• Lorelei

Igångsättning?

Här krävs det ganska mycket för att bli igångsatt "enbart" för nervositet och rädsla iför förlossningen har jag fått för mig. Har du barn sedan tidigae? Vad är det du är rädd för?

Jag blev igångsatt p.g.a. havandeskapsförgiftning. Det finns saker som är positivt med att veta när det är dags men man ska också vara medveten om att det finns baksidor med igångsättning.

• Lorelei

Vad säger aurora då? Oftast kan man ju knyta rädslan till rädsla för att spricka, smärtan, kontrollbehov etc...

Kroppen är ju byggd att klara förlossningen även om det känns stört omöjligt innan. För mig handlade rädslan innan om att inte ha kontroll över kroppen. Att det gör ont vet man ju, men det kan man också få hjälp med...

• Lorelei

Jag saknar att inte veta hur det är när det sätter igång av sig själv... Igångsättningar blir ofta mer forcerade i förloppet. Dvs starkare värkar, dubbla värktoppar, etc. Dessutom blir det väldigt mycket mer tid på förlossningen istället för att kunna ta "starten" hemma i mer lugn och ro (om man nu kan hitta den känslan hemma).

Ska du träffa aurora bm igen?

• Lorelei

Jag är livrädd inför nästa förlossning för att vara ärlig (trots att jag inte ens är gravid än). Men jag skulle välja spontan start på förlossningen framför igångsättning in i det sista. Jag fick inget val förra gången.

Mitt råd är snarare, läs på lite... Det blir aldrig som det står i böckerna, men det är skönt att ha lite hållpunkter att jobba mot under förlossningen. Själklart ska du be om det som känns bäst för dig. Men jag tror att det är viktigt att komma ihåg att den stora merparten av förlossningar faktiskt går bra på "egen hand", utan problem och komplikationer.

• Lorelei

Det finns nog lika många uppfattningar om hur en förlossning är som det finns förlossningar Huvudsaken är att man hittar den variant som passar just för en själv.

Min förlossning hade helt kart varit annorlunda om jag hade varit frisk.

Svar på tråden Igångsättning?