Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Är detta normala arbetstider? (läs TS)

Min man påstår att han har normala arbetstider, men det gör inte jag! Den här veckan är aningen extrem, men ändå inte helt ovanlig. Han åkte före sex i måndags morse och kom hem tisdag kväll klockan 19.30. Sedan åkte han tidigt i morse och kommer hem ungefär samma tid i kväll som igår. I morgon torsdag, kommer han att åka tidigt igen och kommer hem först på fredag eftermiddag/kväll! Nästa vecka kan bli lika intensiv, men han är ledig torsdag och fredag den veckan. Han ska egentligen göra tio timmar per dag fördelat på åtta arbetsdagar!

Den här veckan har han hittills träffat sina barn 30 minuter och han kanske hinner träffa dem 30 minuter i kväll. Är detta normala arbetstider?

Jag glömde att säga att det nästan inte finns någon framförhållning alls. att han kommer hem sent i kväll och inte alls i korgon, fick jag veta nu på morgonen!

Att oroa sig gör aldrig morgondagen lättare, det gör det bara tristare idag!
  • Svar på tråden Är detta normala arbetstider? (läs TS)
  • Wilowa
    CeeJay skrev 2007-02-21 12:05:49 följande:
    Rent spontant röstade jag NEJ men det beror ju på vad som menas med "normala arbetstider" och i vilken bransch han jobbar i. Det kan ju finnas såna här arbeten där dessa tider krävs men personligen tycker jag inte att det är "normalt" eftersom jag arbetar 8-16.30 när jag jobbar heltid och det känns normalt för mig.Men om du menar "normalt" som i att han är borta från hemmet för mycket och sällan ser sina barn så är det oerhört onormalt
    Jag valde medvetet att inte skriva vad han arbetar med. Det har liksom ingen betydelse!
  • Wilowa
    EmmaReu skrev 2007-02-21 12:11:54 följande:
    Einstein: Jag tycker mycket väl att vad han arbetar med har mycket stor betydelse. Självklart är det inte kul i vilket fall som helst. Men till exempel min bror som har egen firma kan inte bara stänga ner allting för att klockan slår ett visst antal slag.
    Jag kan säga så mycket att han inte är egen företagare. Fast han vill ha det till att det är normalt att jobba som han gör. De flesta som han känner jobbar på liknande sätt, men de är ju i samma branch!
  • Wilowa

Jag tror jag ska göra en ny omröstning lite senare och skriva ut hans yrke. Det skulle vara intressant om det blev lika onormalt då. Just nu verkar ju de flesta hålla med mig!

• Wilowa
    Cia o krabaten skrev 2007-02-21 12:22:42 följande:
    Einstein: Jag röstade ju för onormalt som jag skrev, men jag tycker inte det är konstigt om man säger.Så får jag en förklaring till varför i en annan omröstning så röstar jag nog inte för onormalt då med tanke på yrket!
    Fast jag ville ju inte veta om det är normalt för yrket eller inte, för det svaret har jag redan. Frågan är om det överlag är normalt som min man påstår!
  • Wilowa

Han är inte i något karriärsyrke!

• Wilowa
    piixelslyna skrev 2007-02-21 12:43:55 följande:
    Einstein skrev 2007-02-21 12:28:39 följande: Han är inte i något karriärsyrke!Att oroa sig gör aldrig morgondagen lättare, det gör det bara tristare idag! Det spelar ingen roll, eller?Och för att svara på din fråga i trådstrarten; Nej, jag anser att det inte är normalt att vara borta så mycket inom jobbet. Han måste kanske lära sig att prioritera sin familj också. Det är inte bara jobbet som behöver honom. Ta hand om varandra, man vet aldrig när man ses för sista gången.
    Om du bara visste vad rätt du har. Han säger själv att han prioriterar barnen före jobbet, men det är inte sant! Han erkänner även att han prioriterar jobbet före mig och i och med att han gör det så kommer även jobbet före barnen!
  • Wilowa
    xenaa skrev 2007-02-21 12:52:19 följande:
    Jag vet inte vad han jobbar med så jag kan inte svara på det, men man måste jobba för att betala räkningar. visst förstår jag dig att du kanske behöver honom hemma mera men om arbetet inte tillåter att han får skära ner på sina tider då?Visst kan man skaffa ett nytt jobb för att vara lite mera hemma, men sen kanske ekonomin inte räcker?jag vet faktiskt inte. min sambo jobbar från 7.00-16.30 mån-fre,med vissa undantag att de får jobba över ibland. idag skulle han komma hem vid 18.00 eller 19.00 tidenDet har med jobbet att göra. ~BF 16 Juni ~ - * är i v. 24* - det är en pöjke i magen
    Jo jag vet att det har med jobbet att göra. Fast det var egentligen inte det som var frågan, utan hur normalt det är att ha sådana här arbetstider! Är det normalt att den ena föräldern bara hinner natta sina barn 1-2 gånger på en arbetsvecka? Jag vet redan att det är ganska vanligt med de här arbetstiderna inom hans yrke, men han påstår att det är det för andra med!
  • Wilowa
    xenaa skrev 2007-02-21 13:02:40 följande:
    Har det med jobbet att göra att han jobbar sådana tider så är det normala arbetstider då. ser inget fel i det om det tillhör hans arbetstider. Vill DU ha honom hemma mera så får du snacka med honom att han byter jobb då. ~BF 16 Juni ~ - * är i v. 24* - det är en pöjke i magen
    Fast jag ville ju inte veta om det var normala arbetstider för yrket. Min man verkar tro att de flesta familjer har det som oss, vare sig de har samma yrke som han eller inte! Det är det jag vill veta om det är så!
  • Wilowa
    Bellen skrev 2007-02-21 14:11:05 följande:
    Halloj!Tycker tyvärr att det låter som om din man är otrogenJag skulle bli så misstänksam om min man, hellre jobbade än träffade sina barn!Hoppas du inte tar illa upp, fick bara den känslan!Kramis Phia
    Nej otrogen är han inte, i alla fall inte med någon människa. Fast ibland känns det som om han är otrogen med sitt jobb!

Nu har så pass många svarat så jag kan säga vad han arbetar med, jag har fått mitt svar redan.! Han är lastbilschaufför och är styrd av körtider och att de ställen han ska lasta och lossa på är öppna! mycket av den tiden som han är borta sitter han alltås sysslolös i lastbilen och väntar! Helt normalt för hans yrke, men jag tycker att det är jobbigt i alla fall.
  • Wilowa
    Amatea skrev 2007-02-21 13:38:31 följande:
    Det spelar väl inte någon roll alls vad som är normalt eller inte eller vem som anser det. Ni är två vuxna som ska komma överens om hur mycket tid ni båda ska lägga a) på barnen b) som familj c) på egen tid d) på jobb etc. Tycker han att han träffar sina barn tillräckligt? Tror han att barnen är nöjda med det? Är du nöjd med det?Om nej, på någon fråga så måste ni omförhandla det. Måndagar är jag hemifrån mellan kl.6.30- 19 och hinner då träffa mina barn 20 minuter. Men det gäller bara den dagen; något annat skulle varken jag, mina barn eller min man acceptera. Så i stället för att tjafsa om vad som är normalt eller inte, utgå från hur ni ALLA vill ha det. Och kompromissa sen, det finns tyvärr ingen annan lösning. Och absolut INGEN är oumbärlig på jobbet.
    Egentligen har du rätt, det har ingen betydelse vad som anses normalt. Fast han tror ju att det är normalt att ha det som vi har det. Hur ska jag kunna få honom att inse något annat om han tror att det är jag som överdriver? Jag tänker visa honom den här omröstningen i kväll när han kommer hem! Det värsta är att han inte är nöjd med att träffa barnen så lite!
  • Wilowa
    xenaa skrev 2007-02-21 15:09:54 följande:
    Einstein skrev 2007-02-21 14:36:38 följande: Bellen skrev 2007-02-21 14:11:05 följande: Halloj!Tycker tyvärr att det låter som om din man är otrogenJag skulle bli så misstänksam om min man, hellre jobbade än träffade sina barn!Hoppas du inte tar illa upp, fick bara den känslan!Kramis Phia Nej otrogen är han inte, i alla fall inte med någon människa. Fast ibland känns det som om han är otrogen med sitt jobb! Nu har så pass många svarat så jag kan säga vad han arbetar med, jag har fått mitt svar redan.! Han är lastbilschaufför och är styrd av körtider och att de ställen han ska lasta och lossa på är öppna! mycket av den tiden som han är borta sitter han alltås sysslolös i lastbilen och väntar! Helt normalt för hans yrke, men jag tycker att det är jobbigt i alla fall. Att oroa sig gör aldrig morgondagen lättare, det gör det bara tristare idag!som lastbilschafför är det mkt normala tider om inte för lite egentligen. vet dom som jobbar längre pass.och att vara lastgbilschaffis är mkt påfrestande och man kör långa turer så tycker jag helt ärligt att du överdrivet lite ang din mans arbetstider när man själv vet vad det innebär att jobba i det yrket som han jobbar i. ~BF 16 Juni ~ - * är i v. 24* - det är en pöjke i magen
    Jo, fast jag startade den här omröstningen för att få veta hur det ser ut inom andra yrken. jag vet att andra chaffisar har det värre, men det var inte det jag ville ha reda på!
  • Wilowa

Det jobbigaste är egentligen inte att han är borta så mycket, utan att det inte finns någon framförhållning. Får jag någongång veta något mer än en dag i förväg, så hinns det ändras på flera gånger! Som idag t ex kommer han som tur var inte så sent som han sa, han kommer hem strax efter fem (säger han i alla fall). Vad jag vet så kommer han fortfarande vara borta i morgon natt, men som sagt var inget är säkert! På ett sätt skulle det vara lättare om han körde längre sträckor, för då kan jag skaffa rutiner som passar mig och barnen. Som det är just nu, så har vi knappt några fungerande rutiner på kvällarna. Mornarna fungerar bättre, för då är jag alltid själv!

• Wilowa

xenaa: Jo, jag tycker att jag kan jämföra med andra yrken eller snarare med hur andra familjer har det! Min man tror att det är helt normalt att ha det som vi har det. Jag är arbetslös, men även när jag arbetar så är det jag som både lämnar och hämtar barnen på dagis. Jag ser mig själv som ensamstående när jag ska söka jobb, för jag kan inte tro att maken ska kunna ta något ansvar för barnen.

• Wilowa
    Amatea skrev 2007-02-21 15:19:20 följande:
    TS, en fråga- har din man tagit ut sin pappaledighet? Han låter som en som kanske inte gjort det och i så fall har han ju nu ett utmärkt chans att göra det. Alla har ju rätt att gå ner i arbetstid till 75% och har man dagar kvar fyller man upp den sänkta arbetstiden med detta. Kanske kan han då jobba sina långa dagar men vara ledig fler dagar i veckan, kanske regelbundet 1-2 dgr per vecka? Eller så kan man så klart korta sina dagar också.Annars är ju tio timmar per dag under 8 arbetsdagar vanligt i USA och kallas compact week. Jag hade själv gärna jobbat så men inte nu när barnen är små.
    Nej, han har inte tagit ut sin pappaledighet och jag tvekar på att han kommer att göra det heller fullt ut! Han får inte ens ta ut VAB för sin chef utan att det blir väsen!
  • Wilowa
    Ta gueule skrev 2007-02-21 15:26:51 följande:
    Det beror på vad han jobbar med.Min åker vid 6 varje morgon och kommer hem 18:00 äter middag med oss sen sätter han sig och jobbar mellan 20:00 och 01:00. Nästan varje dag.Är det ett ltet företag kanske han måste jobba som han gör. Min i-tangent har ett eget liv
    Nej, han är lastbilschaufför och mycket av tiden som han är borta är obetald vilotid!
  • Wilowa

Jag är inte ute efter att jämföra med andra yrken, jag ville bara se om hans tider ansågs normala och svaret är ju ganska entydigt! Jag ska ta en diskussion med honom IGEN! Problemet är att han verkar tro att det är normalt även inom andra yrken at tdet är så här! Det skulle vara mycket lättare om jag kunde få lite stöd av honom när jag tycker att det är jobbigt, istället för att få höra att jag är gnällig!

• Wilowa
    Jenniesmamma skrev 2007-02-21 15:34:42 följande:
    Känner igen mig med det där att chefen spårar ur när det är ledighet eller nått med barnen. Så min man har gett alla sina dagar till mig,förutom dom 60 han inte får ge,och vet inte när han kommer ta ut dom. Hans chef gnällde tom när han var tvungen å komma hemnär jag skulle födda,är typsikt det där yrket,väldigt störande. Rip älskade lillebror!
    ja, de är hemska i den där branchen! vi kanske ska starta en lastbilsänketråd!
  • Wilowa
    Amatea skrev 2007-02-21 20:51:13 följande:
    Einstein skrev 2007-02-21 15:31:22 följande: Amatea skrev 2007-02-21 15:19:20 följande: TS, en fråga- har din man tagit ut sin pappaledighet? Han låter som en som kanske inte gjort det och i så fall har han ju nu ett utmärkt chans att göra det. Alla har ju rätt att gå ner i arbetstid till 75% och har man dagar kvar fyller man upp den sänkta arbetstiden med detta. Kanske kan han då jobba sina långa dagar men vara ledig fler dagar i veckan, kanske regelbundet 1-2 dgr per vecka? Eller så kan man så klart korta sina dagar också.Annars är ju tio timmar per dag under 8 arbetsdagar vanligt i USA och kallas compact week. Jag hade själv gärna jobbat så men inte nu när barnen är små. Nej, han har inte tagit ut sin pappaledighet och jag tvekar på att han kommer att göra det heller fullt ut! Han får inte ens ta ut VAB för sin chef utan att det blir väsen! Att oroa sig gör aldrig morgondagen lättare, det gör det bara tristare idag!Men där är det ju bara att stå på sig, det är ert val om han ska vara föräldraledig, inte chefens. Visst kan det vara motigt att känna sig som *krånglig* gentemot chefen men då får man vara *krånglig*. Ska det bli lättare för alla föräldrar att vara hemma mer och jobba mindre så måste man våga kräva sin rätt- både som mamma och som pappa.(Och jag måste ju tillägga att mammor måste våga vara *krångliga* gentemot sina karlar och inte nöja sig med att *så är det* gällande karlarnas arbetstider. Kan kvinnor vara borta från jobbet och/eller gå ner i tid så kan männen det också, de har inga unika jobb som står över kvinnornas jobb!)
    Hehehehe! du har rätt! Fast jag har stångat mig blodig i det här fallet! Jag brukar kunna få min man att förstå hur jag tänker och han brukar för det mesta hålla med mig, men inte vad det gäller jobbet. Som chaufför har man ingen trygg arbetssituation. Åkerier kursar kors och tvärs! jag förstår min man, men det gör det inte mindre jobbigt för mig. Mitt största problem är att han inte förstår mig! Det är antagligen nödvändigt att han jobbar så som han gör både för företaget och för vår ekonomi. Mitt problem är att han tycker att jag är gnällig när jag tycker att det är jobbigt! jag måste ju ha rätt att tycka at tdet är jobbigt att vara så mycket själv med barnen som jag är, oavsett om det går att ändra situationen eller ej! Jag är inte riktigt frisk, sonen har astma och dottern är fruktansvärt pappig och antimammig just nu. Dottern är i trotsåldern och vi har konflikter flera gånger per dag. Jag är dessutom arbetslös och makens jobb begränsar mig väldigt i mitt jobbsökande, eftersom det inte finns något nattis här och släktingarna bor långt bort. Jag önskar bara att han kunde börja stötta mig, istället för att göra tvärt om! Makens jobb styr mitt liv otroligt mycket och jag känner mig låst av hans jobb!
  • Wilowa

Jag kan tala om att jag och maken pratade igår och kanske, förhoppningsvis så nådde jag fram till honom den här gången! Nu ska jag bara försöka överleva tills han kommer hem i morgon eftermiddag! Barnen riskerar att insjukna i tre olika sjukdomar innan dess, nämligen vattkoppor, magsjuka och influensa! kul om båda barnen får allt detta i natt! Håll tummarna för mig!

Glömde ju att den ena får falsk krupp när hon blir förkyld och den andra har infektionsastma!

Svar på tråden Är detta normala arbetstider? (läs TS)