• TEDDEN

Att INTE ha ett sparkapital? Hur tänker man då?

Har läst en del ekonomitrådar här på FL och insett att det är långt ifrån alla som faktiskt sparar pengar varje månad.

För mig är det otänkbart att inte spara pengar eller att inte ha ett sparkapital och/buffert.

Hur tänker ni som inte anser att det är viktigt med sparade medel?
    Sparar ni inte för att ni inte anser att ni har möjlighet eller struntar ni i det för att ni tror att "allt löser sig" eller för att ni vet att ni isåfall kan låna pengar om det skulle behövas eller för att ni helt enkelt aldrig tror att ni kommer att hamna i en sits där ni skulle behöva en buffert att ta av?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-21 04:27:15:
    Detta kräver nog en uppdatering eftersom frågan i TS, som jag för övrigt inte tycker att det är något konstigt med, gjorde att tråden tog en mycket annorlunda vändning som inte resulterad i något vettigt alls.

Orsaken till att jag startade tråden är inlägg i olika ekonomitrådar där inläggsskrivare anger att de inte sparar, trots att de mycket väl kan och påpekar istället att "om det krisar kan vi alltid sälja bilen", "äh, isåfall får vi väl låna pengar" och diverse andra rätt, för mig, lättsamma svar på en fråga som i allra högsta grad är relevant.

Jag VET och FÖRSTÅR självklart att inte alla KAN spara även om de vill, och har heller aldrig skrivit eller påstått att det skulle vara en självklarthet för alla!
    Dock är det, och kommer alltid att vara, en självklarhet för mig att spara pengar varje månad, eller när man har tillfälle.

Jag har ingenstans frågat HUR mycket ni sparar, och är heller inte intresserad utav det. Jag är enbart intresserad och nyfiken på ert sätt att se på sparande!

Så, hoppas att tråden kan återgå till ursprungsfrågan, utan varesig påhopp eller allför mycket "läsande mellan raderna".

Tack/ TS

• Svar på tråden Att INTE ha ett sparkapital? Hur tänker man då?
  • Mammanseko

Vi ahr inget sparkapital/buffert just nu eftersom den gick åt i höstas när vi levde påsjukhuset enbart för våran son!
    Sedan blev vi av med en inmost vilket gjorde att vi knappt hade så vi kunde leva men nu när vi båda har inkomst igen håller vi på och sparar!

• fabler

Just nu finns de endast 500 på sparkontot men de har vart mycket oberäknade utgifter. Förhoppningsvis kommer vi på fötter i april o kan börja spara, tills dess blir de att försöka leva på de lilla vi har.

• blip

alla har inte den inkomst som det krävs för att kunna göra en buffert... jag och min sambo studerar bägge två så våra pengar går åt till hyra, mat osv.

klart att ett par hundrignar aksnke man kan lägga undan då och då, men det dröjer ju lång tid innan det blir några pengar att tala om...

alla gör nog det bästa utifrån det sits dom är i,
    sen så finns det nog en hel del shoppings-kära därute som menar att allting ordnar sig ändå

• DreamboatAnnie

Tedden - hur mycket sparar du själv av DIN lön? ;)

• uniMog

1. för att vi prioriterat att gå ner i arbetstid framför att kunna spara
    2. för att vi valt en hög amortering istället för att spara på konto
    3. för att sparkapitalet gick till att finansiera första barnets fl.

Nullus Anxietus
  • Sallisen

Inte alla har pengar att spara av... Däremot vet väl alla att det är bra att spara, men det är inte lika självklart i verkligheten för många...

• turia

kanske inte alla kan spara nånting, allt måste gå åt för att familjen ska ha det bra.

• azofia

Det kan väl inte vara helt obekant för dig TS att en del har taskiga inkomster och måste kämpa o snåla för att få det att gå ihop...
    För många finns det inte ens någon sportslig att spara pengar varje månad...
    Nu har jag själv inte det problemet men tycker det är en rätt märklig frågeställning. Lite verklighetsfrånvarande.

• TEDDEN

Dreamboat -ironiska inlägg är alltid kul

Eftersom jag inte har någon inkomst så sparar jag ingenting, däremot är alla pengar vi har våra gemensamma pengar och utav min mans lön sparar vi varje månad en viss summa.

Svar på tråden Att INTE ha ett sparkapital? Hur tänker man då?