• Familj2004

Fel av oss att önska färg?

Vi har länge letat efter ännu en hund, närmare bestämt en brun staffordshire bullterrier tik.

Jag hittade en, och skrev och frågade om tikens färg.

Till svar fick jag:
    Vår tik är redan tingad
    ett tips är att inte låsa sig på färgen, det finns många sjukdomar, och en viss färg kan inte rädda hunden från dom, det viktigaste är faktiskt att hunden är frisk... OSV....

Självklart vill vi att hunden är frisk.
    men jag blev lite chockad faktiskt, är vi dom ända som har önskemål om färg?!
    Vi vill ha en brun eftersom vår andra hund också är brun, plus att jag hatar den svarta färgen.

• Svar på tråden Fel av oss att önska färg?
  • mammagbg

Det tycker jag inte är fel att ha önskemål men det gör det ju svårare att hitta "rätt" valp speciellt om man dessutom vill ha ett speciellt kön. Men har man tålamod att vänta tycker jag gott man kan få ha önskemål...

• Majsan70

Självklart är det inte fel att låsa sig till en färg...MEN då blir man ju begränsad i sitt val och kanske kommer att få vänta länge på rätt valp så att säga.

Vi har köpt katt efter färg och det är många som kontaktar oss för att fråga efter färger på våra kattungar. Vi avlar oxå främst på vissa färger eftersom vi föredrar dem.

• Familj2004

Vi har absolut inte brottom, vi väntar gärna på den "rätta".

• ALJO

Nej jag håller med om att man skall få välja färg! När jag skaffade min minsta hund fick jag en massa kritik för att jag ville ja en vit med ett brunt eller svart öra och ring runt ögat. Inte f-n skaffar jag en hund som är ful, och även om man inte väljer ras bara efter utseende utan oxå hur rasen passar en så faller man nog först för utssendet. -Precis som med karlar ;o)

Jag fick min hund med brunt öra o öga o hon är även den finaste, snällaste, goaste...

• Ekorrfamiljen

Bra inlägg! Klart att man måste få önska färg. Sen kan det ju hända att man får vara nöjd med en annan färg ändå, men det ska inte folk lägga sig i tycker jag!

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Skruttis82

klart man måste få välja färg. sen så är det ju klart att valpen ska kännas rätt också! :o)
    tex som min hund (cavalier) finns i fyra färger, jag satt och kollade runt bland uppfödare av de olika färger. slutade med att min vovve har den vanligaste färgen, för jag föll för just honom!

• MosieSassa

När jag skulle ha min senaste hund så ville jag ha en svart med´ vitt fram på bröstet efter precis den tiken (kullsyster med vår äldsta). Jag ville egentligen haft en tik från början.
    Det blev 6 valpar, 3 tikar, nästan helt vita med lite svart och 3 hanar, 1 vit med svarta teckan och 2 svarta med vitt på bröstet, på hakan och lite på tassen.

Jag funderade lite och valde sen att ta en hane iaf (smidigast med tanke på att vi hade 2 hanar redan), ville så gärna ha efter den tiken eftersom den linjen är så underbara men om det inte hade varit en svart med vita teckan hade jag väntat.

Tycker absolut att man får ha krav på färg!

• Mirris

Vad var det för dumt svar??? Värsta uppläxningen ju. Det säljer ju.

Klart man ska få välja vilken färg man ska köpa. O är den tiken nu såld så är det ju bara att vänta ett tag så dyker det snart upp en ny.

Lycka till!

• KickStart

TS:
    Nej det är väl inte fel att önska färg. Problemet är att det kan bli väldigt svårt att hitta rätt valp.
    Valpen med "fel" färg är kanske just den valp som skulle passa era behov allra bäst och kanske den som skulle bli det absolut bästa för er familj.
    Men- så visst låter man valpköparna lämna önskemål och eventuellt så finns också just DEN valpen i kullen.

Den enda gång jag själv går efter färgval (och temperament givetvis!) är om valpen är aktuell för eventuell avel.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart
    Mirris skrev 2007-02-27 06:06:23 följande:
    Vad var det för dumt svar??? Värsta uppläxningen ju. Det säljer ju.Klart man ska få välja vilken färg man ska köpa. O är den tiken nu såld så är det ju bara att vänta ett tag så dyker det snart upp en ny.Lycka till!
    Fast som uppfödare tänker man inte så- eller i vartfall borde man inte tänka så.
    Visst är det roligt om man får sälja valpar MEN det viktigaste är att valpen hamnar rätt och att jag som uppfödare får förtroende för valpköparen och vice versa. Förhoppningsvis så kommer vi ju att behöva "dras" med varandra ett antal år

Jag har en kull nu och flera intresserade köpare. Ingen har ännu fått något löfte om att köpa en speciell valp. Utan de vet att de får köpa en valp i kullen. Jag gör så eftersom att jag inte riktigt vet hur valparna utvecklas ännu. Det kan ju vara så att en familj vill ställa ut- och då är det ju viktigt att kullens finaste valp hamnar där.
    Sedan kan det vara så att jag vill avvakta och se om jag vill behålla någon valp- och/eller om jag vill lämna ut på foder.
    Det är ju också viktigt med personkemin mellan valpen och den nya familjen
    Ju äldre valparna blir desto mera personlighet och drag får de- och då kan jag tillsammans med köparna lättare välja ut den valp som blir den allra bästa för dem.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden Fel av oss att önska färg?