• Anonym

Gult bajs

Har du kanske ätit något gult? Alltså någon mat som är gulfärgad...
    I vilket fall som helst har du nog reagerat på något du ätit. Försvinner det inte om ett par dagar så kontakta doktorn. Annars tror jag du kan vara lugn.

• Anonym

Svårt att svara på, men så länge det inte rör sig om blodblandad avföring och kräkningar så är det säkerligen inget att vara orolig för.
    Jag har själv problem med magen (IBS) och har konstiga former, färger och lukter (urk!) emellanåt på min avföring.
    Illamående kan man också ha om man reagerar på någon föda.

• Anonym

obs, alvarligt! ring sjukvårdsupplysningen och hör om du skall in NU? eller kan vänta tills i morgon.

• Anonym

IBS betyder ungefär Irritated Bowel Syndrome eller nåt sånt.. eller som man säger på svenska Irriterad tjocktarm. Det är när tarmrörelserna inte fungerar som dem ska och man får magknip, lös eller hård avföring, illamående m m... ett jä---la jobbigt dilemma om man säger så...
    Klart man kan reagera på en maträtt bara så där. Och må illa. Inget konstigt med det.
    Kan ju varit någon skit i det du åt denna dag som magen reagerade på eller nåt.
    Återkommer det bör du kanske kontakta läkare. Annars - var lugn.

• Anonym

stopp till gallan vilket kan påverka levern, ring nu!

• Anonym

Har du haft symtom en gång så finns det ingen anledning att kontakta läkare. Återkommer det dock så kontakta läkare omgående. 

Men skräm inte upp dig för att det hänt en gång. Kroppen är för komplicerad för att man ska förstå allt som händer i den.

Ta det lugnt om inget mer sker.

• Anonym

men snälla ring sjukvårdsupplysningen och hör med dem!
    031-703 15 00 är nummret till göteborgs sjukvårdsupplysning, men det spelar ju inte så stor roll vart man bor... RING!

• Anonym

Man kan ju bli hypokondriker för mindre..

Men som sagt... dyker besvären upp igen så ring doktorn.

• Anonym

Hej,
    jag hade också så när jag var magsjuk/ hade diarré. Det gick över efter några veckor, men jag var tvungen att börja äta lättsmälta grejer typ te blåbärssopppa, kokt potatis, ris.

• Anonym

Färgen beror på att det går så snabbt genom magen, det är tarmbakterierna som ger den bruna färgen annars.

• Anonym

Det blir hvitt hvis leveren blir påvirket...Gult kan man få innimellom ved magsjuka osv, tror ikke du behøver å være urolig. Blir det hvitt og svart er det verre....

Svar på tråden Gult bajs