Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Gult bajs

Det började i söndags... Mådde inte så toppen och när jag gick och la mig så började jag må så illa.. Sprang in på toa och var såååå nära att spy, men det kom inget..
    Men då testade jag att bajsa och det kom ut halvfast bajs, inte hårt, inte löst. Mittimellan. Sen igår så mådde jag bra, ont i svanken dock. Åt normalt. Men idag så skulle jag bajsa (har inte varit "nödig" sen i söndags) och då kom det två små klickar GULT bajs. Verkligen gult...

Nu är jag lite orolig för vad det kan vara..

Någon som kanske varit med om liknande eller tror något speciellt om det..?

Tack på förhand för alla svar!

• Svar på tråden Gult bajs
  • Anonym (orolig)

Anonym - Nej, i söndags åt jag mackor och korv med stripes. igår åt jag rån med philadelphiaost, köttfärssås och pasta. och idag har jag ätit kräm, macka och nu fiskgratäng...

och så var det så lite som kom ut.. och jag har inte ens behövt gå och bajsa..

och så undrar jag varför jag mådde illa en natt som fan och sen så mådde jag bra dagen efter. spydde ju inte ens... :/

• Anonym (orolig)

Okej... vad är IBS?
    Jag har haft magkatarr i snart 3 år, men det har aldrig påverkat min avföring..

Jasså? Hur funkar det som, alltså... Kan man helt plötsligt bara reagera på en maträtt och må så jävla illa som jag gjorde..?

• Anonym (orolig)

Okej... Vad är gallan? Hur får man sånna problem och hur ska man lösa dom?

majja1 skrev 2007-02-20 20:45:50 följande:
    Låter som gallan...min svägeskas dotter hade så när hon var liten och det var gallan.Gult och kan tom bli vitt.
    Hur allvarligt? Och varför är det allvarligt?
    Anonym skrev 2007-02-20 20:48:14 följande:
    obs, alvarligt! ring sjukvårdsupplysningen och hör om du skall in NU? eller kan vänta tills i morgon.
    Usch, det lät jäkligt jobbigt... Finns det ingen lindring för det? Eller botemedel?
    Okej, det visste jag faktiskt inte att man kunde.. Speciellt inte när alla i min familj åt det och det var bara jag som mådde illa..
    Anonym skrev 2007-02-20 20:48:32 följande:
    IBS betyder ungefär Irritated Bowel Syndrome eller nåt sånt.. eller som man säger på svenska Irriterad tjocktarm. Det är när tarmrörelserna inte fungerar som dem ska och man får magknip, lös eller hård avföring, illamående m m... ett jä---la jobbigt dilemma om man säger så... Klart man kan reagera på en maträtt bara så där. Och må illa. Inget konstigt med det.Kan ju varit någon skit i det du åt denna dag som magen reagerade på eller nåt. Återkommer det bör du kanske kontakta läkare. Annars - var lugn.
  • Anonym (orolig)

Okej... Men jag har haft sorkpest nyligen och då kan njurarna funka mindre bra... kan det ha med saken att göra?
    är det farligt NU? jag har ju inte ont, bara liiiite ont i svanken.. kan man må illa av det?

majja1 skrev 2007-02-20 20:55:42 följande:
    Kommer inte riktigt ihåg vad det beror på ,men gallan slutar vad jag förstår att producera något och jag minns att flickstackarn hade så ont..
    men är det farligt NU? jag har ju inte ont, bara liiite i svanken. och kan man må illa av det..?
    Anonym skrev 2007-02-20 20:55:28 följande:
    stopp till gallan vilket kan påverka levern, ring nu!
  • Anonym (orolig)

Okej, tack :D Jag blir lite lätt orolig när den andra anonym säger att det är akut.. :S

Anonym skrev 2007-02-20 20:58:56 följande:
    Har du haft symtom en gång så finns det ingen anledning att kontakta läkare. Återkommer det dock så kontakta läkare omgående. Men skräm inte upp dig för att det hänt en gång. Kroppen är för komplicerad för att man ska förstå allt som händer i den. Ta det lugnt om inget mer sker.
  • Anonym (orolig)

Vågar inte ringa nu när min sambo är hemma... skäms lite. Vi har nyss blivit tillsammans nästan. Jag ringer imorgon om det inte blir bättre..

Anonym skrev 2007-02-20 21:06:30 följande:
    men snälla ring sjukvårdsupplysningen och hör med dem!031-703 15 00 är nummret till göteborgs sjukvårdsupplysning, men det spelar ju inte så stor roll vart man bor... RING!
    ja, jag kan då och då bli lite hypokondrisk. men det är bra att fl finns så man kan bolla sina dumma ideér, min sambo blir bara less på mina farhågor :S TAck för att ni finns :D Känner mig lite lugnare nu efter dina inlägg :D
    Anonym skrev 2007-02-20 21:07:19 följande:
    Man kan ju bli hypokondriker för mindre.. Men som sagt... dyker besvären upp igen så ring doktorn.
  • Anonym (orolig)

Tack för att ni oroar er... Men jag ringer imorgon.. Jag tror ju inte jag kan dö under natten... Hoppas jag ;/
    men tack för att ni bryr er och försöker hjälpa mig... men jag ringer dom imorgon sen så skriver jag här vad som hänt...

majja1 skrev 2007-02-20 21:10:16 följande:
    Vill inte skrämma upp dig på något sätt, men tycker du inte själv att det skulle kännas skönare att få prata med någon som vet vad dom pratar om.Har du haft sorkpest nyligen tycker jag du ska ringa dom nu i kväll och fråga om det kan ha ett samband.
  • Anonym (orolig)

Tack för din omtanke. Men jag oroar mig ganska ofta och karln min är redan less på det så jag väntar tills imorgon då han ej är hemma för att ringa och kolla vad det är.. Skäms för mycket för att jag oroar mig över allt och inget.. Och om det inte är nått kommer jag skämmas ännu mer framför han..

majja1 skrev 2007-02-20 22:55:16 följande:
    Ja, ring i morrn så får du uppdatera här sen...vet hur det känns att gå och oroa sig, men det underlättar att prata med någon kunnig.Kram på dig!
  • Anonym (orolig)

Jo, men vi har inte varit tillsammans länge och vill ju inte skrämma bort han med alla mina nojjor..

Jag lovar att skriva här vad som sägs imorgon. Men jag hoppas också att allt är okej.. Vill ej bli sjukskriven igen. Min sista sjukskrivningsdag är imorgon... :/

majja1 skrev 2007-02-20 23:05:25 följande:
    Men inte ska du skämmasJag är ofta orolig för mycket, men det underlättar ju alltid att få prata om det och det borde din man förstå.Det är säkert inget farligt, men det brukar kännas bättre när man pratat med någon som är kunnig.Önskar dig lycka till i morrn o sen skriver du här så jag får höra att allt är ok
  • Anonym (orolig)

Tack! Vad snäll du är! :D En av få här på fl eller? Andra brukar ju bara skriva en massa påhopp...

majja1 skrev 2007-02-20 23:10:35 följande:
    Förstår vad du menar...håller tummarna för dig i morrm och håller utkik här i tråden vad du skriverHoppas du får en god natts sömna nu..kram
  • Anonym (orolig)

Ja, det är ju det! :D
    Nä, nu ska jag sova och hoppas på en bättre dag imorgon!
    Tack så mycket för dina ord idag! :D godnatt

majja1 skrev 2007-02-20 23:32:46 följande:
    Jo det förekommer väl en hel del, men kan jag hjälpa eller muntra upp någon så gör jag hellre det...Försöker leva efter mottot..Behandla andra som du själv vill bli behandlad..ganska enkelt egentligen
  • Anonym (orolig)

Okej, så det gick fort genom magen?

Anonym skrev 2007-02-20 23:40:30 följande:
    Färgen beror på att det går så snabbt genom magen, det är tarmbakterierna som ger den bruna färgen annars.
    okej, men jag tror ej jag var magsjuk... mådde illa över en natt bara.. och jag hade inte direkt diarre... det var lite fastare än det...
    Anonym skrev 2007-02-20 23:39:48 följande:
    Hej, jag hade också så när jag var magsjuk/ hade diarré. Det gick över efter några veckor, men jag var tvungen att börja äta lättsmälta grejer typ te blåbärssopppa, kokt potatis, ris.
  • Anonym (orolig)

okej, tack, men då måste jag haft en snabb magsjuka.

Anonym skrev 2007-02-20 23:51:47 följande:
    Det blir hvitt hvis leveren blir påvirket...Gult kan man få innimellom ved magsjuka osv, tror ikke du behøver å være urolig. Blir det hvitt og svart er det verre....
    Hej!
    Ja, jag vet det där om ryggvärken och sorkpesten. Men min sorkpest är borta nu. Har haft det i ca 3 veckor redan.. Och nu är jag pigg nog obba, äta, gå m.m Så jag tror inte att det är det..
    Jag har lite ont ibland i magen.. Men det kan lika gärna va magkatarren och det brukar jag koppla bort.. Men ja, som sagt, ska ringa imorgon och se vad dom säger...
    Tack så hemskt mycket för ditt svar :D

Föresten.. det där med gallan.. hur funkar det att gallan kommer ut med avföringen och gör den gul.. jag förstår inte...
    Bumbi mia skrev 2007-02-20 23:54:52 följande:
    Min teoriDin ryggvärk har med sorkfebern att göra, det är vanligt att man får ryggvärk.Färgen på avföringen kan säkert ha något med gallan att göra, avöringen brukar bli gul färgad om den går väldigt snabbt genom "systemet". Mår du annars bra och inte har ont i magen så tycker jag att du kan avvakta.Skulle du tex ha gallsten så skulle du inte sitta här också skriva, för det gör värre ont än FL smärtor Har du varit på någon koll, så att dina njurar inte har tagit stryk av sorkfebern?Mamma till Ronja och Alve
  • Anonym (orolig)

och nej, jag har ej varit på nån koll med mina njurar... ska kanske be om det... men har ej råd nu att gå till sjukhuset. har typ 15kr. men om det är viktigt så kan jag ju låna... (kom jag på) haha

Svar på tråden Gult bajs