• Nisses lada brinner

Va fan! Nån som kan detta med svenska kyrkan?

Fick hem lapp idag från Svenska kyrkan ang utträde, då står det så här:

Obs!

Utträdet gäller from tidpunkten då blanketten kom in till kyrkoherden medan skyldigheten att betala kyrkoavgift kvarstår året ut.
    Anmäler man utträde efter den 1/11 betalar man kyrkoavgift även nästkommande år.

Vad är det för sätt eller??  VARFÖR skall jag betala för nåt jag inte är med i?

Som om jag är medlem i pudlarnas riksförbund o väljer o gå ut, inte fan måste jag betala resten av året.

Gaah, nån som kan lugna min ilska?

Be the best or die like the rest
  • Svar på tråden Va fan! Nån som kan detta med svenska kyrkan?
  • LenaLi

Jag jobbar själv i Svenska kyrkan och utträdesdatumet har att göra med Lokala skattemyndigheten som sköter medlemsavgiften. Det är alltså skattemyndigheten och inte Svenska kyrkan som satt stoppdatum. Detta för att de ska veta innan årsskiftet vilka som ska betala kyrkoavgiften för kommande år.

• Oboy06

Cid: Man kan gå in på humanisternas hemsida. Där har dom en blankett som man kan skriva ut och skicka till sin församling. Annars kan man ju skicka ett personligt brev också fast det är ju rätt smidigt med en färdig blankett:)

• Jenny1

Tänk bara på att när ni går ut Svenska kyrkan, har ni inte rätt att få begravningen i kyrkan. (Alltså själva ceremonin).

• tendre

Tänk bara på att när ni går ut Svenska kyrkan, har ni inte rätt att få begravningen i kyrkan. (Alltså själva ceremonin).

Inte ens om man betalar extra för det??? Hur är det då med giftermål??

• Soete

Kamikazee

Antal tusen! Oj, inte konstigt att folk lämnar!

• Catriiin

Man får inte gifta sig eller ha begravning i kyrkan, men det finns ju många andra begravningskapell.

• Melisabeth

tendre - man får gifta sig i kyrkan om 1 av parterna är medlem

v 30 - Ella är väntad 4 maj =)
  • Dahliaer

Svenska kyrkan är öppen för alla, både för den som är medlem och för den som inte är det. Du är alltid välkommen till gudstjänster och konserter, till kyrkorummet och kyrkogården.

Svenska kyrkan strävar efter att ta människors ställningstaganden på allvar. Väljer du att inte tillhöra Svenska kyrkan tar vi det som ett uttryck för att du inte heller vill ta del av de kyrkliga handlingar som Svenska kyrkan erbjuder.

Dop
    Vill du bli döpt eller döpa ditt barn är du välkommen att göra det. Kontakta din församling. Eftersom dopet är huvudvägen in i den kristna gemenskapen blir du eller ditt barn genom dopet inte bara medlem i den världsvida kristna gemenskapen utan också medlem i Svenska kyrkan.

Vigsel
    Även när inte någon av de blivande makarna tillhör Svenska kyrkan kan de vigas i Svenska kyrkans ordning, om det finns särskilda skäl. Då får en avgift tas ut. Beslut om rätt till vigsel fattas av kyrkoherden.

Begravning
    Den som inte är medlem i Svenska kyrkan blir begravd på en allmän kyrkogård eller särskild gravplats, i hemförsamlingen eller på annan plats. Kostnaderna för gravplats täcks av den begravningsavgift alla betalar vare sig de är medlemmar i Svenska kyrkan eller inte. Kyrkogårdsförvaltningen i församlingen kan lämna mer information.

www.svenskakyrkan.se

• Kamikazee

Ett par kan gifta sig i svenska kyrkan även om de inte är medlemmar. Men då får de betala för det. Dels hyra av kyrkan, sedan vaktmästare, kantor samt prästen då. Och så tror jag att prästen måste ha gått med på att viga dem. Är man inte medlem är det också svårare att få ett datum - svenska kyrkans medlemmar har förtur.

När det gäller begravning så ställer jag mig undrande till att så många som gått ur, ändå blir bestörta när de får höra att man inte får begravas i kyrkan. Varför vill man begravas i Svenska kyrkan om man ändå gått ur liksom...

• Nisses lada brinner

Äh, jag är redan gift, borgeligt! O skit samma om jag inte får en kyrklig begravning, jag tror ju inte på det!

Varför vill man gå ur och ÄNDÅ gifta sig i kyrkan, döpa kidsen osv, snacka om dubbelmoral.

Be the best or die like the rest
Svar på tråden Va fan! Nån som kan detta med svenska kyrkan?