Skelning - Nån som har gjort/Funderar på att operera bort det?
Jag vet inte? Kan man det? Ska höra med läkarn nu iaf
Jag vet inte? Kan man det? Ska höra med läkarn nu iaf
Det är det oopererade som går iväg
Läkarn sa att det såg rätt rakt ut.. Hon nämnde inget om lapp eller nåt.. jourläkare som var stressad... vet inte vad jag ska tro.. stirrar på saker så ögonen ska "fästa" hahha ;)
Kate.. du e så klok ;)
Ja är övertygad om att det ligger psykologi bakom detta denna gången. Jag stirrar mig i spegeln hela dagarna och när jag vaknar rusar jag in på toa för att "kolla om det gått ut". När jag inte tänkt på det på några timmar ser det spikrakt ut. Då tror jag inte på det o kollar o kollar o plupp så e det ute.. Ska försöka sluta noja mig o nöja mig med att det ser 30 gånger bättre ut än vad det gjorde innan. TACK! PUSS O KRAM SKA DU HA!
Grundell: jag har hört att det är ärftligt. Tror det är nån på min fars sida för på min mors sida är det inte. Vi har inga barn så jag vet inte om det skulle påverka
Utåt idag på det opererade ögat tom.
Suck.. nån som vart med om att det går ut igen så snart efter operation?
Tror nu att dom vill/kan operera mig igen? Gör det utan att tveka.
Of-n!
Det ska jag leta upp.
Nä det enda dom sa var att oddsen att det blir helt rakt var goda. Och det blev ju så. Sen att det gick ut igen sa dom inget om. Dom sa att går det ut igen är det inte mkt att göra.
Men det är ju andra ögat som smiter nu.. inte mycket men det stör mig nåt fruktansvärt.
Ska ta o leta upp det där med vision. Kan ju titta rakt när jag fokuserar. =)
Jag var ju supernöjd och jämfört med hur jag såg ut innan har jag inte rätt att vara missnöjd.
Det syns ju inte så hemskt mycket mer än att både jag och sambon märker av det då och då.
Ska höra med ortoptisten om 3v ifall det finns nåt mer att göra eftersom jag skelat sen jag var liten så ser jag bara med ett öga i taget och hjärnan vill väl inte på annat vis antar jag.
Annars får jag väl acceptera hur läget är.
Puss på dig!
Halloj. Ja jag vet inte hur det är med dom. Ena dagen är dom helt raka och andra så smiter det oopererade ögat. Blir inte klok på det där .. hmm.. Kanske är det min hjärna som håller på att bestämma sig hur den vill ha ögonen.
Vågar inte ta ut nåt i förskott.
Är det så att det sätter sig utåt så ska jag se om jag kan få operera det vänstra oxå. Så vi får se =)
Kram på er
Hallå där.
Jag har varit hos ortoptist och dom har mätt skelningen.
Från prisma 40 (mycket!!) till 14 på det opererade ögat. Så mindre än en tredjedel kvar av den.
Fick beskedet att dom kan "eventuellt" operera det andra ögat med
Ska tillbaka i oktober och ska be om mätning av det vänstra.
Tittar jag med vänster öga är det ju relativt rakt och då ser jag ju normal ut ;)
Men tittar jag med höger vill det vänstra ut o glida.
Så vi får se.
Om jag är trött och sjuk osv så påverkar det ju skelningen. Allmäntillståndet påverkar tydligen mer än jag trodde.
Fick också reda på att om jag skaffar linser så min synskärpa blir bättre kommer skelningen synas ännu mindre.
Har du ringt vc än?
Fick åxå reda på att jag aldrig haft samsyn så det kan jag inte träna upp
Hallo tusse.
Ja vi får la starta upp en klubb för skelögda.
Typ "Vi som ser skumma ut" ;)
Hur menar du tappat kontrollen? Har du oxå kunnat typ "titta i kors" så att det ser rakt ut när du pratar med folk?
Oh...ännu fler!=)
Välkommen ut ;)
Ville berätta att hoppet inte är ute för mig.
Var hos ortoptisten som mätte. Det är mindre än 1/3 kvar av min skelning på det högra ögat.
OCH det finns eventuellt möjlighet att operera det vänstra med för att rätta till det sista eftersom jag inte fick (inte mycket iaf ;) ) dubbelseende.
Så i oktober bär det av till kliniken igen där jag ska be dom mäta min skelning på vänstra (ja nu vill jag helt plötsligt skela med det vänstra när jag inte tänker mig för, för då går ju det högra rakt)
HAHA skum ja e ;)
Så be till högre makter att jag får operera mig igen.
Får rätt duktig huvudvärk av att gå och tvinga hjärnan att använda vänstra!
PUSS PÅ ER ALLIHOPA!