• tete

Har någon målat om en furutrappa??

Hej!

Vi blir snart med invändig furutrappa. Fult tycker jag, okej tycker min man. Visst kan man måla om den, men frågan är om man ror i land det själv.

"Du vet att det är väldigt jobbigt att skrapa bort all färg om du ångrar dig" varnar min man. Jag vet att jag aldrig kommer att ångra MINDRE furu hemma.

Någon som gjort resan från gul furu till målad trappa? Svårigheter?

• Svar på tråden Har någon målat om en furutrappa??
  • Nattalina

Jag har målat vår fututrappa och spaljé. Det blev jättebra, men tog tid. Man måste måla tre gånger för att det ska täcka helt. Jag har en bild på trappan i galleriet.

• tete

Ja herregud - vad tänkte alla dessa byggherrar på 60-70-talet? Kunde de inte förutspå att vi moderna mänskor inte ville ha furu?

Tack alla snälla för goda råd! har förstått att färgens kvalutta är A och O, man vill ju inte att den ska nötas bort... Tänker nog måla stegen också, men med typ halkfilt ovanpå pga rädsla för att halka med barn i famn. Man vill ju kunna se "igenom" spalje och trappa, inte ha dem som en berlinmur mitt i vardagsrummet...

• Jolines Mamma

Jag målade om våran furutrappa till vit i höstas.Rengjorde trappan först med målartvätt,sen va det bara att måla å måla å måla å måla.....Vet inte hur många gånger jag målade trappan alltså och i färgaffären sa de att det skulle räcka med max 3gånger..Så jag va väldigt trött på att måla efter det kan jag säga!Men klart mycket syggare nu!!Fast man ser ju allt skit på en gång i trappan nu och när man dammsuger så skrapas det upp lite på vissa ställen,fast jag försöker att torka av trappan ist när jag inte e för lat..Så svårt e de ju inte bara en massa tålamod kanske!!Lycka till!!

• Jenny70

Våra grannar har slipat ner sin totalt - supersnyggt!!! Se´n vet jag inte om dom kommit överens...hon vill vitmåla den & han vitlasera.

• GULDHJÄRTA

Vi ska också måla om vår furutrappa, vi tänkte måla den vit och behålla trappstegen ommålade, vi har tänjt slipa det vi ska måla med en sån där liten minislip.

men det värsta är att vi har furutak i hela huset, som vi vill måla vittGlad

• GULDHJÄRTA

Oj, inte tänjt, det ska stå tänkt.

• Venna

Guldhjärta: Vi hade också furutak i kök och hall. Det var inte alls särskilt betungande (förutom att tvätta eländet då ) att måla om det, och supersnyggt blev det!

Sorry TS att jag halkade lite utanför ämnet!

• GULDHJÄRTA

venna, målade ni det? eller laserade vitt?

• Mrs Sara

Guldhjärta: Vi har precis målat om våra furutak i vardagsrum, kök & hall Vi målade de med en vit snickerifärg, vi kunde inte använda en vanlig takfärg då det bara var mjölkad furu tidigare. Det blev jätte bra Glad

• Gärdan

Håller precis på att måla trappa plus spaljé eftersom vi byggt ett nytt loft. Inte loftsäng utan 7 nya kvadrat. Vi har alltså inte behövt ta bort nån färg eftersom det är obehandlat, men hjälp vilket slit. Särskilt spaljén... Har du ingen spaljé kan du tacka din lyckliga stjärna. När man målat en sida på en "bräda" och tycker den ser fin ut kikar man lite runt hörnet och kan då konstatera att man sabbat DEN sidan som tidigare var så jämn och fin, but a woman´s gotta do what a woman´s gotta do. (maken tycker ju att det duger gott med ofärgad lack)
    Sen ska ju även vi måla om vårt furutak som pryder hela övervåningen så det ser ut som hela åreskutan. 3½ meter i takhöjd där det är som högst och GRYMT mycket kvistar...(säkert helt normalt men bara tanken att dutta på kvistlack på varenda liten prick ger mig frossa)
    Men vad fint vi alla ska få, på sikt...

Svar på tråden Har någon målat om en furutrappa??