen vad jag vill göra med mitt liv. jag är just n u mammaledig men har bestämt mig för att jag vill utbilda mig till socionom.

problemet är att jag inte har någon gymnasie utbildning.

så jag undrar, är det någon som vet vilka ämnen och betyg som krävs för att ha behörighet till att koma in och utbilda sig inom det programmet?

Då vi inte har så jättebra ekonomi så undrar jag om det går att få något bidrag när man går på komvux?

läser man mycket matte-engelska-och svenska på socionom programmet?

ja frågorna är många, jag har inte så mycket kunskap av pluggande och liknande.

sen undrar jag hur lönen ser ut inom socionomyrket?

jättetacksam för svar!

• Svar på tråden nu vet jag vad jag vill..MEN
  • hönapöna2

du menar om du får "ta studenten"? ja, det tror jag. det räknas nog. och det är ju inte "kört" om du får ig, man får ju göra om tills man får det betyg man behöver.

• gladlouise

hmm ok..så när jag pluggat klart på komvux och har tex godkänt i alla ämnen utom matte då, så har jag ändå klarat av gymnaie utbildningen, det är inte så att jag är körd i hela utbildningen bara för att jag fick ett ig?? och jag får väl ändå dom poängen som är på den kursen trots att jag har ig, det finns ju ett poängsystem och jag tror matte är 100 poäng...de är de jag undrar..om jag får dom hundra poängen iaf??

hur många poäng innefattar hela gymnasieutbildningen och vilka ämnen läser man?

sorry har så mycket frågor

• hönapöna2

jag vet inte hur det fungerar med poängen tyvärr. nu blev det för svåra frågor Men vilka ämnen man läser på komvux beror ju på vilken utbildning du väljer. det är ju helt olika på ekonomilinjen, samhällsvetenskaplig, natur...finns ju massor.

• Diny

Har du ingen gymnasieutbildning rekommenderar jag folkhögskola.Då får du ämnena du behöver.

• gladlouise

ok tack för svaren iaf..bara stör mig att jag inte hittar det nån stans på internet..vad som händer om man går ut komvux gymnasieutbildning med ig i nått ämne/kurs...hmmm störigt..

och om dom poängen inte räknas med liksom..ingen som vet nån sida där detta står?

• gladlouise

diny: vet du vad som händer om man går ut komvux med ig i matte?? det räknas väl ändå som att jag har en gymnasieutbildning fast jag misslyckades i nått ämne?
    och vet du om dom poängen för den kursen man fick ig i, dras bort för de eller om man får dom poängen ändå?

• enlitenbitkaka

Jag pluggar på KomVux och har studielån ca. 7200:-/månaden.

http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=1005
    Här kan du hitta hur det såg ut med antagningar på den linjen du vill gå och på vald skola. Har du ex. bara Godkänt i alla kurser har du ett medel på 10.0.

Här krävs det grundläggande behörighet + Matematik A och Samhälskunskap A för att kunna söka till Socionomlinjen.

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • lei

är det inte så att ett ig räknas som betyg medans ett streck inte gör det?

hmm har för mig att det ska vara så ialla fall

• Diny

Men om du inte har någon gymnasieutbildning alls så måste det vara lättare att gå folkhögskola. Får du ig så antar jag att det räknas som utbildning ändå som du säger, men då måste du göra om kursen eftersom socionom förmodligen kräver matte a.

• Fru KF

Vet inte om jag svarar på det någon redan har svarat på, men jag skriver ändå. Du måste minst ha godkänt i matte svenska o engelska på gymnasie nivå. Som du kan läsa upp på komvux vilket redan är nämt. Eftersom jag inte har högskolekatalogen framför mig så kan jag inte säga om du behöver läsa upp andra ämnen oxå för att komma in på socionom. Men jag skulle rekomendera att du skickar efter högskolekatalogen eller om du har ett universitet i närheten där du bor så hämta en där.
    Sen skulle jag oxå rekomendera dig att gå till en Studie- och yrkesvägledare för de kan rekomendera dig vad du behöver göra för att ta dig in plus att det har koll på hur arbetsmarknaden ser ut. Två andra tips är att du gör högskoleprovet då behöver du inte läsa på komvux om du får tillräckligt med poäng.
    Man kan ta sig in på universitet på tre olika sätt högskolprov, betyg o genom arbetslivserarenhet och då ska man ha jobbat minst fem år. Är inte riktigt säker om du oxå måste ha gjort högskoleprovet då oxå.
    Iaf så konkurrerar man inte med varandra då det vill säga att söker du in på betyg så konkurrerar du bara med de andra som sök in på betyg osv.
    Söker du in på betyg så skulle jag ändå föreslå att du inte bara läser upp matte, sv och eng för även om du har ämnena så har nog fler än dig högre betygspoäng.

Lycka till

Svar på tråden nu vet jag vad jag vill..MEN