• Snowstorm

Få barn i Sverige el utomlands, behöver råd!!!

Jag är tillsammans med en australienare o vi har bott i Sverige i ca 6år. Nu känner vi båda att vi vill ha barn, men problemet är att min sambo inte mår bra alls (har problem med hälsan samt vantrivs otroligt i Sverige).Vi kommer flytta til Australien nästa år,o frågan är ska vi skaffa barn innan flytt eller vänta ett par år tills vi bor i Australien??

Spontant känner jag att jag vill föda mitt första barn i SVerige där man känner sig hemma med familj o språk o allt. Dessutom får man ju en förmånlig föräldrarpeng. Men eftersom min sambo inte mår så bra så känns det som att vi ska vänta tills vi bor i Australien, men då är jag orolig att jag ska känna mig ensam o så långt borta från min svenska familj, och ångra att vi inte skaffade barn i SVerige (min sambo har för övr ingen kontakt med sin fam förutom ett par syskon).....Min sambo kan tänka sig att flytta först nästa år efter vi fått barn, men jag känner mig så egoistisk....känslorna sliter mig åt olika håll...

Skulle bara vilja höra era tankar o erfarenheter av att få barn i Sverige resp. utomlands?!! Hur kändes det för er?? Vilka kompromisser gjorde ni?? Någon som fött första barnet utomlands??

Alla inlägg är välkomna Behöver råd snälla!!

• Svar på tråden Få barn i Sverige el utomlands, behöver råd!!!
  • Wagram

Chocolate: Usch vilken knivig sits du sitter i! Om jag far skulle jag vilja ga tillbaka till din sambo. Vilka faktorer ar det som gor att han vantrivs sa forskrackligt? Finns det en risk att du skulle kanna likadant om ni bodde i Australien?

• Snowstorm

Kitty Shark: Faktorerna är MÅNGA bla kallt klimat med allt vad det innebär med att ej kunna utöva vissa sporter ute året om etc etc etc....Listan kan göras LÅNG! Jag har själv bott i Oz så vet hur landet är o hur trevliga alla är! Den huvudsakliga orsaken att han mår dåligt o att det nu "gått nästan över gränsen" är att han nyss fått en kronisk sjukdom o att all stress med svensk sjukvård, stressigt jobb, kallt klimat, brist på aktiviteter...inte gör det bättre. Vi har verkligen gjort ALLT för att han (och inte minst mig SJÄLV) ska må bra här men tyvärr har jag tom själv insett att jag inte vill leva i Sverige på ett bra tag, gillar livsstilen i Oz!! Och det är så jag vill leva mitt liv. Fast när det gäller just att skaffa barn är det ju så mkt bättre ekonomiskt att göra detta i Sverige, samt att ha familjen nära. Det kniviga är ju att jag tror att jag kommer ångra att vi aldrig fick barn i Sverige om vi flyttar till Oz om några år utan att ha försökt få barn först i Sverige....och det var det som gjorde att jag ville försöka NU...ngt som jag fortfarande inte är helt säker på om jag gjort rätt.......kommer ju bli jobbigare att flytta med barn än utan, o det ökar ju stressen för oss båda. Fast å andra sidan har jag ju då fått betald ledighet här....Ja hur vi än gör blir det ju "stressigt" på olika sätt....antingen ekonomiskt/psykiskt el både och...

Känner för att bli gravid nu, o sen flytta ett par mån efter födsel, men så ska man sälja huset först också o den stressen vet jag ej om jag vill gå igenom...

SUCK!!!blä vilket jobbigt beslut (fast är jag redan gravid så är ju beslutet "tagit")

• Wagram

Chocolate,

Ok, ja da forstar jag lite battre. Jag tror att nar man far barn gor man det man maste for att det skall fungera, sa oavsett om ni far barn i Sverige eller i Australien kommer ni att fixa det! Kanske kan det bli en nytandning for din sambo ocksa om ni far barn i Sverige. Chansen finns ju att han upptacker en helt ny sida av det svenska samhallet nar han ser det genom ett barns ogon...! Lycka till hur det an gar!

• Snowstorm

Ingen annan som har nåt klokt att säga.. ??? Står ju mellan två val:
    1) Flytta typ NU till Oz (skaffa barn om några år)
    Tror jag kommer ångra mig om vi ej försöker skaffa barn här, men fördelen är ju att vi får mer tid att komma iordning där först...

2) Skaffa barn NU (flytta till oz nästa år någon gång när det känns ok)
    Vill gärna ha barn i Sverige men vet ej om just NU är lägligt rent mentalt..men ekonomiskt med mammapeng är det ju bättre än i Oz..

Vet att det är svårt att ge råd, men några mer kloka ord än jag redan fått kanske..??

• Cocosnöten

Ja chocolate detta är verkligen en klurig situation. Att bestämma sig för att försöka få barn är nu i sverige är ju bra. Men sedan vet man ju natuligtvis inte hur långt tid det tar att bli gravid. Det kan ju gå på en gång eller så kanske det tar ett halvår eller upp mot ett år innan ni är gravida. Om ni sedan ska vänta tills barnet är fött och det är något år gamalt innan ni flyttar kan det i värsta fall handla om två eller tre år till innan ni flyttar. Det hela beror på lite hur dåligt din sambo mår och hur akut han känner att flytta tillbaka är. Om ni försöker få barn i sverige känns det som om han borde försöka acceptera att ni kommer att bli kvar där ett tag till och inte bara se sin framtid i Australien.

Om ni skulle flytta till Australien ganska snart istället är det nog klok om din sambo börjar med att söka jobb där och gärna har ett jobb den dagen ni flyttar dit. Det gäller ju att ha någon form av inkomst säkrad om man ska flytta någonstanns. Ni kan ju också börja kolla upp vad som krävs för att du ska få arbetsvisum osv. Var skulle ni bo, vad kostar boendet. Fundera på vad du skulle kunna jobba med där osv

Ni skulle kunna kolla upp en hel del praktiska saker samtidigt som ni är kvar i sverige och försöker få barn. Eventuellt bestämma att har ni inte lyckats bli gravida inom ett halvår att göra en ny utvärdering om ni ska fortsätta försöka bli gravida i sverige eller avbryta eventuella planer på barn och istället koncentera er på flytten.

Det är inte en lätt sists du befinner dig i. Jag önskar dig all lycka till och hoppas det blir bra för er båda.

• Snowstorm

Cocosnöten o alla andra: vi har nu äntligen tagit ett beslut, nämligen att försöka få barn NU och försöka 3-4 mån o är jag inte gravid efter det börjar vi planera flytten.

Min sambo skulle helst flytta först (är ganska desperat att flytta) o jag har ju oxå varit inne på den banan, men han är såååå orolig att jag kommer ångra mig när vi flyttat o bor i Oz o att jag alltid kommer tänka "varför försökte vi ej i Sverige". Innerst inne tror jag oxå att jag kommer tänka så, men eftersom han mår dåligt sa jag "äh vi flyttar NU o försöker få barn i Oz om några år istället. Men han vill att vi gör några försök att få barn nu, han "vägrar" flytta innan vi försökt. Han vill inte att jag ska ev må dåligt i Oz under grav o längta hem. Så även om han mår dåligt så vill han att vi försöker här...sen vet jag ju att det kommer bli jobbigt vilket beslut det än blir men så är väl livet, inte alltid lätt. Ja så nu får vi se om det blir ett plus-tecken om några veckor

• lexa

Jag tycker att det är ett bra beslut kanske går det snabbt att bli gravid för er jag håller tummarna. Köp ett ÄL TEST. S
    en går ju 9 månader snabbt. Och under den tiden kan ni ju börja förbereda er inför en flytt organnisera och planera det måste inte bli stressigt och jobbigt. Din man kanske känner sig motiverad av detta nu kan börja leta boende och kanske till och med jobb. Man vet ju hur man är som människa okså. Känner du att du är någorlunda esygoing och social tror jag inte det blir problem med flytt och ny bebis du kommer lära känna så mycket nya människor och mammor med barn när ni flyttat dessutom så har du ju bott där innan så du vet var du flyttar till. Så om du ahr du möjligheten njut av svenska FP i ett varmare klimat med din nya bebis. Man klarar så mycket mera en vad man tror. Jag tror det blir en posetiv nystart för er. Och blir du inte gravid flytta till OZ iallafall. Då kommer ni nog alla må bättre det löser sig alltid så är det faktiskt....Och allt har en mening här i livet.

• Snowstorm

Tack Lexa för ditt positiva svar !!Känns bra att höra en positiv kommentar, för även i skrivande stund är jag inte säker på om vi fattat rätt beslut..känns nu som att vi kanske skulle flyttat först o komma iordning istf o flytta med en bebis...fast det blir ju stressigt vilket som....(kanske redan är grav så bara gilla läget.. Blir nog bra vilket det än blir..

Precis Lexa, då kan vi börja planera flytten under grav...Det ideala skulle ju vara att flytta några månader efter födsel men det kan nog bli lite väl stressigt kanske, med att få barn, sälja huset, packa, frakta saker etc etc. Så realistiskt är kanske ca 6 mån efter födsel, så kanske sommar 08. Då blir det lite lugnare o lättare psykiskt med omställningarna med att få barn o flytta utomlands (igen). Den sociala sidan är jag inte orolig alls för, både jag o min sambo är sociala o easy going

Får vi se om jag är gravid..

• Snowstorm

åhhhh va jag är velig!! Har sååååååån ångest nu att vi eller JAG kanske jag ska säga, valde att jag vill ha barn iSverige...NU! Tror faktiskt helt ärligt att jag kommer ångra mig om ett par år när vi är i Australien att vi aldrig försökte i sverige...Men just nu känns det som att jag happily skulle vänta med barn o leva ett ordentligt parliv bara min sambo o jag o ha friheten att göra vad vi när vi vill. Men nu kan jag ju redan vara gravid o fy skäms faktiskt tänkt på abortpiller...vågar knappt säga det o menar det nog inte, men just nu känns det som att jag tagit fel beslut....fast hade jag valt att vänta hade jag nog haft ångest för att "vi skulle väl kanske försöka här i sverige nu.."

Min sambo är jätteirriterad på mig att jag nu tvekar. Även fast det är han som mår så dåligt vill han absolut vi stannar o försöker för han vet jag kommer ångra det..."Du tog ett beslut förra veckan att ha barn i SVerige o det var ju en anledning till det så varför ändra sig" säger han....o det ligger ju nåt i det.

Åhhh nån som känner igen denna ångest?? Usch jag är inte bra när det gäller VAL...sån velpotta.

• Cocosnöten

chocolate, jag tror att det är vanligt att man får ångest och velar när man precis ska börja försöka få barn eller precis har börjat försöka. Det är ju liksom en sådan stor grej. Det största beslutet man gör i sitt liv. Att skaffa barn kan man ju inte bara pröva på och sedan ångra sig. Det är ju inget öppet köp på barn som man säger så. Jag tror att det är jättevanligt att vela. Känner själv ibland starkt att jag vill ha barn och sedan nästa vecka att det skulle kvitta om jag inte lyckades bli med barn. Om du inte blivit gravid redan eller blir denna månad kan du ändra dig om att fortsätta försöka eller inte eller hur?

Svar på tråden Få barn i Sverige el utomlands, behöver råd!!!