• zezz

Infektion efter äggledarröntgen?

Hej!
    Slänger in frågan här och hoppas få svar.. Har precis gjort ett misslyckat IVF och har nu fått remiss för äggledarröntgen. (Min läkare tyckte inte att jag behövde göra undersökningen innan IVF..) Ska 3 dagar innan ta antibiotika för att minska infektionsrisken vid undersökningen. Visste inte att det var så stor risk för infektion att man måste äta antibiotika innan... Har någon av er som gjort undersökningen råkat ut för infektioner? Och måste man vänta med att ha sex efteråt? Har nämligen hört att undersökningen kan göra det lättare att bli gravid och då vill man ju inte missa tillfället vid nästa ägglossning. Det kan ju funka..!

• Svar på tråden Infektion efter äggledarröntgen?
  • Snirkel

Det är inte ultraljudsundersökning med konstrastmedel du ska göra då? I så fall har jag gjort den och det är vanligt att man gör det när man har svårt att bli gravid. Jag fick ingen antibiotika innan, fick inga infektioner efteråt men det gjorde ont som fan och bukhinnan var irriterad och öm ett par dagar efteråt.

• zezz

Nä, den undersökningen var jag tvungen att göra innan IVF. Tror man måste det för att kolla att allt ser bra ut där inne, i livmodern. För att ägget ska kunna fästa typ..

• zezz

Äggledarröntgen är för att kolla passagen i äggledarna.

• Honeyflowers

äggledarspolning har jag gjort. de spolar med koksaltlösning för att se om äggledarna är öppna, och så ser på ett ultraljud om det passerar. jag fick ingen antibiotika innan. gick jättebra att göra den fick heller ingen infektion. tyvärr var resultatet dessvärre stopp.

hur kommer det sig att du ska göra en sådan undersökning nu i samband med ivf?

När ska VI få det berömda plusset?
  • Snirkel

Hmm, det är samma som Honeyflowers jag gjort. Men är det någon annan typ du ska göra nu?

• zezz

Eftersom det inte funkade denna gången med IVF och jag känner att jag inte orkar gå igenom det en gång till nu på direkten, utan prova på egen hand igen, så tänkte jag att det är lika bra att kolla att det inte är stopp i äggledarna. Min läkare tyckte jag kunde köra på IVF utan att kolla dem först. Lite dumt av honom kan jag tycka.. Varför inte liksom? Ville han bara tjäna pengar eller? Hm.. Undrar vad det är jag ska göra, som måste äta antibiotika innan..?

• Honeyflowers
    zezz: okej, vad var anledningen att ni gör ivf? om det är okej att jag frågar.,
    vi ska göra det i vår pga att jag har stopp i mina äggledare..
  • zezz

Honeyflowers: Maken och jag är utredda och man hittar inga fel hos någon av oss. Efter att vi försökt få barn i ett år på egen hand men inte lyckats så bestämde vi oss för att prova IVF.

• Snirkel

Hittade följande på www.barnlos.nu/03_utredning/01_undkvi.html

"HSS, hydrosonosalpingografi
    HSS är en undersökning av livmoderhålan och äggledarna med hjälp av ultraljud, där man använder en kontrastvätska. HSS är det senaste sättet att undersöka om äggledarna är öppna. Metoden är enklare än röntgen av äggledare, HSG. (Se nedan)

HSG, hysterosalpingografi
    HSG är en röntgenundersökning där kontrastvätska sprutas igenom livmoderhalsen upp i livmoderhålan, ut i äggledarna och vidare ut i bukhålan om äggledarna är öppna. Förloppet iakttas via en bildskärm där man kan upptäcka till exempel muskelknutor och polyper. Vid lättare blockeringar i äggledarna har den här undersökningen ibland medfört att de öppnat sig."

Mer om hysterosalpingografi (HSG)
    www.fertilitetsguiden.nu/testingAndDiagnoses/additionalTestsforWomen/hysterosalphingografy/index.asp
    Där står det att man ibland får antibiotika.

Det är nog en hydrosonografi, koll av livmodern, du har gjort tidigare
    www.fertilitetsguiden.nu/testingAndDiagnoses/additionalTestsforWomen/sonohysterogram/index.asp

Det är inte lätt att hålla koll på vad de sysslar med där nere...

• lillatilla

Zezz

Jag är röntgen läkare och gör sk HSG på andra kvinnor, som dig.
    Undersökningen går ut på att kartlägga livmodern och äggledarna och man kan få fram ganska fina detaljer genom att göra detta.

det börjar med att du ligger på ett bord i gynställning. Vi sätter in en tunn kateter i livmoderhalsen eller limodern, beroende på hur långt vi kommer, och blåser upp en lite ballong i änden på denna, så att den sitter stabilt.
    Därefter sprutar vi in en liten mängd kontrastmedel i livmodern och tar bilder medan du får vända dig fösiktigt åt olika håll så att vi får bästa möjliga projektioner.

Några upplever detta som smärtsamt, ofta liknande en kraftig mensvärk, andra känner det inte alls, det är MYCKET individuellt.

Efter allt är färdigt är det normalt att bl¨da lite, detta skall dock avta inom ett par dagar.

Infektioner är sällsynta, men det finns alltid en risk, eftersom man för en liten stund "ôppnar vägen" in i livmodern, där det normalt är sterilt. Av detta skäl är vi naturligtvis sterila när vi jobbar. Vissa doktorer ger profylaktisk (dvs förebtggand f¨r infektion) antibiotika som i ditt fall, andra inte.
    Tecken på infektion: illaluktande flytning, ökande blödning, feber, smärta i dagarna efter inngreppet.

Om vi upptäcker att en äggledare är tunn eller tillochmed blockerad, lägger vi ibland på lite press på kontrastvätskan i ett försök att öppna den. Ibland lyckas vi, och då brukar vi säga att man kan ha större chans att bli gravid i den närmsta tiden efteråt.
    Ryktet säger att chanserna ökar ändå, pga genomspolning, men vi har inga klara bevis för detta, jag har dock upplevt attnågra av mina patienter faktiskt lyckats med detta.

Lycka till!

• zezz

Tack så jättemycket för svaret lillatilla!

• Honeyflowers
    lillatilla: Det du beskriver är en sådan som jag fick göra men på mig använde läkaren koksaltlöstning. Inte kontrastvätska. Vad är skillnaden?
  • lillatilla

HONEYFLOWER

Vet att jag är väldigt sent ute, men har inte sett tillbaka på tråden sedan jag skrev första inlägget, hoppas du får svaret iallafall.

Du var sannolikt på en ultraljudsundersökning, där man använder koksalt. Vissa avdelningar gör detta, andra inte. Skillnaden i mina ögon är eg bara att "upplösningen" är annorlunda, dvs skärpan, och ultraljud kan visa mer detaljer i omkringliggande mjukdelar, det ses ju inte på vanlig röntgen. Dessutom är det ju ingen strålning heller. vanlig kontrast röntgen anser jag personligen ge lite bättre detaljframställning "inuti", men detta är nog väldigt individuellt.
    Sammanfattat, man får fram likvärdig information oavsett procedur, och jag antar att infektionsrisken är densamma.

Svar på tråden Infektion efter äggledarröntgen?