• AHöst

Fragmin sprutor??????????

Jag tar inte fragmin, dock nagot liknande, Lovenox. Jag bor i usa sa det ar nog delvis darfor som en annan version anvands. Men samma sak i princip.

• AHöst

Jag tar mina pga antifosfolipida antikroppar och MTHFR som antagligen orsakat mina 2 tidigare mf. Blodkoagulations problemet ar inget jag marker annars men tydligen sa orsakar det miniproppar i moderkakan, eller om det nu ar livmodern.

Jag ar ocksa lite lagom blaflackig. I borjan var det mycket varre, med stora blamarken och forhardnader. Men det var for att ingen brydde sig om att tala om att jag inte skulle sticka in nalen hela vagen, vilket jag gjorde. Forstar inte varfor nalen ar sa lang da.

Nagot som fungerar bra for mig ar att lagga is pa omradet innan jag sticker, da kanns det inte lika mycket.

• AHöst

Nu vet jag ju inte hur era sprutor ser ut. Mina ar ca 1,5 cm langa och nar min lakare sag min mage for forsta gangen blev hon ganska forfarad och fragade hur jag gjorde. Hon sa da att jag inte ska sticka in hela nalen utan det ska bara precis in under huden. Dessutom i ca 45 graders vinkel. Sa nu sticker jag in halva ungefar. Men nagon vinkel fungerar inte for mig for da tycker jag det ar sa svart att fa hal pa huden.

Nagot annat som jag tycker fungerar ibland ar att snurra lite pa nalen om jag lyckats fa in den lite i vinkel. Det ar som om det hjalper om det liksom blir utspritt lite mer.

• AHöst

fillie, epidural ar ryggmargsbedovning.

• AHöst

Pumie, det gor jag med. Fast inte hela nu langre da. Skulle sa garna vilja veta hur du lyckas att inte fa blamarke. Vill ju kunna ga till poolen i sommar utan att folk undrar. Maken ar redan orolig att folk ska tro att han misshandlar mig.

Min lilla guddotter ville titta pa min mage, sa rynkar hon pannan lite och sager blabar och gav den en klapp.

• AHöst

Pumie, satter du den rakt in eller i vinkel?

• AHöst

Kanske det ar just vinkeln som gor skillnad. Ar det vinkel pa nalen sa gar den ju anda under huden och inte lika langt som nar den bara satts rakt in som jag gor.

Jag tror att det har ar sa individuellt. Det som fungerar pa en del blir blamarken pa andra. Jag har tex kommit pa att det gor mindre ont pa min vanstra sida an min hogra.

• AHöst

Pumie, ja ingen sa det till mig heller. Fast de sa ju som sagt inte mycket till mig nar jag borjade.

• AHöst

Jag tvattar inte innan. Det var inte forran tre menander efter att jag borjat anvanda dem som nagon namnde det pa nagon internetsida jag laste pa. Och det har ju gatt bra anda i alla fall. Jag ar sa halvvaken pa morgonen anda och tycker det ar sa jobbigt att ta dem att jag nog valjer att fortsatta hoppa over det. Att gora proceduren annu langre skulle bara driva mig till vansinne.

• AHöst

Kanner nagon av er att ni blir lite lattare yr med sprutorna?

Svar på tråden Fragmin sprutor??????????