Salt i barnmat?
Funderar på hur ni som lagar barnmat själva gör med kassler, skinka etc. Både skinka och kassler innehåller ju salt. Min kille är 8 månader - är det ok att laga barnmat som innehåller lite salt?
Funderar på hur ni som lagar barnmat själva gör med kassler, skinka etc. Både skinka och kassler innehåller ju salt. Min kille är 8 månader - är det ok att laga barnmat som innehåller lite salt?
Ta hellre kött som inte är tillagat på nåt vis. Till exempel skinstek eller köttfärs.
jag har använt kassler i matlagning några gånger då min dotter var 9 mån. Jag hade inte i så mycket och jag resonerade som så att lite kan de inte ta skada av ... hon har ju inte ätit det varje dag precis...Jag vill nämligen att hon ska börja äta mer av vår mat än annan mat så då måste man ju börja nånstans...
Vår BVC-sköterska hävdar att det går bra med sån mat, som korv t ex, bara man inte saltar maten utöver det. Sen behöver man ju kanske inte servera det varje dag, men nån gång då och då tror jag är helt lugnt.
Barn under ett år har omogna njurar, vilket innebär att de kan få njurskador av för mycket salt.
Du bör inte ge din son kassler eller annan mat som är saltad.
www.slv.se/templates/SLV_DocumentList.aspx
Upptäckte just att även frysta kycklingfiléer och konserverade champinjoner innehåller salt. Det är svårt att laga saltfri mat!
min bvc-sköterska sa också att det handlar om att inte salta maten utöver. så att ge mat med salt i nån gång ibland är ok.
nelie: Från vilket ålder sa hon att det var ok?
Från 1 års ålder är det väl okej med salt ( i ok mängder givetvis)
att ge korv, köttbulla kassler osv är ingen fara, det som man skall akta sig för att att salta maten utöver! detta sa dom på vårt bvc(redan då lillstintan var sex-sju månader.
Fast det är önödigt att ge dem produkter med salt i, för tidigt. En åttamånaders är i mitt tycke för liten för både korv och kassler.
Det finns t.ex inget salt i barnmatsburkarna som är märkta från 8 månader.
Det är bättre att vara på den säkra sidan och vara lite restriktiv i valet av mat till sin bebis, än att råka ut för en kronisk njurskada.