• TEDDEN

Att INTE ha ett sparkapital? Hur tänker man då?

Har läst en del ekonomitrådar här på FL och insett att det är långt ifrån alla som faktiskt sparar pengar varje månad.

För mig är det otänkbart att inte spara pengar eller att inte ha ett sparkapital och/buffert.

Hur tänker ni som inte anser att det är viktigt med sparade medel?
    Sparar ni inte för att ni inte anser att ni har möjlighet eller struntar ni i det för att ni tror att "allt löser sig" eller för att ni vet att ni isåfall kan låna pengar om det skulle behövas eller för att ni helt enkelt aldrig tror att ni kommer att hamna i en sits där ni skulle behöva en buffert att ta av?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-21 04:27:15:
    Detta kräver nog en uppdatering eftersom frågan i TS, som jag för övrigt inte tycker att det är något konstigt med, gjorde att tråden tog en mycket annorlunda vändning som inte resulterad i något vettigt alls.

Orsaken till att jag startade tråden är inlägg i olika ekonomitrådar där inläggsskrivare anger att de inte sparar, trots att de mycket väl kan och påpekar istället att "om det krisar kan vi alltid sälja bilen", "äh, isåfall får vi väl låna pengar" och diverse andra rätt, för mig, lättsamma svar på en fråga som i allra högsta grad är relevant.

Jag VET och FÖRSTÅR självklart att inte alla KAN spara även om de vill, och har heller aldrig skrivit eller påstått att det skulle vara en självklarthet för alla!
    Dock är det, och kommer alltid att vara, en självklarhet för mig att spara pengar varje månad, eller när man har tillfälle.

Jag har ingenstans frågat HUR mycket ni sparar, och är heller inte intresserad utav det. Jag är enbart intresserad och nyfiken på ert sätt att se på sparande!

Så, hoppas att tråden kan återgå till ursprungsfrågan, utan varesig påhopp eller allför mycket "läsande mellan raderna".

Tack/ TS

• Svar på tråden Att INTE ha ett sparkapital? Hur tänker man då?
  • eisa

Jag tänker nog att jag kan dö imorgon så varför spara.

Dumt.

• Linda1976
    gurlie skrev 2007-02-20 22:09:22 följande:
    Linda 1976: Skönt att höra. = )
    Ja, jag menar... kvalitetstid med dottern när hon är liten, det går inte att sätta en prislapp på det. Vi ser det inte som förlorad inkomst, utan som vunnen tid
    A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Frusna flickan

Har tyvärr inte råd att spara en krona för tillfället. Är ensam och kan bara jobba 75%. Alla har vi olika förutsättningar.

• ixxia

eisa: håller med dej! man ska leva i nuet! det ordnar sej på något vis annars om d skulle krisa....

• sanna77

Det är visst tvärtom efter vad jag har förstått. Män som är höginkomsttagare tenderar att ta ut mer föräldraledighet än vad låginkomsttagare gör.

• NoAngel

Jag är sjukskriven och ensamstående mamma och sparar 500 kr/månaden.
    100 kr till varje barn och 300 till ett annat konto.
    Ibland måste jag ta ut några tusen för att få ihop det, ex när barnen behöver nya cyklar eller när bilen pajar, eller bara för att jag har mycket räkningar någon månad. Mycket bra att ha dessa pengar att ta av då!

• TEDDEN

Familytime

Om det hade blivit sån uppståendelse p ga ett fånigt citat i min press hade jag självklart tagit bort det innan jag startade tråden. För mig är det citatet inte menat på allvar och jag har nu lagt till en liten förklaring.
    Då kanske det blir lättare att svara på frågan i min TS.

Leos mamma 05

Nej, precis. Jag har inte heller dömt andra. Den enda som har blivit dömd i tråden är JAG.

Så, dags att återgå till min enkla och raka fråga!

Hur ser du på sparande?

• Greta05

Men huvudsaken är väl att man sparar,inte hur mycket man sparar.
    Förstår inte att folk tror att det ordnar sig ändå.
    HUR ordnar det sig ändå?

• Myrongen

Jag har också svårt att förstå folk som inte sparar. OBS, som kan men väljer att inte spara...

Jag är en sån som skulle få panik om jag inte hade ett sparande. Jag är väl typen som påminner om grabben som klättrar ner för stegen i "mogen för pension" reklamen ha ha. Har alltid sparat fast jag ofta har haft liten inkomst. Sätter man ex. undan i fonder det första man gör när det kommer in deg så får man snåla med det som finns kvar, men OM det kniper går det att ta ut pengar fast det svider...En dålig månad kanske jag bara köper fonder för småsummor som 50-200 kr men många bäckar små...

Det är klart att vissa absolut inte kan spara men...jag tror att de flesta skulle kunna spara någonting. 4 öl på krogen varannan lördag - 400kr/mån, 1 ciggpaket varannan dag - 550kr/mån (eller nåt...?). Det finns nog många som skulle kunna starta ett sparande om de omprioriterade. Fast alla har väl inte samma trygghetsbehov som jag när det gäller ekonomi?

Vilket tjat om TS förresten? Oavsett vad som står i pressen har hon väl bara ställt en vanlig fråga, inte gjort ett påhopp på de som inte har råd att spara? Eller har jag missat nåt?

• Danbala
    Greta05 skrev 2007-02-21 04:36:18 följande:
    Men huvudsaken är väl att man sparar,inte hur mycket man sparar.Förstår inte att folk tror att det ordnar sig ändå.HUR ordnar det sig ändå?
    HUR ordnar det sig INTE? Alla har ju olika livssituationer och prioriteringar. Förstår inte att folk inte förstår det.
    [En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • bustjejen

För mig är det viktigt med ett sparkapital.
    Är man låginkomsttagare är det inte lätt att spara något av sin lön, men lite är bättre än inget.

• Myrongen

Det lustiga är ju att det faktiskt oftast ordnar sig. Jag brukar alltid få in nån skatteåterbäring eller liknande lagom till en kris, men jag skulle aldrig våga riskera att det inte fanns pengar. Men så är jag en jävla kyckling men det mesta he he...

• tandmaja

Jag är nog väldigt slarvig med pengar ,tyvärr är sambon likadan.Har inget bra organiserat sparande ,typ månadsöverföring ,men sätter däremot av pengar med jämna mellanrum på riksgäldeskonto/fondkonton.Dessa tömmer vi sedan glatt med lika jämna mellanrum...

Tycker det är viktigt att försöka spara mer kontinuerligt så det ska jag sätta igång med fr o m nu!

F.ö tycker jag det är skrattretande vilken avundsjuka mot TS som råder i denna tråd.Men som någon skrev ,det säger betydligt mer om er so mbeter er så än om henne! Vilka frågor...vad har hennes mans inkomst med synen på sparande att göra ???

• Nananas

Vi har en liten buffert, men ingen enorm, ca 30.000 spänn som bara ligger på hög. Tänker att det är värt att spara mer, man ska leva livet idag. Har sett alltför många runt mig som bara jobbar o sparar utan att göra ett skit i livet, vilket liv är det? Ska man tapetsera kistan med pengarna sen eller?
    Sen har vi ytterligare pengar sparade, men de är inte låsta, utan kan spenderas när vi vill!

*Den 21 april blir jag fru!!!*
  • Melisabeth

Vi kan väldigt sällan spara - och när vi kan det så äts pengarna snart upp av tillfällen med mindre pengar - sommarlov o liknande.. Men så snart som vi kan så sparar vi gärna.. om det är 100 spänn eller nga tusen =)
    Men vi har lyckligtvis två sparanden.. inte mkt, men tillräkligt för mindre kriser

v 30 - Ella är väntad 4 maj =)
  • sommartorpet

Jag sparar inget, har aldrig gjort och kommer garanterat aldrig heller att göra det. Jag behöver inga pengar på en bankbok för att känna mig trygg, jag litar till mig själv och min egen förmåga att se till att få in de pengar jag behöver. Det är väl klart att allting ordnar sig om det händer något. Jag kan inte komma på ett enda scenario där jag skulle vara i behov av några sparade pengar. Jag lever i nuet så länge jag har chansen hellre än att samla i lador och inte få någon glädje av mina pengar medan jag lever oc har hälsan.
    Men kan någon komma på läge där jag skulle vara i absolut behov av att ha pengar undanstoppade så låt mig veta så ska jag se till att sätta av den summan på ett konto.

Svar på tråden Att INTE ha ett sparkapital? Hur tänker man då?