• Röding

Salt i barnmat?

Barn under ett år har omogna njurar, vilket innebär att de kan få njurskador av för mycket salt.

Du bör inte ge din son kassler eller annan mat som är saltad.

www.slv.se/templates/SLV_DocumentList.aspx

• Röding

Fast det är önödigt att ge dem produkter med salt i, för tidigt. En åttamånaders är i mitt tycke för liten för både korv och kassler.

Det finns t.ex inget salt i barnmatsburkarna som är märkta från 8 månader.

Det är bättre att vara på den säkra sidan och vara lite restriktiv i valet av mat till sin bebis, än att råka ut för en kronisk njurskada.

• Röding

Emeraldy:

Tack!

Det upprör mig!
    Tydligen var det bara i 6-månadersburkarna som saltet togs bort. Jag förmodade att detta också gällde 8-månadersburkarna , eftersom livsmedelsverkets rekommendationer är att vänta med saltet tills barnet fyllt ett år.

Tack för upplysningen!

• Röding

Polaris:

Vi pratar om barn under ett år. De behöver en ytterst liten mängd salt och det finns tillräckligt med salt i bröstmjölken, för ett så litet barn. Det är också att föredra att inte vänja barnen vid salt mat, då vi i Sverige har ett alldeles för högt saltintag än vad rekommendationen anger.

Njurskador är inte att leka med.

• Röding

TS:

Det är rätt spridda åsikter bland BVC-sköterskorna med. De är vanliga människor med personliga åsikter.

För mig känns det bäst, att hålla sig på den säkra sidan och vara restriktiv med saltet. Jag skulle inte förlåta mig själv, om mitt barn fick njurskador pga den kost jag serverade.

Självklart så går det bra med en liten smörgås med ost eller leverpastej. Men då behöver ju inte lunchen innehålla något med salt.

Det finns föräldrar som ger sina bäbisar saltade pommes och korv i mängder och andra produkter som verkligen innehåller mängder med salt. *ryser*

• Röding

The Bumblebee skrev:

"Ge mig ETT exempel på någon med njurskador - som man sedan kan härleda till att personen ätit korv till middag innan 1-årsdagen!"

Korv någon gång då och då, är säkerligen inte skadligt. Alla är dock inte måttliga med saltet, varesig till sig själva eller till de små barnen. Tyvärr.

• Röding

The Bumblebee:

När jag extraknäckte på en snabbmatsrestaurang så såg jag det ibland, att bebisar fick pommes alltså. Nu när jag är doktorand så ser jag det mera sällan. ;)

Så visst händer det.

• Röding

Mylla:

Rekommendationen är INGET tillsatt salt och att vara restriktiv med salta produkter, för barn under ett år. Njurarna är omogna och kan ta skada, vilket kan leda till kronisk njursvikt.

• Röding

Mylla:

Då missförstod jag dig. Det är inte lätt att veta alla gånger. =)

Tyvärr så finns det salt i nästan all prefab.mat. Vi har en stark insaltningstradition här i Sverige.

Svar på tråden Salt i barnmat?