• mujk

Tips för 1-årskalas

Min tjej fyller snart ett år och vi ska ha kalas. Någon som vill dela med sig av några tips???

• Svar på tråden Tips för 1-årskalas
  • Jessica24

Vi håller också på att planera inför sonen 1-årskalas. Skrattande
    Har hur många idéer som helst i huvudet, men vet inte riktigt var jag ska börja?!
    Har 2-3 olika "teman" som jag vill följa så gott det går, då med dekorationerna, tårtan osv.

Har du kommit någonvart?

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Weklund

hakar på här ja med, sonen blir ett om en månad :)

(¯`°?.¸ ♥ Dennis och Glenn, Mina underbara Prinsar ♥ ¸.?°´¯)
  • mujk

Ja, jag håller på med inbjudningarna och har i princip bestämt vad jag ska bjuda på, men vet inte riktigt vad gäller "aktiviteter" eller annat... de är ju så små... men ändå så speciellt med första kalaset! Håller på och pular med lite bilder och text som jag tänkte hänga på typ en tvättlina som dekoration, typ nyfödd, första midsommar, första julen.. etc. Färdiga ettårspaketen som finns att köpa känns lite töntiga... vet inte riktigt - vad tänkte du har för teman?

• Jessica24

Vi ska ha kalas på både lördagen och söndagen.
    Maten har vi redan bestämt och då kommer vi bjuda på:

Lördag:
    Smörgåstårta
    Figur-/bildtårta
    Kanelbullar
    Sockerkaka
    Små kakor
    Kaffe
    Te
    Avec
    Läsk
    Godis och chips

Söndagen:
    Tårta
    Kanelbullar
    Sockerkaka
    Småkakor
    Kaffe
    Te
    Läsk

Återkommer senare... Ska bada lillkillen nu. Skrattande

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Jessica24

Hej igen!

De olika "teman" som jag har att välja mellan är:
    * Ljusblått och vitt-tema (vita dukar, blåa servetter, blåa och vita ballonger, blåa ljus osv)
    Men den känns rätt så tråkig.

* Clown-tema (vita dukar, blandade ballonger, serpentiner, olika färger på servetter (blåa, röda, gula, gröna osv), tårta med en clown)

* Tåg-tema (vita dukar, ett födelsedagståg som dekoration, blandade ljusa ballonger, servetter med tåg + nallar, tårta med tåg osv)
    Ska beställa ett sånt här tåg: http://295328.webshop.eurovator.se/product.asp?product=866&sub=170&page=1

* Disney-tema (Vita dukar, Nalle Puh-servetter, blandade ballonger, tårta med Nalle Puh eller annan figur osv)

Finns ju hur mycket som helst att välja mellan. Skrattande

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • mujk

Jag vet... har också funderat på rosa och vitt då då, men håller med... lite för puttinuttigt kanske. Men skulle nog gärna ha en rosa tårta med gröna grodor... och söta minimuffins med rosa glasyr... hmmm... har beställt jättesöta utstickare för att göra kakor i form av nappflaska, hand, prinsesskrona och barnvagn. Vet inte om jag får ihop nåt tema av det... kanske prinsess - hade ju jättefina saker på din länk! Suck, kanske bara att aceeptera att det blir sockersött med ettårig flicka!
    Clowntema lät fint tycker jag, även tågtema! Jättefint tåg ju!
    Tänkte ha kalas för "alla" (både familj, vänner och mammagrupp) på söndagen i festlokalen i huset. Hoppas inte blir för rörigt. Tänkte mig 2 timmar (13-15). Är väl lagom?

• Jessica24

Jag tycker att dina idéer låter jättebra och passar bra på ett 1-årskalas.
    Idéen till tårtan låter ju toppen. Skrattande
    Själv känner jag att jag kört fast lite i dekorationerna, jag har köpt lite saker som jag helt plötsligt fått för mig inte passar ihop. Fundersam

Fick hem födelsedagståget idag och det var jättefint! Så det kommer att bli en fin tradition att ta fram vid födelsedagarna.

Vad har ni tänkt att bjuda på för mat på kalaset?

Jag hade nog utökat "kalastiden" med 1 timme, eller så.
    Mest med tanke på att det går så fort och ska man hinna öppna presenter, äta och umgås lite, så rinner tiden iväg. Glad

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • mujk

Tänkte köra "tapas och tårta". Till de vuxna: baguetteskivor med olika goda pålägg samt bubbelvin. Till de små: tänkte stansa ut typ hjärtan och stjärnor i vitt bröd med kokt skinka och ost. Såg på Leilas mat på tv4s hemsida... Gulligt. Till kakor etc såg jag en massa gulligt på dansukker.com och dekoreramera.se. Jag är ingen bakperson, men till ettårsdagen får jag nog samla ihop mig! Så mycket fint man kan göra!!!

Ja två timmar kanske blir lite lite... öppna paket - men ska man göra något mer än att umgås? Ska ni ha någon form av aktivitet/lek eller nåt?

Ja, lätt att "förköpa sig" på allt fint! Har du bestämt dig för tema?

• Jessica24

Låter gott med maten ni ska bjuda på. Räcka ut tungan

Nä, jag sitter just i denna stund och funderar och funderar över temat. Kan inte komma på hur jag vill ha det + att åf det att gåihop på ett bra sätt. Fundersam

Men jag väljer just nu mellan ljusblått/vitt och tågtemat.

Några speciella aktiviteter har jag inte planerat att ha. Det är inte så många barn som kommer och de som kommer är antigen för små eller för stora.

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Jessica24

Så mycket fint man kan göra till ett flick-kalas.
    Jag kanske får tänka om helt och köra prins-tema. Flört

Jättebra länkar förresten.

♥ Victor 14/3-2006 ♥
Svar på tråden Tips för 1-årskalas