• mujk

Tips för 1-årskalas

Min tjej fyller snart ett år och vi ska ha kalas. Någon som vill dela med sig av några tips???

• Svar på tråden Tips för 1-årskalas
  • Livsglädjen

Oj, vad avancerat det låter när ni skriver... Jag tänkte inte ens så långt som att ha ett tema förra veckan när min son fyllde år!
    Jag hälsade till den närmaste släkten att om de ville fick de komma och äta tårta hos oss på eftermiddagen. Jag gjorde tydligt att det var bara tårta och inte mat som gällde. Det som jag däremot lade möda på var "tårtan" eftersom det egentligen inte var tårta utan hemgjorda bakelser i form av grodor. Min plutt såg nämligen ut som en groda de första månaderna av sitt liv så det fick det bli. I övrigt serverade jag kaffe, te och saft och en liten chokladlångpannekaka med "1 år" dekorerat på varje kaka (och en liten non-stop över å:et).

Olika traditioner ger olika firanden...

Han fick en hel massa presenter men en favorit var träklossarna! Föreställ er lyckan när han får hälla ut alla ur kartongen i en jättehög på golvet och sedan rasera tornen som mamma eller pappa bygger!

Lycka till med era tillställningar!

• Jessica24

Livsglädjen

Tror nog att man planerar kalas och andra tillställningar efter intresse. Vissa, t.ex. jag, älskar att planera, dekorera, pyssla osv.
    Därav lägger jag/vi ner mycket tid på det + att 1-årskalaset är lite speciellt i mina ögon. Skrattande

Lät kul med grodorna du gjorde. Har du möjligtvis någon bild på dom? Glad

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • mujk

Ja, jag gillar också pyssla och sånt. Längtar tills dottern blir så stor att man kan göra sånt ihop!!

Ljusblått/vitt och tåg kan du väl köra parallellt? Jag menar med ljusblåa dekorationer typ ballonger och sånt och sen ditt fina ljuståg... och tårta med tåg (kanske blåa nyanser?)... kanske lokformade kakor? (jag har kört fast lite på kakformar!). Skulle nog bli jättefint. Grodbakelser lät ju jättefint!
    Undrar föresten om/var det går att få tag på typ rosa muffinsformar...?

Trevligt med tåget som blir tradition. Skulle nog också vilja hitta på nåt som kan bli återkommande... Ska ni ha nåt speciellt "1-år"???

• Jessica24

Ja, jag överväger nog att köra ljusblått/vitt och med lite tågtema över det hela. Glad
    Jag har faktiskt en kakform som är ett tåg, fast den är rätt så liten. Köpte den för inte så längesedan tillsammans med en fot mm.

Jag har sett olika muffinsformar och har för mig att där fanns rosa, eller i alla fall med rosa motiv.
    Ska se om jag kan hitta dom igen.

Hittade denna då jag sökte:
    http://www.kakburken.se/product_info.php?products_id=828
    En sådan skulle man haft, synd att den är så dyr.

Hur menar du med speciellt "1-år"? Glad

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Livsglädjen

Jag har nu bild på grodorna i mitt galleri. De faller ihop ganska lätt eftersom jag inte har smörkräm i dem utan hemgjord apelsinfromage. Smörkräm går ju att forma munnarna lättare med. Övrigt hade jag chokladsockerkaksbottnar och färska hallon och banan som fyllning. Gillar egentligen inte marsipan men tog det bara för utseendets skull. Jisses vad det är ansträngande att kavla marsipan!

• Jessica24
    Livsglädjen

Så fina dom var och vilket jobb du verkar ha lagt ner på dom. Skrattande
    ♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Häggis

Hur gör ni med önskelista...ska ni lägga ut det på internet?

• Jessica24
    Häggis skrev 2007-02-22 22:16:02 följande:
    Hur gör ni med önskelista...ska ni lägga ut det på internet?
    Nä, vi skriver inte en önskelista. Utan då gästerna frågar vad "han" önskar sig, så säger vi lite saker som vi kommit på. Skrattande
    En hel del frågar inte, utan köper vad som faller dom in.
  • Häggis

ok...Är rädd för att dom ska köpa dubbelt..

• mamma till busungar

Ett kalas som vi var på hade man lagt pappersduk på bordet och ställt fram kritor och pennor och barnen fick måla kring sin plats...jättekul.

• mujk

Jessica24: Jättebra länk! Tack för tips. MEd "1 år" menade jag bara nåt som var speciellt för första födelsedagen, t.ex. gästerna skriver nåt, säger nåt, man sparar nåt särskilt, tar nåt särskilt kort, födelsedagsbarnet har särskild haklapp.. inte vet jag... men nåt särskilt...? Har inte kommit på nåt bra sånt.
    Livsglädjen: Verkligen jättefina grodor! OCh du ska prata om avancerat...
    Häggis: Vi har inte gjort någon önskelista. har faktiskt inte ens funderat på saken..

Kritor lät ju himla kul. MEn kan 1-åringar måla med kritor? Måste genast testa!

• Jessica24

Aha, det var så du menade. Nä, jag har inga planer alls på något sådant.

Men det där med att ta ett speciellt kort av något slag, lät ju jättebra.

Kanske skulle man kunna försöka fotografera han i samma "ställning/situation" varje gång han fyller år? Eller något liknande.
    *funderar* Fundersam

Vad har du tänkt att ge ditt barn i födelsedagspresent och vad önskar "hon" sig? Skrattande

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Livsglädjen

Mujk: Tack för komplimangen om grodorna! Vad jag menade med avancerat var att jag inte har planerat en massa omkring kalaset förutom grodorna eftersom det kändes så typiskt för min Edvin. Jag medger att jag lagt ned mycket jobb på dem men inte med något annat.

Eftersom han fyller år så nära jul så sa jag till att man inte behövde ta med sig någon present för att komma på tårtkalas. Han förstår ju iallafall inte vad det innebär ännu. Några följde min uppmaning och hade ingen present med sig.
    Min syster satte in pengar på hans bankkonto så han skulle få lite fonder. Det hade han fått i julas av en annan moster också. Kändes helt rätt att inte överösa honom med ännu mer leksaker eller kläder, vart ska man förvara allt och när ska han hinna leka med alla saker och ta på sig alla kläder?! Av oss fick han stolen (på bilden i mitt galleri)som min man har gjort (han är möbelsnickare) och ett par Bobux-tofflor. Tofflorna skulle han väl ha fått i vilket fall som helst men det passade bra för oss som present!

• mujk

Vet inte vad jag ska köpa till henne. Känns som jag köper både kläder och böcker till henne alldeles för ofta... (går ju fasen inte att låta bli ) kanske en möbel typ en stol eller fotölj. HAr inte riktigt funderat klart. Funderar också på att göra något hand- eller fotavtryck till lyckolåda. Skulle som sagt vara kul med någon slags traditions-grej. Hmmmmm

Hanna hittade ballongerna ikväll när hon kröp omkring och utforskade... GUUUD så roligt hon tyckte det var när vi blåste upp dem och släppte iväg dem. HOn kröp och hämtade dem som en liten hund gång på gpng på gång...

Svar på tråden Tips för 1-årskalas