• lexa

Få barn i Sverige el utomlands, behöver råd!!!

Vi födde första barnet i sverige tyckte det känndes tryggast så. Flyttade när lillan var 3 veckor till London. Har trivts väldigt bra det är ju dessutom väldigt lätt att träffa folk när man har barn. Väntar nu nummer 2 som ska födas här på plats.

Kan din man lätt få jobb i Au, kommer ni ha svårt att få bostad. Kan ni och har möjlighet att fixa mycket innan. Så kanske det vore ett bra alternativ. Sammtidigt som att det kan ta lång tid att bli gravid

• lexa

Nej om du inte meddelar FK kan du ju alltid låtsas att du bor i Sverige och få föräldrapenning även om ni är i Australien. Om du föder i Sverige.

Hur lång tid efter som du kan flyga beror ju helt på kanske har du haft kjesarsnitt och mår jätte dåligt eller så är du hur pigg som helst,. Jag hade nog tex lätt kunnat göra en sådan långflygning med vår första dotter efter 3 veckor. Det var ju då vi flyttade till London. Men realistiskt kanske du vill vänta minst 1 månad.

Ang det här med vårdnaden så har jag förståt att det spelar roll var barnet är född men okså var det är uppvuxet. Så alla mammor som flyttar utomlands även om barnet är fött i sverige. Ska absolut inte räkna med om man skiljer sig efter säg 5 år att dom bara kan ta barnet och flytta "hem" Utan då ser dom till var barnet vuxit upp och att barnet ska ha tillgång till båda föräldrar så då kanske man måste stanna kvar iallafall. Men det kanske underlättar om det är fött i sverige.

• lexa

Jag tycker att det är ett bra beslut kanske går det snabbt att bli gravid för er jag håller tummarna. Köp ett ÄL TEST. S
    en går ju 9 månader snabbt. Och under den tiden kan ni ju börja förbereda er inför en flytt organnisera och planera det måste inte bli stressigt och jobbigt. Din man kanske känner sig motiverad av detta nu kan börja leta boende och kanske till och med jobb. Man vet ju hur man är som människa okså. Känner du att du är någorlunda esygoing och social tror jag inte det blir problem med flytt och ny bebis du kommer lära känna så mycket nya människor och mammor med barn när ni flyttat dessutom så har du ju bott där innan så du vet var du flyttar till. Så om du ahr du möjligheten njut av svenska FP i ett varmare klimat med din nya bebis. Man klarar så mycket mera en vad man tror. Jag tror det blir en posetiv nystart för er. Och blir du inte gravid flytta till OZ iallafall. Då kommer ni nog alla må bättre det löser sig alltid så är det faktiskt....Och allt har en mening här i livet.

• lexa

Intressant att läsa alla inlägg och det ska bli intressant att se hur det går. Om det inte skulle vara för klimatet kanske ni kunde flyttat först till England. Det vet jag många Aussie/svensk par som gjort bott här i 1år med bebisen så man lätt kan åka "hem" och hälsa på . Samt att det är oftast lättare för en OZ att få jobb i säg London en i stockholm. Och sen när bebben är 1 år kan ni flytta vidare.
    Jag tror det viktigaste man måste ta med sig när man flyttar utomlands och när man får barn är FÖRVÄNTA DIG INTE ATT DET SKA VARA SOM I SVERIGE, jag säger inte att det behöver vara sämre. Vissa saker är bättre vissa sämre, men det är inte likadant!!!!
    Jag blir så trött när jag träffar svenska mammor här som gämmför allt och bara klagar om hur mycket bättre allting är i Sverige. Är du så otroligt sverige kär bo i Sverige. Visst är det tufft, vi har ingen familj här, jag är hemma med barnen barnomsorg är snordyrt, att leva och bo är dyrt, arbetsdagarna är långa. Men att få ha möjligheten att ge mina barn en del av en annan kultur, lära sig flera språk. Ha svarta, vita, kineser, japaner, amerikanska kamrater från världena alla hörn. Hur posetivt är inte det. Det finns så mycket mera av allt. Jag har fått vänner som är min nya "familj" vi hjälps åt. Man får uppleva och vara med om saker, se ny grejer möta nya människor. Jag skulle få panik av att flytta hem till sverige, kallt grått tråkigt inskränkt alla ser likadan ut har samma kläder. Ska vi köpa en tegel villa i Älvsjö en volvo och en liten hund. Nej ush så tråkigt. Men alla är vi olika och vill olika saker här i livet.

• lexa

Jag tytcker inte att du ska ta dagen efter piller har läst någon stans att för 75% kan det ta upp till 1 år att bli gravid.
    Se vad som händer jag tror det är helt normalt med lite panik det kommer att lösa sig.

• lexa

Vad kan ni göra för att din sambo och du ska må bra ? Mår ni bra och barnet förståss så klarar man nog mera en vad man tror.

Kanske ska ni ändå fundera på att tidigare lägga flytten. Jag har pratat med många mammor som har flyttat utomlands när barnet varit ca 1 år. Och det dom alla har tyckt varit jobbigt är att då har man ju hunnit skaffa alla mammakontakter rutiner

• lexa

Tror du inte att han kan få nått vik då och kanske börja i mitten av en termin. Jag menar att ibland kan det ju vara skönt att börja planera även om ni inte flyttar nu men att fixa visum, kolla på hus och förbereda sig lite. Då kanske han verkligen fattar att det är på G. Och sen om ni skulle hitta något som stämmer får ni ta beslut om när och hur senare...

Svar på tråden Få barn i Sverige el utomlands, behöver råd!!!