• Wilowa

Är detta normala arbetstider? (läs TS)

Min man påstår att han har normala arbetstider, men det gör inte jag! Den här veckan är aningen extrem, men ändå inte helt ovanlig. Han åkte före sex i måndags morse och kom hem tisdag kväll klockan 19.30. Sedan åkte han tidigt i morse och kommer hem ungefär samma tid i kväll som igår. I morgon torsdag, kommer han att åka tidigt igen och kommer hem först på fredag eftermiddag/kväll! Nästa vecka kan bli lika intensiv, men han är ledig torsdag och fredag den veckan. Han ska egentligen göra tio timmar per dag fördelat på åtta arbetsdagar!

Den här veckan har han hittills träffat sina barn 30 minuter och han kanske hinner träffa dem 30 minuter i kväll. Är detta normala arbetstider?

Jag glömde att säga att det nästan inte finns någon framförhållning alls. att han kommer hem sent i kväll och inte alls i korgon, fick jag veta nu på morgonen!

Att oroa sig gör aldrig morgondagen lättare, det gör det bara tristare idag!
  • Svar på tråden Är detta normala arbetstider? (läs TS)
  • Wilowa
    Ta gueule skrev 2007-02-21 15:26:51 följande:
    Det beror på vad han jobbar med.Min åker vid 6 varje morgon och kommer hem 18:00 äter middag med oss sen sätter han sig och jobbar mellan 20:00 och 01:00. Nästan varje dag.Är det ett ltet företag kanske han måste jobba som han gör. Min i-tangent har ett eget liv
    Nej, han är lastbilschaufför och mycket av tiden som han är borta är obetald vilotid!
  • xenaa

Jag tycker inte du ska jämföra med andra yrken eftersom som sagt att jobba som chaffis är ett ovanligt jobb jämfört med de som jobbar 7.00-16.30 som min sambo gör. LAstbilschaffis har inga rutiner eller de jobba oregbundna tider om jag inte har fel.
    det är som på ett ungefär att jobba inom vården där tiderna är hullerombuller.

Men som sagt tycker du inte det är bra hans tider så snacka med honom och kanske be honom byta jobb för att han ska hjälpa till hemma mera. och skulle inte det gå pga ekonomiska skäl så måste man nog ta acceptera hans tider.

~BF 16 Juni ~ - * är i v. 24* - det är en pöjke i magen
  • Ta gueule
    Einstein skrev 2007-02-21 15:32:31 följande:
    Ta gueule skrev 2007-02-21 15:26:51 följande: Det beror på vad han jobbar med.Min åker vid 6 varje morgon och kommer hem 18:00 äter middag med oss sen sätter han sig och jobbar mellan 20:00 och 01:00. Nästan varje dag.Är det ett ltet företag kanske han måste jobba som han gör. Min i-tangent har ett eget livNej, han är lastbilschaufför och mycket av tiden som han är borta är obetald vilotid! Att oroa sig gör aldrig morgondagen lättare, det gör det bara tristare idag!
    Men som jag skrev det beror på vad han jobbar med.
    Min i-tangent har ett eget liv
  • Jenniesmamma
    Känner igen mig med det där att chefen spårar ur när det är ledighet eller nått med barnen. Så min man har gett alla sina dagar till mig,förutom dom 60 han inte får ge,och vet inte när han kommer ta ut dom. Hans chef gnällde tom när han var tvungen å komma hemnär jag skulle födda,är typsikt det där yrket,väldigt störande.
    Rip älskade lillebror!
  • Wilowa

Jag är inte ute efter att jämföra med andra yrken, jag ville bara se om hans tider ansågs normala och svaret är ju ganska entydigt! Jag ska ta en diskussion med honom IGEN! Problemet är att han verkar tro att det är normalt även inom andra yrken at tdet är så här! Det skulle vara mycket lättare om jag kunde få lite stöd av honom när jag tycker att det är jobbigt, istället för att få höra att jag är gnällig!

• Wilowa
    Jenniesmamma skrev 2007-02-21 15:34:42 följande:
    Känner igen mig med det där att chefen spårar ur när det är ledighet eller nått med barnen. Så min man har gett alla sina dagar till mig,förutom dom 60 han inte får ge,och vet inte när han kommer ta ut dom. Hans chef gnällde tom när han var tvungen å komma hemnär jag skulle födda,är typsikt det där yrket,väldigt störande. Rip älskade lillebror!
    ja, de är hemska i den där branchen! vi kanske ska starta en lastbilsänketråd!
  • Jenniesmamma
    Einstein skrev 2007-02-21 15:43:53 följande:
    Jenniesmamma skrev 2007-02-21 15:34:42 följande: Känner igen mig med det där att chefen spårar ur när det är ledighet eller nått med barnen. Så min man har gett alla sina dagar till mig,förutom dom 60 han inte får ge,och vet inte när han kommer ta ut dom. Hans chef gnällde tom när han var tvungen å komma hemnär jag skulle födda,är typsikt det där yrket,väldigt störande. Rip älskade lillebror!ja, de är hemska i den där branchen! vi kanske ska starta en lastbilsänketråd! Att oroa sig gör aldrig morgondagen lättare, det gör det bara tristare idag!
    Jag försökte med det förut,men var bara jag å en till,vart inte så mycket,hon såg det dessutom inte som nått jobbigt,vilket jag gör vissa dagar!
    Rip älskade lillebror!
  • Alcarinque

Hos oss är det normla arbetstider i perioder. Sambon har eget företag och är snickare och han är oftast borta mellan 6.30 och 19. Även helger.
    Sen kan jag ju tycka vad jag vill om det. Just nu är det ju mestadels hans pengar vi lever på (jag har csn).

Preiodvis tycker jag att det är överjävligt att han aldrig ser vår dotter när hon är vaken och jag får lust att bara lämna alltihop, det får jag ju ändå erkänna.

• M i l l a n

Nej! Jag tycker inte att det i mina mått låter som normala arbetstider. Min man som har eget företag samt jobbar på en annan firma ibland, verkar vara hemma mer än din karl. jag som tyckte att min man arbetar mycket! Men han har en annan frihet att själv bestämma när han ska jobba kanske.

• Amatea
    Einstein skrev 2007-02-21 15:31:22 följande:
    Amatea skrev 2007-02-21 15:19:20 följande: TS, en fråga- har din man tagit ut sin pappaledighet? Han låter som en som kanske inte gjort det och i så fall har han ju nu ett utmärkt chans att göra det. Alla har ju rätt att gå ner i arbetstid till 75% och har man dagar kvar fyller man upp den sänkta arbetstiden med detta. Kanske kan han då jobba sina långa dagar men vara ledig fler dagar i veckan, kanske regelbundet 1-2 dgr per vecka? Eller så kan man så klart korta sina dagar också.Annars är ju tio timmar per dag under 8 arbetsdagar vanligt i USA och kallas compact week. Jag hade själv gärna jobbat så men inte nu när barnen är små. Nej, han har inte tagit ut sin pappaledighet och jag tvekar på att han kommer att göra det heller fullt ut! Han får inte ens ta ut VAB för sin chef utan att det blir väsen! Att oroa sig gör aldrig morgondagen lättare, det gör det bara tristare idag!
    Men där är det ju bara att stå på sig, det är ert val om han ska vara föräldraledig, inte chefens. Visst kan det vara motigt att känna sig som *krånglig* gentemot chefen men då får man vara *krånglig*. Ska det bli lättare för alla föräldrar att vara hemma mer och jobba mindre så måste man våga kräva sin rätt- både som mamma och som pappa.

(Och jag måste ju tillägga att mammor måste våga vara *krångliga* gentemot sina karlar och inte nöja sig med att *så är det* gällande karlarnas arbetstider. Kan kvinnor vara borta från jobbet och/eller gå ner i tid så kan männen det också, de har inga unika jobb som står över kvinnornas jobb!)
  • Wilowa
    Amatea skrev 2007-02-21 20:51:13 följande:
    Einstein skrev 2007-02-21 15:31:22 följande: Amatea skrev 2007-02-21 15:19:20 följande: TS, en fråga- har din man tagit ut sin pappaledighet? Han låter som en som kanske inte gjort det och i så fall har han ju nu ett utmärkt chans att göra det. Alla har ju rätt att gå ner i arbetstid till 75% och har man dagar kvar fyller man upp den sänkta arbetstiden med detta. Kanske kan han då jobba sina långa dagar men vara ledig fler dagar i veckan, kanske regelbundet 1-2 dgr per vecka? Eller så kan man så klart korta sina dagar också.Annars är ju tio timmar per dag under 8 arbetsdagar vanligt i USA och kallas compact week. Jag hade själv gärna jobbat så men inte nu när barnen är små. Nej, han har inte tagit ut sin pappaledighet och jag tvekar på att han kommer att göra det heller fullt ut! Han får inte ens ta ut VAB för sin chef utan att det blir väsen! Att oroa sig gör aldrig morgondagen lättare, det gör det bara tristare idag!Men där är det ju bara att stå på sig, det är ert val om han ska vara föräldraledig, inte chefens. Visst kan det vara motigt att känna sig som *krånglig* gentemot chefen men då får man vara *krånglig*. Ska det bli lättare för alla föräldrar att vara hemma mer och jobba mindre så måste man våga kräva sin rätt- både som mamma och som pappa.(Och jag måste ju tillägga att mammor måste våga vara *krångliga* gentemot sina karlar och inte nöja sig med att *så är det* gällande karlarnas arbetstider. Kan kvinnor vara borta från jobbet och/eller gå ner i tid så kan männen det också, de har inga unika jobb som står över kvinnornas jobb!)
    Hehehehe! du har rätt! Fast jag har stångat mig blodig i det här fallet! Jag brukar kunna få min man att förstå hur jag tänker och han brukar för det mesta hålla med mig, men inte vad det gäller jobbet. Som chaufför har man ingen trygg arbetssituation. Åkerier kursar kors och tvärs! jag förstår min man, men det gör det inte mindre jobbigt för mig. Mitt största problem är att han inte förstår mig! Det är antagligen nödvändigt att han jobbar så som han gör både för företaget och för vår ekonomi. Mitt problem är att han tycker att jag är gnällig när jag tycker att det är jobbigt! jag måste ju ha rätt att tycka at tdet är jobbigt att vara så mycket själv med barnen som jag är, oavsett om det går att ändra situationen eller ej! Jag är inte riktigt frisk, sonen har astma och dottern är fruktansvärt pappig och antimammig just nu. Dottern är i trotsåldern och vi har konflikter flera gånger per dag. Jag är dessutom arbetslös och makens jobb begränsar mig väldigt i mitt jobbsökande, eftersom det inte finns något nattis här och släktingarna bor långt bort. Jag önskar bara att han kunde börja stötta mig, istället för att göra tvärt om! Makens jobb styr mitt liv otroligt mycket och jag känner mig låst av hans jobb!
  • Wilowa

Jag kan tala om att jag och maken pratade igår och kanske, förhoppningsvis så nådde jag fram till honom den här gången! Nu ska jag bara försöka överleva tills han kommer hem i morgon eftermiddag! Barnen riskerar att insjukna i tre olika sjukdomar innan dess, nämligen vattkoppor, magsjuka och influensa! kul om båda barnen får allt detta i natt! Håll tummarna för mig!

Glömde ju att den ena får falsk krupp när hon blir förkyld och den andra har infektionsastma!

Svar på tråden Är detta normala arbetstider? (läs TS)