Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2

White Trash

Använder aldrig uttrycket WT, och har tidigare bara sett det i amerikanska program som handlar om fattiga alkisar som bor i husvagn. Däremot har jag på FL sett att uttrycket framförallt används av snobbar och/eller människor med psykiska problem.

• lövet2
    Moomin skrev 2007-02-21 17:03:37 följande:
    Ts: Jag undrar fortfarande. Är det lika ouppfostrat att använda epitetet snobb på någon?
    Eftersom jag använde uttrycket snobb själv, så svarar jag på det.
    Snobb har att göra med en människas åsikter, ungefär som att vara religiös eller rasist. WT däremot verkar inte ha med åsikter att göra, utan är ett samlingsnamn för människor som anses "mindre fina" än snobbarna.

Jag anser inte att det är ouppfostrat att sätta en beteckning på någon pga dennes åsikter. Däremot att göra det pga bakgrund, ekonomi, utseende, namn etc ....
  • lövet2
    helenagbg skrev 2007-02-22 08:37:42 följande:
    Men vad e skillnaden på att säga Snobb, blatte, alkis, wt eller bohem?
    Snobb är en beteckning på vilka åsikter man har.
    Bohem rör den självvalda livsstilen.
    Alkis rör ett beroende.
    Blatte går efter hudfärgen.
    Wt verkar mest gå efter om någon är fattigare, mindre intelligent och mindre "fin" än vad man är själv!
  • lövet2
    helenagbg skrev 2007-02-22 08:47:24 följande:
    Och varför är det värre att sätta en stämple på en samhällsklass än vad det är på en grupp med människor som har annan hudfärg?
    Nej, det är inte värre - har någon sagt det?
    Blatte är knappast rumsrent.
    Alkis är ett mer hånfullt namn för alkoholist.
    Wt används för att håna en samhällsklass - som de flesta inte ens vet vilken den är! Herregud, det finns människor på FL som tror att om man använder samma smörkniv 2 ggr så är man Wt!

Alla de här 3 öknamnen används för att håna och trycka ner folk för något de inte kan göra så mycket åt - ursprung, hudfärg, beroende.
    Bohem och snobb visar på åsikter som man har, och det är självvalt och går att ändra.
Svar på tråden White Trash