• MissGoodie

Ströbröd?

Kan ströbröd bli för gammalt? Jag har ett paket som gick ut för nästan ett ÅR sen (fast det är helt oöppnat) och brevid såg jag ett paket som gick ut för nästan 2 år sen *host host* (Neeej, jag bakar inte så ofta)
    Nå, det som gick ut för 2 år sen luktade inget konstigt, eller såg konstigt ut. Min fråga är om jag kan använda det oöppnade paketet, trots utgångsdatumet.
    Eller om det finns nåt annat jag kan använda? Jag har inget knäckebröd, som min mamma föreslog... Jag tänkte göra en sockerkaka och då står det ströbröd :/

Tack!

• Svar på tråden Ströbröd?
  • Eliama

Jag skulle inte ha använt det, men jag är jättenojig med datummärkningar och så. Använd mjöl, kakao eller kokos istället, det funkar också bra.

• BimBim o Knorrans Mamma

Hmmm. Jag har oxå gammalt ströbröd o de använde jag en gång *s* Smakade inget konstigt. hehe. Har du skorpor kan du ju smula sönder dem annars?

(¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 35 ♥ ¸.?°´¯)
  • mamma me tre

jag svarar som SIANIA!!!

• MissGoodie

Hmm... Skorpor, kokos och kakao har jag inte. Men blir det inte... konstigt med mjöl?
    Kanske inte konstigare än med ett år gammalt ströbröd, kanske, haha...
    Men jag frågade sonens farmor också som också tyckte att jag kunde använda det, så länge det inte luktade konstigt eller så. Jag är faktiskt inte speciellt nojjig vad gäller datum annars, men ett ÅR??

Aja, jag testar och låter er veta om vi blir sjuka *skratt*

Tack för era svar!

• Dino78

Jag skulle använda det. Det som är ett år gammalt. Är det oöppnat och har stått på rätt ställe (i ett skafferi typ) så är det ingen fara.
    Jag har själv använt gammalt ströbröd och det smakade inte konstigt alls.
    Mjöl och sånt är ju värre för då går det ju mjölbagg och sånt skit i det.

DIF i själ och hjärta
  • Lady Bling

Men du, om du ska göra en sockerkaka har jag den perfekta lösningen för dig (om du nu har det hemma). Mannagryn funkar till och med bättre än ströbröd när man ska bröa formen. Det blir en jämn och fin yta på kakan och det blir gott också! Skrattande

• MissGoodie

Fragglan - Mannagryn? Åh, det har jag inte... Antar att inte havregryn funkar?

Fast jag testar nog med ströbrödet. Ska kolla hur det ser ut nu :)

Tack igen för era svar :)

• AE77

Det går jättebra att bröa med havregryn Det gör vi ofta om vi ska göra tex äppelkaka

• heimat81

Går bra att panera med vetegroddar också.

• MissGoodie

Nu testade jag med det gamla ströbrödet och det funkade hur bra som helst. Plus att OM det varit någon risk för att bli dålig i magen pga det, så hade det redan visat sig ;)

Men tack vare alla era svar, så har jag en del att välja p åtills nästa gång ;)

• Euphorbia

Ett till förslag:

Specialvetejöl (sånt man reder sås med)

Eller köp en silikonform, då behöver du inte smörja och strö!

• Jewell

Oöppnat och tort ströbröd blir inte gammalt så fort.
    Datumet på förpakningen är ju sista försäljningsdatum inte sista förbruksdatum.
    Så länge det är oöppnat har ju inget kunnat slippa in som kunnat göra det dåligt...tycker man ju....

Svar på tråden Ströbröd?