• Mamba

Bo i Jönköping?

Vart ska man bo i Jönköping?

Funkar Bankeryd tex? Eller är det ett eget samhälle alldeles för långt från stan?
    Hur är det med Huskvarna....?

Kan inte Jönköpingsbor berätta lite om stadens områden, vart det är bra att bo precisera gärna lite med för och nackdelar och lite om bussförbindelser osv...

Tack!

Mamma till Isak & Love
  • Svar på tråden Bo i Jönköping?
  • BimBim o Knorrans Mamma

Habo är bra Lantluft men ändå inte långt från stan
    Bankeryd funkar ju med. Fast tycker habo är mkt fräschare på nåt sätt om man vill bo utanför stan.
    Huskvarna skulle ju inte jag rekommendera. Typ "ghetto stuk". Likaså håll dig borta från råslätt, österrängen och öxnehaga om du inte vill bo med typ 99% nysvenskar och pundare då vill säga.
    Är det lägenhet eller hus du vill bo i förresten?

(¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 34 ♥ ¸.?°´¯)
  • Mamba

Ja helst hus skulle jag tro.
    Vi bor i hus nu och har 2 barn så man har ju vant sig..
    Men det funkar väl med lägenhet också till en början...

Jasså är inte Huskvarna bra, det trodde jag

Jag vill nog gärna bo lugnt. Spelar ingen roll vilken sorts människor det bor där men jag vill gärna bo i ett lugnt område som passar bra för barn. Kan vara i Jönköping, eller utanför men rätt nära.

Är Habo och Bankeryd som egna samhällen eller är det bostadsområden?

Mamma till Isak & Love
  • snappi81

Bor oxå i Jönköping, då vi letade efter hus så jagade vi i Bankeryd men tyvärr så begär dom alldeles för mycket pengar där för hus som absolut inte är värda det.. Habo är mysigt men skulle aldrig bo där själv då jag tycker det är för långt från stan.. Då vi bara har en bil som sambon måste ha så anser jag att bussförbindelserna är för dåliga därifrån. Så efter mycket jagande fick vi tag i en bostdsrätt på Tokarp istället, inget eget hus men det är radhus med bara 2 hus, en liten tomt & det bästa vi slipper sköta om huset! Ligger perfekt ca 10 min från stan med buss, härliga områden att röra sig på & barnvänligt så det heter duga.. Vänder man sig åt andra hållet är ju Ljungarum & Grästorp ett alternativ som ligger bra till & har fina hus.. (lite dyra)

• Mamba

snappi81

Ja det låter som mina tankar. Jag har inte körkort ännu men när det sen är fixat så kommer vi ändå bara ha 1 bil så jag vill kunna ta mig med buss alt gå lätt in till stan och andra saker som affärer osv. Öppna Förskolor osv...

Och Habo är väl en egen kommun om jag inte förstått det hela fel...

Mm, vi bor i radhus nu och funderar helt enkelt på ett "riktigt" hus när man väl flyttar. Om vi nu flyttar...

Ska kika på Tokarp på hemnet

Fler?

Mamma till Isak & Love
  • Elfan

Jag rekommenderar Hovslätt eller Torpa. Annars är Gränna ett bra alternativ eftersom det är smidigt att ta sig till Jönköping via E4:an.

• Mamba

Jo jag har varit i Gränna men det känns lite väl litet! Men rätt mysigt också.

Jag vill gärna kunna gå/cykla eller åka buss smidigt (med 2 barn ) in till ex stan, öppna förskolor osv...

Mamma till Isak & Love
  • annsing82

Huskvarna är stort är ju egentligen en egen stad soom växt ihop med Jönköping. Så där finns också olika områden så uteslut inte hela Huskvarna.
    Sen finns ju också typ Taberg och Norrahammar utanför men inte långt in.

• Marre

Vi bor i Habo och trivs bra här

Det tar ju en stund att åka kommunalt till Jönköping. Ca 35 minuter med buss och runt 15 minuter med tåget, men det är överkomligt enligt mig. Tåget är jättesmidigt!
    Jönköping är ju "stan" för oss men det finns ju en hel del i Habo också som Ica, Konsum, kiosker, bibliotek, caféer, systembolag och en och annan klädbutik. Det finns Öppen förskola och flera "riktiga" förskolor varav ett par nybyggda, en har inte ens öppnat än.

Priserna på villor är rätt hyfsade här om man jämför med Bankeryd som ju ligger åt samma håll.

//Marie

• BimBim o Knorrans Mamma
    Mamba skrev 2007-02-22 13:41:33 följande:
    Ja helst hus skulle jag tro. Vi bor i hus nu och har 2 barn så man har ju vant sig..Men det funkar väl med lägenhet också till en början...Jasså är inte Huskvarna bra, det trodde jag Jag vill nog gärna bo lugnt. Spelar ingen roll vilken sorts människor det bor där men jag vill gärna bo i ett lugnt område som passar bra för barn. Kan vara i Jönköping, eller utanför men rätt nära.Är Habo och Bankeryd som egna samhällen eller är det bostadsområden? Mamma till Isak & Love
    Nä huskvarna är till största del inte bra. Skulle aldrig köpa hus o bosätta mig med mina barn där iaf.
    Sen finns det ju undantag i utkanten av huskvarna då.
    Ja habo och bankeryd är egna samhällen.
    Habo är lugnare och mer barnvänligt än bankeryd tycker jag.
    Finare oxå.
    hyfsat bra buss & tåg förbindelser in till stan vad jag vet.. Åker aldrig buss/tåg då vi har köpt hus i skogen  Bättre bussförbindelser från bankeryd dock då stadsbussarna går dit.
    I habo finns affärer ica supermarket/coop, skolor, dagis, låg/mellan, högstadie, öppna förskolor, vårdcentral, bvc, mvc, arbförm, fk, polis, systemet, lite klädaffärer mm mm mm.
    Personligen tycker jag det är idealiskt för barn o växa upp här.
    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 35 ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Bo i Jönköping?