• Wilowa

Är detta normala arbetstider? (läs TS)

Min man påstår att han har normala arbetstider, men det gör inte jag! Den här veckan är aningen extrem, men ändå inte helt ovanlig. Han åkte före sex i måndags morse och kom hem tisdag kväll klockan 19.30. Sedan åkte han tidigt i morse och kommer hem ungefär samma tid i kväll som igår. I morgon torsdag, kommer han att åka tidigt igen och kommer hem först på fredag eftermiddag/kväll! Nästa vecka kan bli lika intensiv, men han är ledig torsdag och fredag den veckan. Han ska egentligen göra tio timmar per dag fördelat på åtta arbetsdagar!

Den här veckan har han hittills träffat sina barn 30 minuter och han kanske hinner träffa dem 30 minuter i kväll. Är detta normala arbetstider?

Jag glömde att säga att det nästan inte finns någon framförhållning alls. att han kommer hem sent i kväll och inte alls i korgon, fick jag veta nu på morgonen!

Att oroa sig gör aldrig morgondagen lättare, det gör det bara tristare idag!
  • Svar på tråden Är detta normala arbetstider? (läs TS)
  • Jenniesmamma
    Min man är lastbils chafför,och jag tycker att han jobbar tråkiga tider,men ingenting av vad din man gör,ska nog vara nöjd ändå. Men allt hänger ju på hur dom kör å vart,men min man kommer hem varje dag iallafall,han sa ifrån sig alla långkörningar när dottern föddes,nu kommer han hem senast sju på dagarna,å det är väldigt sällan.
    Rip älskade lillebror!
  • Vårsolen

jadu, nu har jag inte läst hela tråden, men min man har ett resande jobb och ibland får jag vara glad om han är hemma någon kväll i veckan!Men det är fullt normala arbetstider för han och hans kollegor och vissa veckor jobbar han hemomkring och kommer då hem på kvällarna...
    Som väl är har han nu fått lite andra arbetsuppg också så det kommer inte bli lika mycket resande men detta med att inte veta exakt när han slutar jobbet kommer nog till viss del att kvarstå-nej det är inte "normala"arbetstider för mig men normalt för han och andra i hans yrke.
    Själv jobbar jag inom vården med oregelbunden arbetstid vardag, kväll, natt som helg och även om det är "normala" arbetstider för mig och mina kollegor så längtar jag ändå efter NORMALA 7-16 tider

• xenaa

ok men jag förstår inte meningen ändå. Blir lite förvirrad. du ville veta om din mans arbetstider var normala eftersom han är inte hemma ofta mm. men sen ville du jämföra hur det är i andra yrken(?)
    Det kan ju förekomma riktiga skillnader om det är de du menar. Men jag förstår ändå inte varför jämföra när man vet att att vara lastbilschaffis är längre pass..

eller... äh blir förvirrad själv nu hehe

~BF 16 Juni ~ - * är i v. 24* - det är en pöjke i magen
  • Amatea

TS, en fråga- har din man tagit ut sin pappaledighet? Han låter som en som kanske inte gjort det och i så fall har han ju nu ett utmärkt chans att göra det. Alla har ju rätt att gå ner i arbetstid till 75% och har man dagar kvar fyller man upp den sänkta arbetstiden med detta. Kanske kan han då jobba sina långa dagar men vara ledig fler dagar i veckan, kanske regelbundet 1-2 dgr per vecka? Eller så kan man så klart korta sina dagar också.

Annars är ju tio timmar per dag under 8 arbetsdagar vanligt i USA och kallas compact week. Jag hade själv gärna jobbat så men inte nu när barnen är små.

• xenaa

Alltås du kan inte jämföra hans arbetstider med något annat yrke. det var de jag menade.

alla har ju olika arbetstider som man själv tycker är "normala"

alltså min sambo tycker att jobba 7 till halv 5 mån-fre är normala arbetstider medans jag tycker att jobba 7-14 3-4 dagar i vecka är normala arbetstider.

~BF 16 Juni ~ - * är i v. 24* - det är en pöjke i magen
  • Wilowa

Det jobbigaste är egentligen inte att han är borta så mycket, utan att det inte finns någon framförhållning. Får jag någongång veta något mer än en dag i förväg, så hinns det ändras på flera gånger! Som idag t ex kommer han som tur var inte så sent som han sa, han kommer hem strax efter fem (säger han i alla fall). Vad jag vet så kommer han fortfarande vara borta i morgon natt, men som sagt var inget är säkert! På ett sätt skulle det vara lättare om han körde längre sträckor, för då kan jag skaffa rutiner som passar mig och barnen. Som det är just nu, så har vi knappt några fungerande rutiner på kvällarna. Mornarna fungerar bättre, för då är jag alltid själv!

• Ta gueule

Det beror på vad han jobbar med.

Min åker vid 6 varje morgon och kommer hem 18:00 äter middag med oss sen sätter han sig och jobbar mellan 20:00 och 01:00. Nästan varje dag.

Är det ett ltet företag kanske han måste jobba som han gör.

Min i-tangent har ett eget liv
  • Wilowa

xenaa: Jo, jag tycker att jag kan jämföra med andra yrken eller snarare med hur andra familjer har det! Min man tror att det är helt normalt att ha det som vi har det. Jag är arbetslös, men även när jag arbetar så är det jag som både lämnar och hämtar barnen på dagis. Jag ser mig själv som ensamstående när jag ska söka jobb, för jag kan inte tro att maken ska kunna ta något ansvar för barnen.

• Wilowa
    Amatea skrev 2007-02-21 15:19:20 följande:
    TS, en fråga- har din man tagit ut sin pappaledighet? Han låter som en som kanske inte gjort det och i så fall har han ju nu ett utmärkt chans att göra det. Alla har ju rätt att gå ner i arbetstid till 75% och har man dagar kvar fyller man upp den sänkta arbetstiden med detta. Kanske kan han då jobba sina långa dagar men vara ledig fler dagar i veckan, kanske regelbundet 1-2 dgr per vecka? Eller så kan man så klart korta sina dagar också.Annars är ju tio timmar per dag under 8 arbetsdagar vanligt i USA och kallas compact week. Jag hade själv gärna jobbat så men inte nu när barnen är små.
    Nej, han har inte tagit ut sin pappaledighet och jag tvekar på att han kommer att göra det heller fullt ut! Han får inte ens ta ut VAB för sin chef utan att det blir väsen!
  • Trocadero

Om han går ner i tid så får ni mindre pengar men mer tid hemma är det OK så varför inte be att han går ner i tid och anställer en annan för att täcka upp då?

Svar på tråden Är detta normala arbetstider? (läs TS)