Inlägg från: The Bumblebee |Visa alla inlägg
  • The Bumblebee

Salt i barnmat?

Ge mig ETT exempel på någon med njurskador - som man sedan kan härleda till att personen ätit korv till middag innan 1-årsdagen!

Vi kör efter saltfattig kost innan 1 år. Barnen får äta kokt falukorv, kassler, kycklingfilé osv. Sedan saltar vi inte något extra. Detta tror inte jag ger njurskador - men vi är ju olika rädda för olika saker. Jag är heller inte hysteriskt rädd för socker...

Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • The Bumblebee
    Röding skrev 2007-02-19 17:55:13 följande:
     ...Självklart så går det bra med en liten smörgås med ost eller leverpastej. Men då behöver ju inte lunchen innehålla något med salt. Det finns föräldrar som ger sina bäbisar saltade pommes och korv i mängder och andra produkter som verkligen innehåller mängder med salt. *ryser*
    Jag har aldrig sett någon servera sin bebis pommes frites  Det blir ibland så överdrivet här på FL.

Ost och leverpastej är ok för dig - trots att det innehåller salt. Men att koka bort det mesta saltet ur kassler och servera - det är farligt?
  • The Bumblebee
    Röding skrev 2007-02-19 18:05:59 följande:
    Korv någon gång då och då, är säkerligen inte skadligt. Alla är dock inte måttliga med saltet, varesig till sig själva eller till de små barnen. Tyvärr.
    Nej, så sant.
    Men jag fick uppfattningen att du förkastade all mat som innehöll salt. (när det gällde att ge barnen under 1 år alltså)
Svar på tråden Salt i barnmat?