• Snowgirl

Hur sköta ett paradisträd??

När min mans morfar dog i september så fick vi ta över ett megastort paradisträd efter honom, som han har haft i närmare 60 år. De har alltid varit jättefint, men sen det kom hit så blir det bara glesare och glesare. Så jag skulle behöva alla era tips som ni har på hur man ska sköta det.
    Väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur sköta ett paradisträd??
  • Yosa

väldigt lite vatten eftersom det är en fetbladsväxt

• mammacatta

Paradisträd är en succulent, dvs ökenväxt. Ska placeras varmt och soligt. Vattnas ganska sparsamt - den bor i en öken!

Om man vill få den att blomma så ska den placeras svalt på vintern - som man gör med pelargoner å sånna - och sen tas in i värmen.
    Fungerar bara på träd över 30 år, men eran är ju 60!

• Snowgirl

Yosa
    Ja, vi ger den inte ofta, så mycket vatten får den ej. Men en undran bara, har för mig att den hade rätt så "feta" blad när vi fick den, men det har den definitivt inte nu, supertunna blad. Vet du om den ska ha tunna blad, tänkte eftersom du sa att den är en fetbladsväxt, om det är det som menas med en fetbladsväxt?

• MARSIPULAMI

Blomma, kan de blomma?? är det vackra blommor??

• Snowgirl

mammacatta
    Den står varmt, i närheten av ett element. Men, någon sol får den inte.

Lustigt att du säger det om att den kan blomma. Min mans moster berättade nämligen för några dagar sedan att hon hade varit i hans hus och vattnat hans övriga paradisträd, och hon blev väldigt förvånad när hon kom dit, för de blommade, och de hade hon under alla sina år aldrig sett att hans paradisträd hade gjort. Då är det såklart för att det är kallare i huset nu när ingen bor där.

• Yosa

kan det vara så att ni har vattnat mindre än vad förra ägaren gjorde eftersom bladen har krympt?? den lagrar ju vatten i sina blad. Googla det!

• Ankianka79

Är bladen tunna så saknar den nog lite vatten. Tänk på att det avdunstar mycket vatten när den står vid element. Det hinner dunsta innan den hinner suga upp tillräckligt.

Den bör även beskäras, annars orkar den inte hålla upp grenarna.
    Vid beskärning så grenar den även sig och blir fylligar och man håller den "yngre" och fräschare.

Lycka till!

• Ankianka79

Nähä, det blev nåt annat, skulle vara en bild på paradisträdets blomma ju!

• olpansfamilj

har själv jätte vackra stora paradisträd, haft i femton år! Mycket sol och näring i flytande form........ se till att ha vid ett söderfönster....

• Zaria

Mina blir finast när jag glömmer dem, ger jag dem för mycket vatten och näring skjuter de iväg och blir tunna och glesa bara.

Svar på tråden Hur sköta ett paradisträd??