Inlägg från: Lady summer |Visa alla inlägg
  • Lady summer

Vem skulle du rädda? (Läs TS)

SJÄLVKLART skulle jag räddat pojken,ÄVEN om det vore min hund som låg där! Nåt annat vore absurd!!!!
    Ett människa är ett människa,en hund är en HUND! det är en STOR skillnad! Jag fattar överhuvudtaget inte hur man kan komma på tanken att rädda hunden istället för ett BARN???? Oavsätt om det var en mycket älskad hund.....

• Lady summer

Jag är faktisk lite mållös nu....Hur kan man resonera så? jag har två katter jag älskar,men,jag skulle utan tvekan rädda ett barn i stället för dom,om det situationen uppstod!

ludenben skrev 2007-04-27 13:28:35 följande:
    anna sol om jag nu skulle sitta utan att ha upplevt en sitation och säga vem jag skulle rädda eller rättare sagt vem i detta ögnblicket jag skulle vilja rädda av tex min katt å ditt barn så tar jag utan tvekan min katt. Det är min älskling och har mer värde för just min existens än ditt barn. Därför kan man inte säga vem som är mest värd för allt har olika värde beroende på hur man tycker och vilken relation man har till allt.
  • Lady summer

Både och!! Väljer man att rädda en hund framför ett barn,är det nåt som är sjukt! Om det vore ditt barn,skulle du inte vilja att man räddade ditt barn i stället för hunden?? Säkert ville du det1 Då förstår du nog vad jag menar.Et barn HAR större värde än en hund,det är fel att säga nått annat....

ludenben skrev 2007-04-27 13:34:36 följande:
    lady summer alla varelser på jorden har samma rätt till existens
  • Lady summer

Jag vet inte om du har barn? OM du har dte,skulle du inte villja att man reddade ditt barn,framför en hund?? Och jag vågar påstå,att det finns djupt förankrad i varje normal människa att ett barn ÄR mera värd än ett djur.....

SystraMi skrev 2007-04-27 13:44:13 följande:
    Lady summer skrev 2007-04-27 13:42:15 följande:
    Bestämmer vem?
  • Lady summer

Nej,man vet inte hur man skulle reagera.det är sant! Men att du säger att "bara" för att man är människa är man av högra rang,det får det att vända sej i mej....Vist sjutton är man "högra rang" (vad nu det skall betyda...) än ett djur....Om ett av mina barn pluss min älskade katt höll på att bränna inne,VEM tror du jag skulle redda först,om jag bara kunde redda en??? Vem skulle DU redda först i en liknade situation? Svaret är givet;Barnet!!

ludenben skrev 2007-04-27 13:45:21 följande:
    lady summer: det är det jag menar när man säger att man inte kan veta innan. Spontant känner jag att jag aldrig skulle kunna va utan min katt men när jag kommer till stället kanske jag inte räddar nån, bara skriker eller nåt eller räddar barnet. Vem tusan vet???? men jag tycker inte att bara för att man är människa så är man av en högre rang. Människan är ett djur och man lever med samma rätt.
  • Lady summer

Såg du att jag ställde en fråga till dej?? kan du svara på den?

SystraMi skrev 2007-04-27 13:48:14 följande:
    Lady summer skrev 2007-04-27 13:46:42 följande:
    Så människor bestämmer värdet för alla andra arter på jorden? Vem gav oss den beslutaderätten?
  • Lady summer

Istämmer til FULLO!!!!!!

NinaMariaC skrev 2007-04-27 13:46:08 följande:
    Har ingen hund, men jag skulle välja pojken såklart! Inget djur är lika mycket värt som en människa och en liten pojke dessutom som inte ens har hunnit börja leva sitt liv.
  • Lady summer

Om en människa hamnar i den situationen,att hon ser ett fremmande barn och ens egen hund/katt vara skadat....Och väljer att rädde djuret och INTE barnet...Då skulle jag påstå att den människan har en vidrig människosyn,mycket skrämmande....

ludenben skrev 2007-04-27 13:48:46 följande:
    lady summer ens eget barn är ju mer värt för en själv en nåt annat för det som står en närmast är naturligtvis mest värd. så klart att alla vill att nån annan räddar deras barn först eftersom det är mest värt för dom.
  • Lady summer

Nä,jag tycker fortfarande att det ÄR fel,om man anser att ett djur har samma värde som ett människa! Jag anser att vist handlar om ett okränkbart värde,människovärde....

lluvia skrev 2007-04-27 14:05:50 följande:
    Lady summer skrev 2007-04-27 13:46:42 följande:
    Nej. Man är inte onormal om man känner annorlunda.Jag citerar mig själv.Vi använder ordet värde när vi talar om det vi känner för vår egen art. Det är ganska naturligt att se till sin egen art först. En människa och en katt är i nöd, jag ser mig själv i människan "det kunde ha varit jag" alltså hjälper jag människan. Det betyder inte att de som inte känner såhär känner fel, de känner bara inte som du.Det handlar om självbevarelsedrift och överlevnadsinstinkt, inte om ett faktiskt "värde".En gång till.Det handlar om självbevarelsedrift och överlevnadsinstinkt, inte om ett faktiskt "värde".Nu då?
  • Lady summer

Jag hoppas också att OM man skule hamna i den situationen,att INGEN esn överväger att rädda hunden framför pojken.

Frosk skrev 2007-04-27 18:03:21 följande:
    Självklart räddar jag pojken! Skulle någon på allvar rädda en hund istället?
Svar på tråden Vem skulle du rädda? (Läs TS)