När började du pensionspara?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-16 17:38:04:
oj glömde 31-32 år ni får ta de som är närmast er ålder
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-16 17:38:04:
oj glömde 31-32 år ni får ta de som är närmast er ålder
Började när jag var 18.
jag är 30 år och min man är snart 39 och ingen av oss har börjat spara än. vi vill ha pengarna nu istället. man vet inte ens om man lever till pensionsåldern och då är det tråkigt att ha det snålt nu medans man lever. möjligen ska vi börja spara 100 kr var/månad snart. (eller är 200 kr det minsta man kan spara?)
vi har ju kapital i huset samt lite ärvda pengar att ta av också.
Började när jag fick min första heltids tillsvidare tjänst då jag var 21 år.
Jag sålde en villa och för att slippa mycket skatt inv. jag pengarna i mitt pensionsspar.
Jag var 23 år då
Började vid runt 22, lägger 100 i månaden, En utgift som inte märks direkt men som gör stor skillnad när man går i pension.
Jag började pensionsspara när jag var 20 (och började få en riktig lön)
Jag sparade då bara 100:- i månaden. Nu sparar jag 200:- i månaden. Kommer väl inte lägga mer förrän jag börjar närma mig pensionen. Har räknat ut att om fonderna är som idag så kommer jag att ha, tillsammans med de andra två pensionsummorna så kommer jag att ha 2 miljoner när jag blir pensionär... Men det är föga troligt...
Jag tror att det är bra att börja spara när man är ung, men att inte lägga alltför mycket varje månad, det är viktigt att få leva i nuet också, roa sig, resa eller så. Man vet ju inte om man kommer att få leva till man blir 65.
BEGÄR ÅTERBETALNINGSSKYDD! Viktigt annars går pengarna till nån allmänfond istället för din familj.
MonikaH
Du kan öppna ett pensionssparkonto till din omyndiga dotter men skattemässigt är det bättre att hon sjäv börjar spara när hon har en lön. Tills dess kan du ju spara på vanligt vis till henne.
Kolla olika alternativ med din bank.
Tror jag var 24-25 år någonting
Jag är född 1975
Började precis och är 23.
Har inte börjat än.. Men borde väl kanske. Är 26 år.
har inte börjat..är 22år
Jag började för två månader sedan, 26 år.
sparar inte alls, kommer antagligen inte göra det heller..