• Snowstorm

Få barn i Sverige el utomlands, behöver råd!!!

Jag är tillsammans med en australienare o vi har bott i Sverige i ca 6år. Nu känner vi båda att vi vill ha barn, men problemet är att min sambo inte mår bra alls (har problem med hälsan samt vantrivs otroligt i Sverige).Vi kommer flytta til Australien nästa år,o frågan är ska vi skaffa barn innan flytt eller vänta ett par år tills vi bor i Australien??

Spontant känner jag att jag vill föda mitt första barn i SVerige där man känner sig hemma med familj o språk o allt. Dessutom får man ju en förmånlig föräldrarpeng. Men eftersom min sambo inte mår så bra så känns det som att vi ska vänta tills vi bor i Australien, men då är jag orolig att jag ska känna mig ensam o så långt borta från min svenska familj, och ångra att vi inte skaffade barn i SVerige (min sambo har för övr ingen kontakt med sin fam förutom ett par syskon).....Min sambo kan tänka sig att flytta först nästa år efter vi fått barn, men jag känner mig så egoistisk....känslorna sliter mig åt olika håll...

Skulle bara vilja höra era tankar o erfarenheter av att få barn i Sverige resp. utomlands?!! Hur kändes det för er?? Vilka kompromisser gjorde ni?? Någon som fött första barnet utomlands??

Alla inlägg är välkomna Behöver råd snälla!!

• Svar på tråden Få barn i Sverige el utomlands, behöver råd!!!
  • Snowstorm

Kitty shark: har faktiskt köpt Norlevo nu, men inte tagit det...tvekar...

Om min sambo var helt hundra procent frisk skulle jag inte tveka, men det är just det och hur han mår psykiskt i Sverige, som gör att jag tvekar på att få barn NU...annars skulle det kännas bra. Känner mig sååå ego o skulle sagt att vi flyttar först, men då hade det kanske inte känts mer rätt för mig.

Min sambo velar inte alls o tycker att vi kör 3 mån som sagt o är jag inte gravid då flyttar vi. "Helst" skulle han vilja flytta nu, men eftersom det är jag som ska va gravid o vi är i min hemmiljö nu tycker han att det är smartast att försöka här. Han tror att jag kommer ångra mig forever om vi aldrig försökte här, o det är nog sant...

Nej får tänka lite till...återkommer

• Snowstorm

Sen vore det väl oetiskt o jättefel att INTE säga till min sambo att jag skulle ta dagen efter piller..?? Eller??

Han skulle säga "aldrig"..!!

• Cocosnöten

Egentligen kan det vara vettigt att kanske bestämma först vart ni ska bo. Eftersom du ännu inte provat på att bo i Australien är det naturligtvis omöjligt för dig att säga hur du kommer att trivas där. Vad gör ni om det visar sig att du inte trivs där och din sambo absolut inte kan tänka sig att flytta tillbaka till sverige? Det blir ju ett mycket större problem i den situationen om man redan har barn då. Kanske vore det bra för din sambo att flytta lite i förväg om ni bestämmer er för att flytta dit för att ordna lite praktiska saker. Det kan ju faktiskt också vara så att han idialiserar Australien mer än vad han borde (det gör man väldigt ofta när man bor utomlands).

Om du känner dig uppenbarligen osäker på detta med barn just nu så kanske det bästa är att avbryta barnförsöken nu och låta din sambo åka till Australien ganska omgående och som sagt fixa prakktiska grejer och se om sitt hälso tillstånd. Det är tufft att flytta i början och då kanske det är bra om din sambo är stark och frisk så att han kan stötta dig när du befinner dig i ett främande land i början. Att få barn sägs ju också vara en stor påfrestning på förhållandet så det kanske är bra om man är frisk och någorlunda stark innan blandar in ett barn.

• Snowstorm

Cocosnöten: Jag HAR bott i Australien !!! Så jag vet hur det är där! Bodde där knappt ett år med min sambo.Vi har just pratat massor o nu känns det helt rätt plötsligt med att försöka här. Vi bestämde precis som du sa, att han nog får åka i förväg o fixa boende, jobb etc. På så sätt blir det mindre stressigt.

Gud va känslorna kan gå upp o ner...vill helst försöka få barn här och om vi inte försökt tror jag att jag kommer ångra mig i framtiden, kommer bli många "what if´s". Eftersom jag vet vi kommer bo i Oz i många år framöver är det nog väldigt rätt mentalt att åtminstone försöka här...

Gud va alla ni som svarat är gulliga !! Så otroligt många o kloka råd, uppskattar det enormt!!! Ni har verkligen hjälpt mig!

Men jag håller er uppdaterad om vad som händer Borde veta runt 16-18 mars om jag är gravid...fortsättnig följer

• lexa

Jag tytcker inte att du ska ta dagen efter piller har läst någon stans att för 75% kan det ta upp till 1 år att bli gravid.
    Se vad som händer jag tror det är helt normalt med lite panik det kommer att lösa sig.

• Snowstorm

Lexa: nej ska inte ta pillret, men det ligger i väskan. Men känns inte rätt att göra det nu! Precis tror oxå att det kommer lösa sig, vad vi än gör. Lite panik som du säger är nog normalt, speciellt som jag o min sambo har ganska stora planer som att flytta till andra sidan jorden med allt vad det innebär, stora påfrestningar....och roliga o häftiga upplevelser Nog normalt då att "flippa" ur som jag gjorde.. Men så är jag ofta en velpotta som tänker på beslut man INTE tog, o hur saker o ting blivit den...men som min sambo säger "gjort är gjort, ingen idé att ifrågasätta o tänka bakåt, om ett beslut är taget ge 100% o tänk framåt".

• Cocosnöten

Det är jättebra att du har haft chansen att bo där redan och prova på för då kommer det helt klar att underlätta och dessutom skönt att du vet att du tycker att det är ok att bo där. Du får gärna skriva och berätta hur det går och om det blir bebis eller inte i mars.

• Snowstorm

Absolut, såklart jag skriver o berättar En en gång, tusen tack för allt engegemang!! Har fått ett sånt fint stöd av er alla!

Mailar snart igen

• zigzig

Väldigt intressant att läsa Aussies inlägg tycker jag. Jag har inte riktigt samma erfarenheter. Har dock varit i Australien lite längre men jag har många goa kompisar här. Vi bodde i SVerige innan och hade inte råd att åka till Oz alltför ofta men nu åker vi hem till Sverige varje år.

Personligen tycker jag att svenskar är mycket mer som i aussies iinlägg att man aldrig blir hembjuden till dem om man itne känt dem sen lekis. Här är folk mycket generösare och vill gärna umgås. De första gångerna kanske man ses på en pub eller cafe men sen tyckar jag att det är lätt att få nya kompisar och bli hembjuden till dem.

Men allt beror ju på vart man bor och sen så hade jag ju en bra grund när jag kom hit då de flesta av min mans kompisar har underbara fruar och tjejer så jag fick en massa kompisar direkt.

• zigzig

Annars håller jag med om att dagis är dyrt och att man inte får akassa. Och bil måste man ha för att kunna ta sej. Tågen funkar jättebra om man man vill in till stan och tillbaka men vill man ta sej någon annanstans så måste man ha bil.

Nått som jag gillar med det sociala klimatet är är att folk tar sej tid. När vi är på besök i Sverige kan jag ringa upp någon av mina kompisar och fråga om vi kan ta en fika (enda gången vi kan ses), då säger det att de tyvärr inte kan för de ska fika med sin mamma (som de träffar 3 gånger i veckan). Här däremot tar folk en ledig dag eller svänger förbi efter jobbet bara för att hjälpa mej hänga tvätten eller laga mat när jag är trött och har haft en jobbig natt med en skrikig baby.

Svar på tråden Få barn i Sverige el utomlands, behöver råd!!!