• sandrav

Stickningar bröst

Hejsan

Nu är det så att det sticker till i mina bröst ganska ofta. Under amningen och annars också.
    Vad beror detta på och finns det något som kan hjälpas efterosm det gör ont och är obehagligt. Har ej knölar eller sådant så är inte mjölkstockning.

• Svar på tråden Stickningar bröst
  • Fru Bragstad
    sandrav skrev 2007-02-20 15:10:27 följande:
    Danielaa ja alltså det är inte bröstvårtorna utan bröstet, sticker och stramar gör ont! Jag har funderat på om det kan vara att han suger fel eller tänker jag fel? så svårt att veta själv. Men gör riktigt ont ibland.
    Har oxå tänkt de... att han får fel "tag" om bröstet, men de kan ju göra ont även när han inte äter...!
  • tinabollen

håller med Marlene- det är utdrivningsreflexen du känner.

Precis när mjölken rinner till så "kramas" ju mjölkgångarna åt, för att driva fram mjölken. Bröstet kan bli lite mer "styvt" och hårt just då. Ända sedan BB-tiden har jag kännt när mjölken rinner till, ibland gör det riktigt ont, ibland mindre. Det varar väl runt 5 sekunder innan det klingar av. Min bästa beskrivning är att det känns som "tusen nålar", eller att det går myror inne i bröstet . Hursomhelst, det är inget farligt.

• Fru Bragstad

Tinabollen: Aa som tusen nålar ung ja...! Å håller i sig en liiten stund... precis som du skriver.. Mina bröst läcker ju även när han inte äter så de kan ju stämma att de e utdrivningsreflexen ändå...!

• Marlene

Danielaa: Ja utrivningsreflexen kan ju komma igång även om barnet inte äter så det kanske är utrivningsreflexen då.

• Minne79

Jag har precis samma stickningar och det kan göra ont som tusan under en kort stund. Har aldrig tänkt att det skulle vara något onormalt man får nog bara vänja sej, det hör nog till att brösten känns lite skumma emellanåt om man ammar. Har hört samma sak från andra som ammar. Tror inte att det är något att oroa sig för. Jag trodde att svamp kliade....

• Fru Bragstad

Minne: Svamp på brösten svider som EEELLLD!!! När man ammar e de ännu värre... Ajajaj va ont de gör....
    De e nog som ni säger, skönt å få en förklaing på de me!
    Över till nästa fråga i en annan tråd då...!

• sandrav

kanske är utrivningsreflexen eftersom det känns som ni sger som tusen nålar. Men när jag ammar han på det ena bröstet kan det bli sån smärta på det andra alltså medans jag ammar, Men håller i sig bara några sek.

• Marlene

sandrav: Ja man kan känna av utrivningsreflexen i det andra bröstet också. I slutet när jag kände av utrivningsreflexen så kände jag den bara i det bröst jag inte ammade på

• tinabollen

sandrav- ja, det känns på båda brösten samtidigt. Utdrivningen kommer ju på båda brösten oavsett vilket barnet ammar på.

Har du stark utdrivning även på det bröstet som du inte ammar på och får tampas med nedsölade BH:ar, så är ett tips att hålla med ena handen över bröstvårtan just när det rinner till. Då läcker du inte ut bröstmjölk i BH:n.

• malla7

Utdrivningsreflexen kan ju triggas även när barnet inte äter. Jag kan fortfarande få den där stickande känslan i brösten när mjölken rinner till om jag hör barnskrik eller bara tänker på min lille bebis, han är sex månader nu Har haft mycket mjölk hela tiden, måste fortfarande använda amningsinlägg dygnet runt

• malla7

Utdrivningsreflexen kan ju triggas även när barnet inte äter. Jag kan fortfarande få den där stickande känslan i brösten när mjölken rinner till om jag hör barnskrik eller bara tänker på min lille bebis, han är sex månader nu Har haft mycket mjölk hela tiden, måste fortfarande använda amningsinlägg dygnet runt

• Fru Bragstad
    tinabollen skrev 2007-02-20 20:24:51 följande:
    sandrav- ja, det känns på båda brösten samtidigt. Utdrivningen kommer ju på båda brösten oavsett vilket barnet ammar på.Har du stark utdrivning även på det bröstet som du inte ammar på och får tampas med nedsölade BH:ar, så är ett tips att hålla med ena handen över bröstvårtan just när det rinner till. Då läcker du inte ut bröstmjölk i BH:n.
    Tack för tips! Kan stå som en stråle bröstmjölk ur andra bröstet när jag ammar!
  • sandrav

tack så mycke alla som svarat. Känns skönt att man kan fråga här och få så många svar=)

Svar på tråden Stickningar bröst