• MHoof

Igångsättning?

Kan man bli beviljad igångsättning efter att ha varit hos aurora BM? Jag ska dit imorrn på samtal och är så nervös och rädd inför förlossningen. Men jag har börjat känna att om jag vet när och hur och var min förlossning börjar så kanske det skulle kännas lättare?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Igångsättning?
  • Lorelei

Här krävs det ganska mycket för att bli igångsatt "enbart" för nervositet och rädsla iför förlossningen har jag fått för mig. Har du barn sedan tidigae? Vad är det du är rädd för?

Jag blev igångsatt p.g.a. havandeskapsförgiftning. Det finns saker som är positivt med att veta när det är dags men man ska också vara medveten om att det finns baksidor med igångsättning.

• MHoof

Ja helst av allt vill jag inte föda barn över huvud taget. Önskar det gick att beställa på postorder eller nåt.
    Det är skönt att få komma till aurorabm så kanske man blir lugnare, men helst vill jag bli snittad pga rädslan. Varför jag är rädd vet jag inte. Det blir bara värre och värre ju närmare jag kommer. Men att bli beviljad snitt känns inte som att jag kommer bli.

• Lorelei

Vad säger aurora då? Oftast kan man ju knyta rädslan till rädsla för att spricka, smärtan, kontrollbehov etc...

Kroppen är ju byggd att klara förlossningen även om det känns stört omöjligt innan. För mig handlade rädslan innan om att inte ha kontroll över kroppen. Att det gör ont vet man ju, men det kan man också få hjälp med...

• LokeBus

Hej Believer!
     Jag håller me Lorelei det finns verkligen positivitet genom att få veta när man blir igångsatt...men det är verkligen inte säkert det blir en dans på rosor! Själv blev jag igångsatt pga havandeskapsförgiftning och det va det värsta jag någonsin varit me om! Pinvärkar ut i fingerspetsarna och knappt någon öppning överhuvudtaget. Efter 22 timmar blev det akut kejsarsnitt   Själv bara önskar jag att jag ska kunna föda normalt denna gången och att kroppen själv säger till när den är redo.
     Har oxå varit på aurora samtal denna gången är i V 34+6 och vi har kommit fram till att skulle jag inte ha kommit igång innan 41+0 så blir jag igångsatt, fast inte med samma metod som förra gången...phu!!......
     Är du jätte rädd så kanske du ska överväga kejsarsnitt?
     Hoppas verkligen att det kommer att gå bra och att du får bestämma hur du vill ha det!!
    *****LYCKA TILL*****

• LokeBus

Hihi ser att det kommit in lite mer fakta innan jag han skriva!

• Lorelei

Jag saknar att inte veta hur det är när det sätter igång av sig själv... Igångsättningar blir ofta mer forcerade i förloppet. Dvs starkare värkar, dubbla värktoppar, etc. Dessutom blir det väldigt mycket mer tid på förlossningen istället för att kunna ta "starten" hemma i mer lugn och ro (om man nu kan hitta den känslan hemma).

Ska du träffa aurora bm igen?

• Sanda

Jag blev igångsatt pga havandeskapsförgifting och det står med stora bokstäver i min journal (efter aurorasamtal) att jag in i det sista inte vill bli igångsatt denna gången. Om det är kontrollbehovet som du är rädd för (det är det för mig) så blir det (eller blev öfr mig iallafall) värre med igångsättnignen. Då går det så intensivt och din kropp har inte hunnit vänja sig. Allt händer på en gång och du kan inget göra. Det kan man ju inte när man föder vanligt heller. Men du kan iallafall förbereda kroppen när värkarna börjar komma igång och håller på i några timmar. jag öppnade mig från 2 cm till 10 på 2 timmar och värkarna var så intensiva att mitt blodtryck steg livfarligt högt att akutläkare fick komma och ge mig epudral. Dom spräckte hinnorna vid 10 och han kom ut kl. 16.

Jag vill alltså inte skrämma dig men tycker nog inte du ska be om igångsättning om du inte behöver det!

Lycka till!!!Kram

• MHoof

Jag ska till aurora första ggn imorrn så jag vet inte vad som händer där eller hur det går till eller nåt.

Loke: Usch, ja det lät ju inte så kul det du berättar. Hoppas det går bättre denna gången istället.

Lorelei: Jag försöker inte att tänka på förlossning för då kanske jag slipper...så naiv är jag.
    Nä jag tänte bara höra om den möjligheten finns eller om dom kan vägra en antingen kejsarsnitt eller igångsättning? Kanske får höra det imorrn.

• Sanda

TS: Jag kan säga att förra gången var jag jätteorolig för förlossningen, men sen hände något när det var va 6 veckor kvar, då vände det och jag längtade helt plötsligt till att få föda! Så du kan ju hoppas

Svar på tråden Igångsättning?