• tete

Har någon målat om en furutrappa??

Hej!

Vi blir snart med invändig furutrappa. Fult tycker jag, okej tycker min man. Visst kan man måla om den, men frågan är om man ror i land det själv.

"Du vet att det är väldigt jobbigt att skrapa bort all färg om du ångrar dig" varnar min man. Jag vet att jag aldrig kommer att ångra MINDRE furu hemma.

Någon som gjort resan från gul furu till målad trappa? Svårigheter?

• Svar på tråden Har någon målat om en furutrappa??
  • Saaan

Guldhjärta: Vi har oxå furutak i varenda rum, tyvärr! Vi vill oxå måla alla tak. Än så länge har vu målat taket i hallen vitt.. Taket i toaletten laserade vi vitt.. Riktigt fint!

• GULDHJÄRTA

Ja haha vad roligt det känns med alla furutak, verkar ju inte direkt vara ensam om det.

Vi ska i första hand lasera taket i köket, då det ska renoveras, sen fortsätter vi med hallen utanför, vi har bara 170 kvm, kul va?

• Venna

Vi målade vårat tak, då lasyr kan se ganska blaskigt och ojämnt ut efter ett tag, om man inte får det supersnyggt från början förstås.
    Vi grundmålade med en oljefärg, eftersom de tidigare ägarna hade rökt inne (för att spärra nikotinet så vi slipper måla om ett gulnat tak om nåt år). Sen målade vi med en tonad vit färg, som är avsedd för paneltak och snickerier. Det blev jättefint! Vilket lyft det blev för hela huset när allt trä kom bort!

Vi använde aldrig något kvistlack, dels eftersom oljefärgen håller emot, men också för att trätaket var ganska gammalt, så det har "blödit" färdigt.

Gärdan: Vi har också spalje, men ska kapa den på mtten...men jag ser ändå inte fram emot att måla den. Just som du säger, när ena sidan ser fin ut så sabbar man väl den snart när man målar andra sidan

• tete

Spaljén - blir det bättre om man rollar den med en sån där superfin typ lackroller? Då kanske det inte slaskar så mycket...?? En idé bara, är verkligen novis på måleri.

• malin7502

*hata gammal gulnad furu*

Vi har just gjort om vår trapp, gul ful furu från slutet på -70 med pålimmad korkmatta på stegen... *urk*

Betsat+ lackat stegen o ledstängerna, och resten vitt (krita)... O så fixade vi lite snyggare räcken, i stället för lodräta träpinnar gjorde vi liggande av armeringsjärn... Blev mkt finfint... :)

• Fjällräven

Gärdan: Det finns en ny färg som heter Sigma, som är just för paneltak med mycket kvistar. Är jättebra, den isolerar kvistarna och är vattenbaserad så den luktar ingenting. Då slipper du dutta kvistlack överallt(som dessutom inte är 100% utan det kan ändå blöda igenom).
    Det spelar ingen roll hur gammalt taket är, det finns ändå stor risk att det kommer att blöda igenom om man inte isolerar.

Vi har just gjort om våran trapp också, furu och en extremt snygg 70-tals matta som var alldeles megagrön!
    Vi målade spaljen och under/sidorna men klädde om trappstegen i ek.
    Ser ut som en helt ny trapp! =)
    Grundar man först ett varv, så klarar man sig på två varv täckfärg(ifall det är av bra kvalitet).

Tete: Det är svårt att rolla en spalje och få det snyggt. Eftersom man inte kommer åt med rollern överrallt så blir det olika strukturer på den som inte blir särskilt fint. Bäst blir det om man tar en riktigt bra pensel och inte är å efterdra så mycket. Då blir det inga fula penseldrag som syns.

• tete

Tack för icke-roller-tipset! Ja, en trappa är onekligen ngt att bita i... Kanske får bli målarens jobb ändå, om han ställer upp.

• Vispgrädde

Vi har målat vår trappa, tog tid dock.. Rekomenderar vit golvfärg.Köpte den på silvan..

• Ulrika L

Hejsan!

Vi har också målat om vår furutrapp.
    Sambon slipade den en hel dag och sen var det bara att måla. Fyra gånger fick vi måla den och jag tror att vi ska måla en gång till i sommar.
    Mycket slit men värt det
    Bild finns i mitt galleri!

Ullis

• MrsQ

Betsa trappstegen i lite mörkare träfärg (så syns inte skiten lika lätt + att det blir snyggt) och måla det andra vitt.

Skitsnyggt!!!

• Mrs Sara

MrsQ: Om man betsar stegen måste man då ha slipat ner så att trät är helt perfekt? Jag har hört att om det inte är helt perfekt underlag så blir betsen olika färger, den drar in mer på vissa ställen, men jag vet inte om det stämmer?

• MrsQ

Det kan skifta i färg om man inte slipar ordendligt rent från t.ex lack.
    Men när det är trappsteg så vill man ju ha dem sköna att gå på, så man slipar nog tillräckligt bra för att det ska bli snyggt.
    Men är man osäker på resultatet så provbetsa på något annat i furu.
    Jag har betsat mycket furu/bok (t.ex tripp trappen) och det blir bra varje gång.
    jag är osäker på hur det blir om man har en alltför oslipad yta, det grövsta jag betsat var limfogskivor.

• Soffipink

Vi har nyss målat trappan vit. Blev såå nöjd! Bild finns i galleriet

Svar på tråden Har någon målat om en furutrappa??