Mirris skrev 2007-02-27 06:06:23 följande:
Vad var det för dumt svar??? Värsta uppläxningen ju. Det säljer ju.Klart man ska få välja vilken färg man ska köpa. O är den tiken nu såld så är det ju bara att vänta ett tag så dyker det snart upp en ny.Lycka till!
Fast som uppfödare tänker man inte så- eller i vartfall borde man inte tänka så.
Visst är det roligt om man får sälja valpar MEN det viktigaste är att valpen hamnar rätt och att jag som uppfödare får förtroende för valpköparen och vice versa. Förhoppningsvis så kommer vi ju att behöva "dras" med varandra ett antal år
Jag har en kull nu och flera intresserade köpare. Ingen har ännu fått något löfte om att köpa en speciell valp. Utan de vet att de får köpa en valp i kullen. Jag gör så eftersom att jag inte riktigt vet hur valparna utvecklas ännu. Det kan ju vara så att en familj vill ställa ut- och då är det ju viktigt att kullens finaste valp hamnar där.
Sedan kan det vara så att jag vill avvakta och se om jag vill behålla någon valp- och/eller om jag vill lämna ut på foder.
Det är ju också viktigt med personkemin mellan valpen och den nya familjen
Ju äldre valparna blir desto mera personlighet och drag får de- och då kan jag tillsammans med köparna lättare välja ut den valp som blir den allra bästa för dem.