Inlägg från: lluvia |Visa alla inlägg
  • lluvia

Vem skulle du rädda? (Läs TS)

Jag har inte hund men tror att jag skulle rädda pojken.

Men, ok, nu är tråden väldigt gammal, men inser ni inte att det inte finns några rätta åsikter i detta?

De som inte tycker som du har INTE en skruv lös, de är inte knäppa osv.

Det handlar om känslor och vi känner olika.

• lluvia
    Anna Paulita skrev 2007-04-27 13:03:40 följande:
    Ja, för då hade han kunnat få ett ordentligt straff.... ;)Seriöst, visst finns det eventuellt människor jag inte skulle vilja rädda...men de är nog väldigt få då jag verkligen inte tycker om hundar. Och jag har svårt att se ett hundliv vara mer värt än ett människoliv. 
    Det här värdet du talar om, hur mäter man det? Vem är det som ha mätt värdet? Människan?
  • lluvia
    Anna Paulita skrev 2007-04-27 13:10:07 följande:
    Jag har mätt det värdet, och kommit fram till att en människa är värd mer än en hund. Och det tycker jag. Sedan hur ni andra mäter värden på människor och djur är er sak, men jag kan inte förstå det om ni tycker tvärt om.Men det är min åsikt...
    Just det, det är subjektivt och inte en sanning.

Sluta presentera det som om det vore en självklarhet!

Jag känner också starkare för människor än för djur men jag inser att det är en känsla och att andras känslor är lika sanna för dem som mina är för mig.
  • lluvia
    Anna Paulita skrev 2007-04-27 13:18:17 följande:
    Den här diskussionen blir så dum, vi har så enormt olika åsikt i djur och människors värde så det går liksom inte att diskutera det. Du blir skit irriterad pga mina åsikter och jag helt klart pga dina. Men i vilket fall, jag tycker du har fel...;)
    Det finns inga ÅSIKTER ang detta "värde" det finns bara känslor.

Du känner starkare för människor av det enkla skälet att du själv är människa. Om du vore en katt tror du att du skulle slå fast att människan är mer värd då?

Andra känner att "värdet" är detsamma för människor och djur.

Du kan inte tala om åsikter, det finns inga argument som skulle kunna ändra någon annans subjektiva känsla.

Inse att detta "värde" inte existerar. Försök se på världen objektivt så kanske det går upp ett ljus.
  • lluvia
    Anna Paulita skrev 2007-04-27 13:19:29 följande:
    Fast det är MIN sanning och därför presenterar jag det som sanning i denna diskussion.
    Presentera det som din sanning men inte som allas sanning.

Du kan inte skriva "människan är mer värd", däremot kan du skriva "jag känner/upplever att människan är mer värd".

Got it?
  • lluvia
    Anna Paulita skrev 2007-04-27 13:25:37 följande:
    Nu vet jag inte hur en katt tänker, men med tanke på att det är vi människor som tar hand katterna, sköter om dem och ger dem mat skulle jag nog påstå att det mest logiska är att katterna tycker att människorna är viktigare. Nu är förvisso katter rovdjur, men hundar då, de tycker nog vi människor är viktigare. Inga människor=ingen matJag förstår inte var du menar när du skriver ;"Inse att detta "värde" inte existerar".
    Så om inte människan existerade så skulle hundarna och katterna inte få npgon mat?

Tillåt mig gapskratta.

Jag märker att du inte förstår.

Jag försökte illustrera detta när jag frågade dig hur man mäter värdet och vem som har mätt värdet? Vem har bestämt vad som avgör en arts värde?

Vi använder ordet värde när vi talar om det vi känner för vår egen art.
    Det är ganska naturligt att se till sin egen art först.

En människa och en katt är i nöd, jag ser mig själv i människan "det kunde ha varit jag" alltså hjälper jag människan.

Det betyder inte att de som inte känner såhär känner fel, de känner bara inte som du.

Det handlar om självbevarelsedrift och överlevnadsinstinkt, inte om ett faktiskt "värde".

En gång till.

Det handlar om självbevarelsedrift och överlevnadsinstinkt, inte om ett faktiskt "värde".

Nu då?
  • lluvia

Lady summer skrev 2007-04-27 13:46:42 följande:

Jag vet inte om du har barn? OM du har dte,skulle du inte villja att man reddade ditt barn,framför en hund?? Och jag vågar påstå,att det finns djupt förankrad i varje normal människa att ett barn ÄR mera värd än ett djur.....
    Nej. Man är inte onormal om man känner annorlunda.

Jag citerar mig själv.

Vi använder ordet värde när vi talar om det vi känner för vår egen art.
    Det är ganska naturligt att se till sin egen art först.

En människa och en katt är i nöd, jag ser mig själv i människan "det kunde ha varit jag" alltså hjälper jag människan.

Det betyder inte att de som inte känner såhär känner fel, de känner bara inte som du.

En gång till.

Nu då?
  • lluvia

Lady summer skrev 2007-04-27 17:45:37 följande:

Nä,jag tycker fortfarande att det ÄR fel,om man anser att ett djur har samma värde som ett människa! Jag anser att vist handlar om ett okränkbart värde,människovärde....
    Jag förstår att det blev för abstrakt för dig.
  • lluvia
    Severus skrev 2007-04-27 22:23:30 följande:
    Fast det inlägg som blev för abstrakt för Lady summer nämner ingenting om att välja bort några barn.
  • lluvia
    CheezDooodles skrev 2007-04-28 00:31:25 följande:
    Orkar inte läsa igenom alla 118 sidorna. Men självklart väljer man pojken, eller flickan. Människan är för mig mer värd än ett djur. Så länge inte djuren kan tala för sig eller i vuxen ålder gå vidare och leva sina egna liv är människan mer värd än djuren. MEN, därmed är det inte sagt att djuren ska behandlas som, djur. Dvs inhumant.
    Hur mäter man det här värdet? Vem mäter värdet?
  • lluvia

Lady summer skrev 2007-04-28 00:31:55 följande:

Hmm...jaa,då kansje DU borde skriva så man förstår.. :) Alla har vi våra svagheter! ;)
    Mm jag ska se om jag kan förenka det ytterligare för dig i morgon. Nu ska jag sova.
  • lluvia

Lady summer skrev 2007-04-28 00:34:39 följande:

Kram! :) :) kansje du blir snällare när du sovit lite!
    hoppas inte för mycket.
Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)