• Snowstorm

Få barn i Sverige el utomlands, behöver råd!!!

Jag är tillsammans med en australienare o vi har bott i Sverige i ca 6år. Nu känner vi båda att vi vill ha barn, men problemet är att min sambo inte mår bra alls (har problem med hälsan samt vantrivs otroligt i Sverige).Vi kommer flytta til Australien nästa år,o frågan är ska vi skaffa barn innan flytt eller vänta ett par år tills vi bor i Australien??

Spontant känner jag att jag vill föda mitt första barn i SVerige där man känner sig hemma med familj o språk o allt. Dessutom får man ju en förmånlig föräldrarpeng. Men eftersom min sambo inte mår så bra så känns det som att vi ska vänta tills vi bor i Australien, men då är jag orolig att jag ska känna mig ensam o så långt borta från min svenska familj, och ångra att vi inte skaffade barn i SVerige (min sambo har för övr ingen kontakt med sin fam förutom ett par syskon).....Min sambo kan tänka sig att flytta först nästa år efter vi fått barn, men jag känner mig så egoistisk....känslorna sliter mig åt olika håll...

Skulle bara vilja höra era tankar o erfarenheter av att få barn i Sverige resp. utomlands?!! Hur kändes det för er?? Vilka kompromisser gjorde ni?? Någon som fött första barnet utomlands??

Alla inlägg är välkomna Behöver råd snälla!!

• Svar på tråden Få barn i Sverige el utomlands, behöver råd!!!
  • lexa

Vi födde första barnet i sverige tyckte det känndes tryggast så. Flyttade när lillan var 3 veckor till London. Har trivts väldigt bra det är ju dessutom väldigt lätt att träffa folk när man har barn. Väntar nu nummer 2 som ska födas här på plats.

Kan din man lätt få jobb i Au, kommer ni ha svårt att få bostad. Kan ni och har möjlighet att fixa mycket innan. Så kanske det vore ett bra alternativ. Sammtidigt som att det kan ta lång tid att bli gravid

• AHöst

Som lexa sa sa kan det ju ta lang tid att bli gravid, och det kan vara en enorm stress. Om ni dessutom aven har stressfaktorn ovanpa det att din sambo inte mar bra och att det maste bli till fortsa ni an flytta sa kan jag kanna att for mig hade det kanske varit valdigt stressande. Men det kan ju ocksa ga illa kvickt.

Din onskan att ha din familj hos dig nar du ar gravid och foder ar ju ocksa valdigt viktig. Sa den biten ar nog bara nagot du kan kanna efter hur du tror att du kommer reagera om ni skulle flytta nu.

Sedan vager det ju ocksa in vad ni kommer att ha for forutsattningar nar ni val kommer till Australien.

Jag sjalv kommer att foda i usa. Men jag har ju ocksa bott har valdigt lange.

• aussie

Det beror nog mycket på er relation, om den är solid eller inte. Om du känner att du kan vara bara med den här personen på en öde ö helt utan andra, så ja.
    Känslan av att vara isolerad här är nämligen fruktansvärt påtaglig.
    Jag känner två personer som jag kan prata med härnere. Inte många.
    Du får gärna skriva till mig, jag har ju gjort det redan.

• Wagram

Jag fodde mitt forsta (och hitills enda) barn i USA. Det var absolut inga problem, och mina foraldrar kom och halsade pa efter sex veckor. Jag litar faktiskt mer pa sjukvarden i USA an i Sverige, sa av den anledningen var det skont att foda har. Daremot saknade jag naturligtvis foraldrapenningen. Att inte ha det skapar stress, speciellt om man inte har det sa fett fran tidigare.

• laven

Alla mina barn är födda i Kanada, men iom att jag inte bott i Sverige på så länge var det inte aktuellt att åka dit för att föda.

• TEDDEN

TS

Är lite i samma sits, dock bor vi redan i Japan och jag har bestämt mig för att föda här.
    Vi är inte utskrivna från Sverige och jag kommer även här få föräldrarpenning, så jag kan även utan problem åka hem och föda eftersom jag alltid kommer att vara folkbokförd i Sverige. Detta har gjort att jag skrivit in mig på MamaMia på Karlavägen för att även ha kontakt med en svensk BM under hela graviditeten, och för att vi åker hem till Sthlm med jämna mellanrum. Det känns lite tryggare och om jag har några frågetecken ang vården här så kan jag alltid ringa eller maila henne för att jämföra och rådgöra.

Jag har valt att planera för en födsel här då sjukvården är kanon och man blir så bra omhändertagen. Går på privatklinik och har en och samma läkare (utbildad i England och USA) under hela graviditeten, han gör alla UL var tredje vecka och han kommer även att vara min huvudläkare under förlossningen. Vilket inte är fallet i Sverige. På så sätt känner jag mig mycket trygg med detta val, men visst- man är långt borta från föräldrar och vänner, språket är ett jätteproblem men om det skulle kännas viktigt är det bara att be någon vara med och tolka.

Vi planerar för att åka hem i september (BF 31 juli) för att visa upp den lill*, det sägs att det är enklare att flyga med ett spädbarn än en 1 åring och det kan jag nog förstå
    Dessutom är redan mamma och pappas resa hit i oktober inplanerad, sen åker vi hem i början på december och stannar till slutet på januari.
    För mig känns det viktigt att ha sån framförhållning, då känns inte steget att föda här lika stort och jag vet att vi efter några veckor åker hem, jag är alltså inte helt avskärmad från Sverige på detta sätt och det är jätteviktigt att känna!

Blev långt det här, men detta är mina främsta anledningar och tankar. Möjligt att jag ändrar mig vad det lider.

• Snowstorm

Tack för era inlägg Skönt att prata med människor i samma sits.

Vi tänkte isåfall börja försöka bli gravida typ nu. Blir jag inte gravid om några månader tycker jag att vi ska flytta till Australien o få barn där (om man kan få dvs),då har man ju iallafall försökt i Sverige.Vi kommer lätt att hitta boende i Austr. o min sambo borde inte ha problem alls att hitta jobb.

Hur länge efter förlossning (om allt går bra) tror ni att det är realistiskt att flytta?? Det är ju en stor mental omställning kan jag tänka mig att få barn, samt att flytta utomlands så kanske först efter 4 mån el så kan det kanske bli aktuellt..??

Det känns viktigt för mig att få vårt första barn iaf i Sverige, men som jag sa så mår ju inte min sambo alls bra. Han är så duktig o "håller ut" (ibland blir han jättefrustrerad såklart)men han är villig att stanna eftersom det betyder mkt för mig att få barn i sVerige. Eftersom han är såååå otroligt generös o verkligen ger ALLT för vårt förhållande,är jag faktiskt beredd att säga "äsch lets go to Austr and have a baby"...för han betyder såmkt för mig...

Om man inte skriver ut sig fr Sverige, hur kan FK då "märka" att jag inte bor i Sverige o då inte har rätt till föräldrarpeng???? Nån som vet??? (Kanske kan flytta 4 mån efter födsel o sen få mammapeng utomlands...

Oj vilket lång inlägg, hoppas ni ej somnade...

• aussie

Det låter väl som en bra idé, TS. Fast jag har ett tips. Jag sitter i sitsen att barnet är fött i Aus. och om det blir vårdnadstvist så har pappan all rätt i världen att stoppa en flytt till Sverige.
    Om jag var du skulle jag innan du blir gravid åka hit och känna hur det känns här. Du kanske inser att det inte alls är för dig att bo härborta. Eller så älskar du det.
    Allt som har med barn att göra är helt ok här. Det är barnvänligt på alla sätt o vis. Man ska nog se efter själv. Det är enorma avstånd.

• bebben Elias mamma

Jag födde mina barn i Spanien och det var jättebra. Jag är tvärtom, rädd för att föda barn i Sverige. Sjukvården är mycket bättre där. Man har alltid läkare med sig under förlossningen + barnmorska, man gör flera ultraljud och kontroller under graviditeten.

Innan jag flyttade utomlands så trodde jag att det alltid var bäst och tryggast i Sverige, men det är det inte alla gånger så man ska inte vara rädd för att prova andra länders system.

Vi flyttade från Spanien till Sverige när minsta var 4 månader, allt gick bra även om det varit lite krångel med vaccinationssystemen.

• lexa

Nej om du inte meddelar FK kan du ju alltid låtsas att du bor i Sverige och få föräldrapenning även om ni är i Australien. Om du föder i Sverige.

Hur lång tid efter som du kan flyga beror ju helt på kanske har du haft kjesarsnitt och mår jätte dåligt eller så är du hur pigg som helst,. Jag hade nog tex lätt kunnat göra en sådan långflygning med vår första dotter efter 3 veckor. Det var ju då vi flyttade till London. Men realistiskt kanske du vill vänta minst 1 månad.

Ang det här med vårdnaden så har jag förståt att det spelar roll var barnet är född men okså var det är uppvuxet. Så alla mammor som flyttar utomlands även om barnet är fött i sverige. Ska absolut inte räkna med om man skiljer sig efter säg 5 år att dom bara kan ta barnet och flytta "hem" Utan då ser dom till var barnet vuxit upp och att barnet ska ha tillgång till båda föräldrar så då kanske man måste stanna kvar iallafall. Men det kanske underlättar om det är fött i sverige.

Svar på tråden Få barn i Sverige el utomlands, behöver råd!!!