• Anonym (orolig)

Gult bajs

Det började i söndags... Mådde inte så toppen och när jag gick och la mig så började jag må så illa.. Sprang in på toa och var såååå nära att spy, men det kom inget..
    Men då testade jag att bajsa och det kom ut halvfast bajs, inte hårt, inte löst. Mittimellan. Sen igår så mådde jag bra, ont i svanken dock. Åt normalt. Men idag så skulle jag bajsa (har inte varit "nödig" sen i söndags) och då kom det två små klickar GULT bajs. Verkligen gult...

Nu är jag lite orolig för vad det kan vara..

Någon som kanske varit med om liknande eller tror något speciellt om det..?

Tack på förhand för alla svar!

• Svar på tråden Gult bajs
  • Anonym

Har du kanske ätit något gult? Alltså någon mat som är gulfärgad...
    I vilket fall som helst har du nog reagerat på något du ätit. Försvinner det inte om ett par dagar så kontakta doktorn. Annars tror jag du kan vara lugn.

• Anonym (orolig)

Anonym - Nej, i söndags åt jag mackor och korv med stripes. igår åt jag rån med philadelphiaost, köttfärssås och pasta. och idag har jag ätit kräm, macka och nu fiskgratäng...

och så var det så lite som kom ut.. och jag har inte ens behövt gå och bajsa..

och så undrar jag varför jag mådde illa en natt som fan och sen så mådde jag bra dagen efter. spydde ju inte ens... :/

• Anonym

Svårt att svara på, men så länge det inte rör sig om blodblandad avföring och kräkningar så är det säkerligen inget att vara orolig för.
    Jag har själv problem med magen (IBS) och har konstiga former, färger och lukter (urk!) emellanåt på min avföring.
    Illamående kan man också ha om man reagerar på någon föda.

• Anonym (orolig)

Okej... vad är IBS?
    Jag har haft magkatarr i snart 3 år, men det har aldrig påverkat min avföring..

Jasså? Hur funkar det som, alltså... Kan man helt plötsligt bara reagera på en maträtt och må så jävla illa som jag gjorde..?

• majja1

Låter som gallan...min svägeskas dotter hade så när hon var liten och det var gallan.
    Gult och kan tom bli vitt.

• Anonym

obs, alvarligt! ring sjukvårdsupplysningen och hör om du skall in NU? eller kan vänta tills i morgon.

• Anonym

IBS betyder ungefär Irritated Bowel Syndrome eller nåt sånt.. eller som man säger på svenska Irriterad tjocktarm. Det är när tarmrörelserna inte fungerar som dem ska och man får magknip, lös eller hård avföring, illamående m m... ett jä---la jobbigt dilemma om man säger så...
    Klart man kan reagera på en maträtt bara så där. Och må illa. Inget konstigt med det.
    Kan ju varit någon skit i det du åt denna dag som magen reagerade på eller nåt.
    Återkommer det bör du kanske kontakta läkare. Annars - var lugn.

• Anonym (orolig)

Okej... Vad är gallan? Hur får man sånna problem och hur ska man lösa dom?

majja1 skrev 2007-02-20 20:45:50 följande:
    Låter som gallan...min svägeskas dotter hade så när hon var liten och det var gallan.Gult och kan tom bli vitt.
    Hur allvarligt? Och varför är det allvarligt?
    Anonym skrev 2007-02-20 20:48:14 följande:
    obs, alvarligt! ring sjukvårdsupplysningen och hör om du skall in NU? eller kan vänta tills i morgon.
    Usch, det lät jäkligt jobbigt... Finns det ingen lindring för det? Eller botemedel?
    Okej, det visste jag faktiskt inte att man kunde.. Speciellt inte när alla i min familj åt det och det var bara jag som mådde illa..
    Anonym skrev 2007-02-20 20:48:32 följande:
    IBS betyder ungefär Irritated Bowel Syndrome eller nåt sånt.. eller som man säger på svenska Irriterad tjocktarm. Det är när tarmrörelserna inte fungerar som dem ska och man får magknip, lös eller hård avföring, illamående m m... ett jä---la jobbigt dilemma om man säger så... Klart man kan reagera på en maträtt bara så där. Och må illa. Inget konstigt med det.Kan ju varit någon skit i det du åt denna dag som magen reagerade på eller nåt. Återkommer det bör du kanske kontakta läkare. Annars - var lugn.
  • majja1

Ja du behöver nog ringa SUL för att rådgöra med dom.
    Gallan kan bli väldigt smärtsamt och även IBS..prata med dom om vad dom tror istället för att oroa dig.

• Anonym

stopp till gallan vilket kan påverka levern, ring nu!

Svar på tråden Gult bajs