• Nisses lada brinner

Va fan! Nån som kan detta med svenska kyrkan?

Fick hem lapp idag från Svenska kyrkan ang utträde, då står det så här:

Obs!

Utträdet gäller from tidpunkten då blanketten kom in till kyrkoherden medan skyldigheten att betala kyrkoavgift kvarstår året ut.
    Anmäler man utträde efter den 1/11 betalar man kyrkoavgift även nästkommande år.

Vad är det för sätt eller??  VARFÖR skall jag betala för nåt jag inte är med i?

Som om jag är medlem i pudlarnas riksförbund o väljer o gå ut, inte fan måste jag betala resten av året.

Gaah, nån som kan lugna min ilska?

Be the best or die like the rest
  • Svar på tråden Va fan! Nån som kan detta med svenska kyrkan?
  • eisa

det låter helsjukt!

gudjävel

• Kamikazee

Svenska kyrkan går efter kyrkoåret vad jag har förstått. Jag har för mig att kyrkoåret börjar den 22/9 (eller något sådant) och då välj även nya kyrkopolitiker. Vill man gå ut så måste man göra det innan det nya kyrkoåret börjar för att slippa betala avgiften för kommande år. Tror t om det står på deras hemsida.
    Tycker egentligen inte att det är så konstigt - i många organisationer fungerar det lika dant om man betalt medlemskap för ett helt år - då får man inte pengarna tillbaka även om man går ur innan året är slut. Sedan kan man ju tycka vad man vill om det...

• Catriiin

Jag veet, blev oxå förbannad när jag gjorde det för ett år sedan. Men nu äntligen betalar jag inget längre...  

• Grus grus

Kyrkoåret börjar den första advent.

Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • Nisses lada brinner
    Kamikazee skrev 2007-02-22 11:42:48 följande:
    Svenska kyrkan går efter kyrkoåret vad jag har förstått. Jag har för mig att kyrkoåret börjar den 22/9 (eller något sådant) och då välj även nya kyrkopolitiker. Vill man gå ut så måste man göra det innan det nya kyrkoåret börjar för att slippa betala avgiften för kommande år. Tror t om det står på deras hemsida. Tycker egentligen inte att det är så konstigt - i många organisationer fungerar det lika dant om man betalt medlemskap för ett helt år - då får man inte pengarna tillbaka även om man går ur innan året är slut. Sedan kan man ju tycka vad man vill om det...
    Men hur många vet vilket datum kyrkoåret börjar då, trodde vi i Sverige följde kalendermånaderna.
    Be the best or die like the rest
  • Kamikazee

grus grus

Ok, så kanske det var - har inte så bra koll på det.

celian - jag tror svenska kyrkan räknar med att eftersom man är medlem så har man koll på sånt också - eller nåt.

• Soete

Hur mycket kostar medlemskapet per år??

• Kamikazee

soete - inte en aning, men kyrkoskatten ligger på ett antal tusen per år.  Sedan finns ju begravningsskatten också - men den betalar man vare sig man är med i svenska kyrkan eller inte.

• Catriiin

Där jag bor är kyrkskatten 0.86% och begravningsavgiften 0.12%. Så det beror ju på vad man tjänar...

Svar på tråden Va fan! Nån som kan detta med svenska kyrkan?