Zezz
Jag är röntgen läkare och gör sk HSG på andra kvinnor, som dig.
Undersökningen går ut på att kartlägga livmodern och äggledarna och man kan få fram ganska fina detaljer genom att göra detta.
det börjar med att du ligger på ett bord i gynställning. Vi sätter in en tunn kateter i livmoderhalsen eller limodern, beroende på hur långt vi kommer, och blåser upp en lite ballong i änden på denna, så att den sitter stabilt.
Därefter sprutar vi in en liten mängd kontrastmedel i livmodern och tar bilder medan du får vända dig fösiktigt åt olika håll så att vi får bästa möjliga projektioner.
Några upplever detta som smärtsamt, ofta liknande en kraftig mensvärk, andra känner det inte alls, det är MYCKET individuellt.
Efter allt är färdigt är det normalt att bl¨da lite, detta skall dock avta inom ett par dagar.
Infektioner är sällsynta, men det finns alltid en risk, eftersom man för en liten stund "ôppnar vägen" in i livmodern, där det normalt är sterilt. Av detta skäl är vi naturligtvis sterila när vi jobbar. Vissa doktorer ger profylaktisk (dvs förebtggand f¨r infektion) antibiotika som i ditt fall, andra inte.
Tecken på infektion: illaluktande flytning, ökande blödning, feber, smärta i dagarna efter inngreppet.
Om vi upptäcker att en äggledare är tunn eller tillochmed blockerad, lägger vi ibland på lite press på kontrastvätskan i ett försök att öppna den. Ibland lyckas vi, och då brukar vi säga att man kan ha större chans att bli gravid i den närmsta tiden efteråt.
Ryktet säger att chanserna ökar ändå, pga genomspolning, men vi har inga klara bevis för detta, jag har dock upplevt attnågra av mina patienter faktiskt lyckats med detta.
Lycka till!