• Familj2004

Fel av oss att önska färg?

Vi har länge letat efter ännu en hund, närmare bestämt en brun staffordshire bullterrier tik.

Jag hittade en, och skrev och frågade om tikens färg.

Till svar fick jag:
    Vår tik är redan tingad
    ett tips är att inte låsa sig på färgen, det finns många sjukdomar, och en viss färg kan inte rädda hunden från dom, det viktigaste är faktiskt att hunden är frisk... OSV....

Självklart vill vi att hunden är frisk.
    men jag blev lite chockad faktiskt, är vi dom ända som har önskemål om färg?!
    Vi vill ha en brun eftersom vår andra hund också är brun, plus att jag hatar den svarta färgen.

• Svar på tråden Fel av oss att önska färg?
  • Skrultan

va faaan funkar fey inte för koko , jaja sätt http:// framför

• BigBoned

Klart det inte är fel..

Har alltid viljat ha en Svart o en vit schäfer tillsammans.
    Men det blev inte så hehe. blev två helt olika raser.

• Häxan Jia

Alltså jag tycker inte det är fel att gå på färgen oavsett vad man har för tanke bakom. När jag hade min stora svarta hund så ville jag gärna haft en lite vit också. Nu hittade jag ingen, men höll på att ta en vit schäfer tik som behövde omplaceras men ansåg mig inte riktigt ha tiden att ta en "problemhund" just då.

Vilket jag faktiskt ångrar idag, har bilderna på denna tiken kvar i min dator och tycker fortfarande att hon e så fiiin

Jag har alltid varit för stora hundar, ju större dessto bättre.. Nu bor dock en liten dvärgschnauzer här, vad ger ni mig för den?? *ler*

Jag valde att hellre ta hand om min mormors hund som hon av diverse skäl inte orkade med längre än att ta en främmand ehund jag inte vet så mkt om. Vi är visserligen på jakt efter en hund till kanske om vi hittar någon som känns rätt.. men det är ju framtidens belut om de blir så.

• Rickeby

Har man bara funderat länge och väl över vilken ras och vilken typ av individ man vill ha så tycker jag gott och väl att man också kan välja färg, men då får man som sagt kanske vara beredd att få vänta lite längre innan man hittar det.

Först ska man hitta en ras som passar, sedan en lämplig uppfödare, kontrollera status på båda föräldradjuren, bestämma vilken typ av individ man vill ha (hane, tik, utställning/avel, sällskap eller arbete, mycket motor eller lugnare, osv, osv) har man sen tur och hitta allt detta i den färg man vill ha så är det ju bara att slå till!

• tandmaja

Jag hade också önskemål om färg,ville helst ha ljus /vit golden då jag tycker de är mycket finare så jag har full förståelse för att man kan ha önskemål.
    Självklart är det viktigst att allt annat stämmer också ,jag skulle ju inte bara gä efter färg men om ras,uppfödare,kull ,temperamnet osv. stämmer med den färg man vill ha så är det väl perfekt:)

• Endag
    Skrultan skrev 2007-02-27 11:45:59 följande:
    Hej!! Föder själv upp staffar och ni ska bara veta hur många som ringer och vill ha en röd......tills slut så tröttnade jag och sa ja vi har en röd med tre ben och sen har vi fem bruna som  har fyra ben....fattar inte att så mkt ska falla på färgen, gillar man rasen så spelar väl inte färgen någon roll, .....man färgar väl inte håret på ungen bara för att man vill ha en blont barn om man har ett brunhårigt,Hunden har ju exakt samma temprament osv skitsamma om den är svart eller vit!!
    Jämföra barns hårfärg med hundarns pälsfärg???? Öhhhh??? Fundersam
    Ett, tu tre,,,,,,Hopp!!
  • Barn nr2

Jag tycker att det är helt OK att välja färg när man skall köpa valp, dock får man vara berädd på att vänta lite längre tills rätt valp dyker upp. Vi har bestämt oss för vilken ras vi vill ha, vilket kön, vilken färg och vi vill att den skall vara lovande då vårt mål är att ställa ut och avla. De uppfödare vi varit i kontakt med tycker inte att det är konstiga krav vi har, utan att vi tänkt igenom vårt valpköp noga och är väl förberedda, dock kommer vi kanske att få vänta ett tag på att rätt valp föds.

• Sportiz

Klart man kan önska en viss färg? varför ska det vara så farligt. Om jag köper en soffa så vill jag visserligen att den ska vara skön och ha bra kvalitet men jag vill också välja färgen. Och nej jag vet att det inte är samma sak men man kan väl få ha önskemål!!!!! Det är inte många som tex vill ha en vit schäfer.. Synd för de är ju superfina men men ibland kanske man har vissa önskemål som sagt..
    Ha det gott alla!!

• Skrultan
    Sportiz skrev 2007-03-01 14:29:51 följande:
    Klart man kan önska en viss färg? varför ska det vara så farligt. Om jag köper en soffa så vill jag visserligen att den ska vara skön och ha bra kvalitet men jag vill också välja färgen. Och nej jag vet att det inte är samma sak men man kan väl få ha önskemål!!!!! Det är inte många som tex vill ha en vit schäfer.. Synd för de är ju superfina men men ibland kanske man har vissa önskemål som sagt..Ha det gott alla!!
    Det var tydligen inte ok att jämföra barns färg på håret med hundfärg, men att jämföra en soffa och en hund går tydligen fint!! Det är ju nästan samma sak vettja, man köper väl inte hund efter hur man har det ser ut hemma!!
  • Fruochmamma

Jag trodde ärligt talat det var fler hundköpare som hade en bestämd åsikt om hundens färg än inte.  För oss spelade det ingen roll, men jag vet att tex många Boxerägare vill ha en speciell färg (och då menar jag inte att de inte vill ha en vit Boxer).

• Endag

Själv har jag samojeder, och dom är vita. För oss var inte det med själva färgvalet så svårt med andra ord :P
    Men jag kan förstå dom som ska köpa en annan ras, där det finns fler färger.
    Om jag t.e.x ville ha en cocker spaniel så skulle jag absolut ha en chokladbrun

Ett, tu tre,,,,,,Hopp!!
  • xMALINx
    tandmaja skrev 2007-03-01 13:39:44 följande:
    Jag hade också önskemål om färg,ville helst ha ljus /vit golden då jag tycker de är mycket finare så jag har full förståelse för att man kan ha önskemål.Självklart är det viktigst att allt annat stämmer också ,jag skulle ju inte bara gä efter färg men om ras,uppfödare,kull ,temperamnet osv. stämmer med den färg man vill ha så är det väl perfekt:)
    Och jag skulle vilja ha en så mörk som möjligt!!!

Tur att smaken är som baken!!
    ღ stolt morsa ღ
  • Yrslan

Äh, tycker visst att man har rätt att önska färg. Speciellt med de priser som råder i dag....

• KickStart

Att ha önskemål är väl helt OK. Sedan så får man kanske vara beredd på att just den valpen passar bättre i en annan familj.
    Vi matchar våra valpar emot rätt familj s.a.s. och givetvis försöker man ta hänsyn till eventuella önskemål- men det är inte alltid som det fungerar.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Bumbi mia

Klart man måste få välja färg! När vi köpte vår senaste hund, en POrtis då ville jag ha en brun. Tycker dom är finare än svarta

Lika väl så tycker jag är ruby och black and tan på cavalierer är den finaste färgen, fast nu är vår hund blenheim

Mycket tråkigt mail ifrån en oseriös uppfödare, klart att man som valpköpare måste få välja vilken färg man vill ha.

Mamma till Ronja och Alve
  • Linda357

klart det inte är fel att välja den färg man önskar, bara att leta vidare, klart att uppfödaren vill sälja alla valpar/färger.

• Sportiz

Skrultan----> Som framgår av mitt inglägg så tycker jag inte att det är samma sak!!! Jag menar helt enkelt att man vid vissa tillfällen vill välja särskilda egenskaper på¨det som man väljer att köpa.
    Det är inte själva "core benefit" med produkten men du kan ju fortfarande önska dig vissa egenskaper utöver det.

• FruFrosten

Klart att det inte är fel att välja färg, Det är ju nästan så med alla djur att man vill ha en speciel färg.
    Tycker du har valt rätt ras i alla fall :D

Lycka till med att hitta en fin brun staffordshire bullterrier :)

~Mamma Till Ängla 050226 Och Bebis BF 070726~
Svar på tråden Fel av oss att önska färg?