• Snirkel

Infektion efter äggledarröntgen?

Det är inte ultraljudsundersökning med konstrastmedel du ska göra då? I så fall har jag gjort den och det är vanligt att man gör det när man har svårt att bli gravid. Jag fick ingen antibiotika innan, fick inga infektioner efteråt men det gjorde ont som fan och bukhinnan var irriterad och öm ett par dagar efteråt.

• Snirkel

Hmm, det är samma som Honeyflowers jag gjort. Men är det någon annan typ du ska göra nu?

• Snirkel

Hittade följande på www.barnlos.nu/03_utredning/01_undkvi.html

"HSS, hydrosonosalpingografi
    HSS är en undersökning av livmoderhålan och äggledarna med hjälp av ultraljud, där man använder en kontrastvätska. HSS är det senaste sättet att undersöka om äggledarna är öppna. Metoden är enklare än röntgen av äggledare, HSG. (Se nedan)

HSG, hysterosalpingografi
    HSG är en röntgenundersökning där kontrastvätska sprutas igenom livmoderhalsen upp i livmoderhålan, ut i äggledarna och vidare ut i bukhålan om äggledarna är öppna. Förloppet iakttas via en bildskärm där man kan upptäcka till exempel muskelknutor och polyper. Vid lättare blockeringar i äggledarna har den här undersökningen ibland medfört att de öppnat sig."

Mer om hysterosalpingografi (HSG)
    www.fertilitetsguiden.nu/testingAndDiagnoses/additionalTestsforWomen/hysterosalphingografy/index.asp
    Där står det att man ibland får antibiotika.

Det är nog en hydrosonografi, koll av livmodern, du har gjort tidigare
    www.fertilitetsguiden.nu/testingAndDiagnoses/additionalTestsforWomen/sonohysterogram/index.asp

Det är inte lätt att hålla koll på vad de sysslar med där nere...

Svar på tråden Infektion efter äggledarröntgen?