• Anonym (skelaren)

Skelning - Nån som har gjort/Funderar på att operera bort det?

Vart opererade ni er i så fall?
    Hur går det till?
    Vart vänder man sig från första början?
    Kan det tillkomma komplikationer?

Funderar även på om det finns nånting man kan göra hemmifrån? Lider av mitt skelande då folk påpekar det ofta!

Tacksam för lite svar!

• Svar på tråden Skelning - Nån som har gjort/Funderar på att operera bort det?
  • LillaÄrtan

Samma här.. Vill också operera
    Fick näthinneavlossning hösten 2004 och OP 3ggr, idag är jag dock nästan blind, så ögat är som helt "bortkopplat" och alla påpekar det, ser ut som en mört

♡ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 ♡
  • evaviola

Hejsan! Nu gjorde jag iofs det när jag var runt 4-5 år, så jag kommer varken ihåg vart jag gjorde det eller vart mamma vände sig. Jag gissar på att du pratar med din läkare så remiterar han dig till en ögonläkare. På mig så lossade dom ögat och fixade till musklerna bakom ögat. Idag (e 24 år nu) så skelar jag fortfarande när jag e trött, anträngd eller om jag tittar på något riktigt nära. Har hört någonstans att musklerna börjar gå tillbaka efter ett visst antal år efter operationen. Lycka till!

• Anonym (skelaren)

Oj..lider med dig..Att jag skelar har medfört att jag inte vågar se folk i ögonen. Är en väldigt glad o öppen människa som verkligen tycker om att prata med folk o träffa nya människor men innan folk lär känna mig så uppfattas jag oftast som blyg och ointresserad eftersom jag aldrig tittar på nån. Har även gått dåligt på anställningsintervjuer pga det..

• kissmekate

Nu har jag hittat hit!

nej jag har inte opererat och kommer inte att göra det heller. Jag ville nog det när jag var yngre och hade glasögon för då syntes det så tydligt men med linser så ser man det inte om man inte vet. Men när jag var yngre sade den ögonläkare som jag pratade med att om man korrigerar skelningen och sedan sätter på glasögon/linser så kommer ögat att åka åt andra hållet. Det verkar ju inte klokt. Min nuvarande optiker tyckte att det lät mycket märkligt!

• Anonym (skelaren)

evaviola: Dom plockar alltså ut hela ögat? *ryser*

• Madida

Jag har opererat mig för skelning 3ggr. I Lund. Dom är kanon!

• evaviola

japp. Dom gjorde det då för många år sedan, det kanske e annorlunda idag?

• kissmekate

TS: jag vet precios hur det där känns! Jag blir otroligt hämmad om det syns tydligt.

• evaviola

Kan även säga att jag inte har något vidare djupseende, eftersom det ögat som jag inte opererade inte hänger med o sammarbetar med det andra.

• Anonym (skelaren)

kissmekate: Hade synfel när jag var yngre och började använda linser men min skelning vart inte bättre för det. Idag har jag utmärkt syn. Vill verkligen operera men om det bara blir misslyckat så får jag väl stå ut. :)

Svar på tråden Skelning - Nån som har gjort/Funderar på att operera bort det?