• Agoo

Hur mycket mer i månadskostnader blev det efter att ni köpte diskmaskin?

Jag och sambon funderar på att köpa diskmaskin, så less på o diska dag ut o dag in

Men hur mycket mer blir det i månadskostnas ungefär? Vi bor i lägenhet där vattnet ingår i hyran så det är väl endast elen då jag syftar på!?

• Svar på tråden Hur mycket mer i månadskostnader blev det efter att ni köpte diskmaskin?
  • Joker

Alexandra, varför skulle det bli dyrare med diskmaskin när man bor i hus? Tänker du på att man då även betalar för vattnet? Det kan inte bli många kronor (själv bor jag i hus men har eget vatten så jag betalar inget för det).

Till din fråga, titta i bruksanvisningen till tvättmaskinen som du köpt. Där finns säkert en tabell med de olika programmen och hur mycket el de drar. Sedan är det bara att tänka att 1 kWh ungefär kostar 1 kr.

• m1nn13

i vatten mätt kostar det nog mer att diska för hand! Moderna, energisnåla A eller A+ -maskiner drar mycket lite vatten!

• Alexandra aspioti
    Joker: jo det var det jag tänkte med vattnet..men som sagt jag kan inte sånt, har bara för mig att nån sagt nåt sånt nån gång ok jah ska kolla i bruks. Tack!
  • Alexandra aspioti

på min står det , 30  , 40 , och 60 grader kulörtvätt 1.2 kWh

• Alexandra aspioti

men det står 120 min, men inte tvättar den så länge..?

• Joker

Den kan nog tvätta 120 minuter (det gör vår maskin). Eftersom det står kWh är tiden redan medräknad, en tvätt kostar alltså ca 1.2 kr i elförbrukning.

• Dundermamman

Ang. kostnad för vattenmängden så skulle det bli mycket dyrare att diska för hand för vårt 3-peroners hushåll! Vår diskmaskin tar endast 11 liter vatten per diskSkrattande!! Jämför det med 3-4 vanliga handdiskar Fot i munnnen.

• Agoo

vet inte riktigt vad de syftar på när de säger att det blir så dyrt... möjligt att det är vattnet...

Alexandra aspioti: vad det gäller tvättmaskin kan jag säga att där märkte vi ingen skillnad när vi köpte en.. tror vi bodde i lgh i 1-2 månader utan egen tvättmaskin men det blev typ ingen skillnad på elräkningen iaf

• malachis mamma

Ingen skillnad men jag har inte direkt granskat elräkningen

Mycket mer trevlig tid med familjen däremot!! stort plus

• Agoo

malachis mamma: ja verkligen. man förlorar ju så mycket tid på annat när man står o diskar, och inte går det fortare när man tänker på hur tråkigt det är

Svar på tråden Hur mycket mer i månadskostnader blev det efter att ni köpte diskmaskin?