• Nickis

Fragmin sprutor??????????

Hej hej! här är en till som sprutar fragmin pga blodproppar . Dock inte relaterat till p-piller utan till själva graviditeten. Fick dvt i vänsterbenet i v8 och sprutar nu 2x7500 varje dag så visst är man blå och snygg nu på magen såhär i v23

Om jag förstått saken rätt så är den ökade blödningsrisken högst individuell och det är inte så att man per automatik blöder som en stucken gris om något händer - däremot finns ju alltid risken. Fragminet tunnar ju inte ut blodet utan ser till att det inte koagulerar (hårfin skillnad men i alla fall).

Jag går enbart på spec mvc på SÖS i stockholm och har redan nu inbokat i v32 ett samtal inför förlossningen - tycker som du Pumie att v36 är liiite sent. Be att få en tidigare tid tycker jag - man vill ju känna sig trygg inför förlossningen!!

Skönt att höra att det finns lite fragminsprutare som klarat sig bra utan epiduralbedövning

• Nickis

Pumie: japp lätt blåfläckig väldigt snyggt! Skönt att du slipper det den här gången!
    Jag har bf 24 juni - när har du?

• Nickis

Roligt!! Ska man vara riktigt korrekt så har jag precis gått in i v23 och är i v22+3 Då ska jag hålla lite koll på dig så vet jag hur allt fungerar sen när det är min tur

• Nickis

jag sticker också in hela nålen- klämmer som Pumie tag i huden och sticker in den hela vägen. Fick instruktioner om att göra så när jag gick "sprutkurs". Däremot är det viktigt att byta ställen - annars kommer förhårdnaderna har jag också lärt mig.

• Nickis

Pumie: så ser mina ut också och jag sticker dem rakt in.

www.lakemedelsverket.se/upload/SPC_PIL/Pdf/humpil/Fragmin%20solution%20for%20injection.pdf

här finns beskrivet med ord "stick in nålen med 45-90* vinkel i huden så långt som det går". Vilket var vad de sa på sjukhuset också.

Men men - spelar väl antagligen ingen roll. Bara man får in det.

• Nickis

Pumie/Ahöst: jag tvättar med sprit (för det mesta i alla fall ) morgon och kväll men när jag är för trött så skippar jag det och det har inte hänt något hittils.

Är det förresten någon som sticker sig i låret? Har provat en gång men får faktiskt inte igenom nålen utan har nu börjat vandra bakåt till midjan/ryggslutet då det gör så j*la ont att sticka sig på magen nuförtiden. Sen tänkte jag att det kanske skulle vara kul att inte för en gångs skull vara blå om magen

Juniorsmamma27: får jag fråga varför efter grav och inte under?

• Nickis

Fira sista sprutan med champagne lät som en strålande idée

• Nickis

Marianova: ingen epidural här heller men det ska väl gå bra i alla fall antar jag! Blodpropp i huvudet lät mindre roligt- är du helt återställd nu? Fick mina som tur var bara i benet.

• Nickis

Marianova: ja det är rätt läskigt med proppar men tur att man inte fått några större men att tala om. Låter som om du fick din propp precis på rätt ställe!
    Japp jag är gravid i v23 och ska förhoppningsvis få en liten runt den 24 juni! Ett tag kvar med andra ord
    Skönt att höra att du klarade dig bra på lustgas och akupunktur!!

• Nickis

Marianova: roligt! då är vi 3 som ska ha i juni här inne Bra månad eller hur tjejer ?

• Nickis

känner inte något speciellt jag heller och har inte gjort det på varken högre eller lägre dos. Men visst kan man blöda näsblod bättre än tidigare

Pumie: ja så kanske det är - en hel drös med junimammor Otroligt bra månad

• Nickis

astra 77: nej det får man tyvärr inte. Man får bara föda på BB -stockholm om man är helt "riskfri" vilket man inte är när man tar fragmin.

Svar på tråden Fragmin sprutor??????????