• Happiest

Någon som har varit till Bulgarien som kan komma med lite synpunkter och erfarenhter...

Jag och min man kollar lite på resor till Bulgarien. Så vi skulle gärna höra lite synpunkter. Skriv gärna och berätta om vad som är bra och dåligt och lite tips på vad man kan se och göra. Skriv gärna vart i Bulgarien ni rekommenderar att åka...

• Svar på tråden Någon som har varit till Bulgarien som kan komma med lite synpunkter och erfarenhter...
  • Golde

Happiest: Bulgarien är ett toppenland med härliga människor, intressant historia, färglatt kulturliv, bra och billig shopping, vackra landskap, god mat, gott vin och helt klart sevärt!

Tro mig, jag har bott i landet under ett års tid och reste under den tiden runt nästan överallt.

Jag tycker att det är så himla trist att så många i den här tråden har dömt ut landet utan att verkligen ha rest omkring utan nästan enbart hållit sig till ett av Europas mest kända turiststrand, nämligen Golden Sands som verkligen inte representerar det riktiga Bulgarien.

Varför inte uppleva det genuina Bulgarien och exempelvis flyga till Sofia och därifrån åka vidare runtom i landet. Om ni tycker om att röra på er, så är det helt underbart att gå omkring i Rila området, passa samtidigt på att se det välkända vackra Rila klostret. Eller varför inte ta en sväng till Plovdiv som både har fantastisk shopping och är en otroligt intressant kulturell och historisk stad? Veliko Tarnevo lite längre nordöst är Bulgariens tidigare huvudstad är en av de vackraste städerna jag någonsin har sett (delad plats med Stockholm och Pecs i Ungern..) och det är helt klart värt ett besök. Det finns så många häftiga ställen i Bulgarien och det är enkelt och mycket billigt att ta sig till dem. Det går bussar och tåg dagligen och det är en trevlig upplevelse att se de skiftande landskapen, samtidigt som man kan prata med lokalbefolkningen.

Bulgarien har verkligen så mycket mer att erbjuda än vad som är förmedlat i tråden.

Om det är nån som vill fråga nåt om Bulgarien så ger jag gärna tips.

• Golde

Happiest: Bulgarien är ett toppenland med härliga människor, intressant historia, färglatt kulturliv, bra och billig shopping, vackra landskap, god mat, gott vin och helt klart sevärt!

Tro mig, jag har bott i landet under ett års tid och reste under den tiden runt nästan överallt.

Jag tycker att det är så himla trist att så många i den här tråden har dömt ut landet utan att verkligen ha rest omkring utan nästan enbart hållit sig till ett av Europas mest kända turiststrand, nämligen Golden Sands som verkligen inte representerar det riktiga Bulgarien.

Varför inte uppleva det genuina Bulgarien och exempelvis flyga till Sofia och därifrån åka vidare runtom i landet. Om ni tycker om att röra på er, så är det helt underbart att gå omkring i Rila området, passa samtidigt på att se det välkända vackra Rila klostret. Eller varför inte ta en sväng till Plovdiv som både har fantastisk shopping och är en otroligt intressant kulturell och historisk stad? Veliko Tarnevo lite längre nortöst är Bulgariens tidigare huvudstad är en av de vackraste städerna jag någonsin har sett (delad plats med Stockholm och Pecs i Ungern..) och det är helt klart värt ett besök. Det finns så många häftiga ställen i Bulgarien och det är enkelt och mycket billigt att ta sig till dem. Det går bussar och tåg dagligen och det är en trevlig upplevelse att se de skiftande landskapen, samtidigt som man kan prata med lokalbefolkningen.

Bulgarien har verkligen så mycket mer att erbjuda än vad som är förmedlat i tråden.

Om det är nån som vill fråga nåt om Bulgarien så ger jag gärna tips.

• Dittrich

Hej jag och min tjej kompis var i bulgarien 04, vi var i goldens sands och vi blev båda sjuka och hade vi vetat efteråt att om man sparat biljetten ( flyg och hotell ) så hade man fått pengarna tillbaka.

sen så måste jag säga ät INTE kyckling där nere, jag åkte på salmonella, medans min tjej kompis bara vart mag sjuk och fick en spruta i rumpan av en lägare och vart bättre efter ett par dar.

• Golde

Under det året som jag bodde i Bulgarien hade jag ALDRIG problem med matförgiftning och jag åt allt möjligt, inklusive kyckling. Ingen av mina utländska vänner hade några som helst problem heller. Innan jag åkte dit hade jag köpt med mig magsjuketabletter från Apoteket här i Sverige men behövde aldrig använda dem.
    Jag kan dock rekommendera att enbart dricka vatten från flaska och inte från kranen.

• Farbror Malin

Har varit på charter i bulgarien tre gånger, två av dem när jag var yngre och reste med familjen. Det är ett helt ok familjeresmål, om man inte har så stora krav på att göra massa spännande utflykter. Det är billigt, men de orter man reser till är rena rama turistghettona som byggdes för ryssarna på typ 60-70 talet. Stränderna är vita, men i övrigt finns det faktiskt inte så mycket att se.

• Happiest

Golde: vi kommer i så fall åka med vår lilla son som kommer vara nästan ett år i slutet av sommar så vi känner inte att vi vill åka runt en massa. Utan vi vill bara åka på en billig semester med sol och bad. Så man får känna att man är ledig. Vi håller på att köpa hus och kommer slita med det i sommar så därför skulle vi vilja åka bort i slutet av sommaren, eller början av hösten för att känna oss riktigt lediga. Så vilken del skulle du då rekommendera?

• natta83

sunny beach är en party metropol, härlig lång fin strand. Mycke hotell som näst intill ligger på varandra, men en väldigt fin stad, rent å fräscht. Maten är oki å hyffsat billig. Bättre mat i utkanten av stan. Fasten staden kryllar av stora kända discotek så finns det en stor charm.
    Albena, mysig atmosvär, grönt å vackert. Tryggare än sunny beach just för att det endast är en turist by som e stängd vinterhalvåret, grindar kring hela albena.personligen tyckte jag att maten var bättre i alben amed.
    Skulle jag åka med barn skulle jag helt klart välja albena av dessa två

• AnnelieL

Jag och min sambo var Sunny Beach/gamla Nessebar i juni 2004, vi bodde i gamla delen av Nessebar på ett av Fritidsresors hotell/lägenheter. Jag tycker personligen att det var supermysigt att bo i Nessebar alla små gränder och mysiga hus men såg att ni gärna ville bo med all inclusive och det finns nog enbart på de större hotellen inne i Sunny Beach. Tycker iaf att Nessebar är väl värt en utflykt!

Maten var det lite si och så med, fick några gånger nästan oätbar mat...som en gång när vi fick in kokt fläskkotlett....usch vad äckligt.. Men inne i Nessebar hittade vi en jättemysig restaurang med supergod mat! Dock inte jätte billig mat..

Vi åkte även in till Bourgas med buss, men det var ingen höjdare.

• Fru Sundqvist

Har aldrig varit där men har hört av bekanta att det inte är något vidare. Där emot har jag arbetat på bank och mitt råd är till alla som åker dit att ALDRIG använda betal eller kreditkort där. Väldigt många som gjort det råkar ut för kortbedrägerier och då inte direkt efter de varit där utan upp till 2-3 år efter.

• MuminMy

Hej

Var i Nessebar på bröllopsresa 2003 och måste säga att jag inte alls delar de andras negativa erfarenheter.

Det är ett jättebra budgetresemål med trevliga människor och fina stränder och bra badvatten. Jag tror dock att många som åker dit förväntar sig något som Kreta eller Mallis eller så och då blir man såklart besviken. Det är gamla öst, det är fattigt och ibland var det som att åka 50 år tillbaka i tiden.

Maten var jättegod (för det mesta *ler*), vinet helt okej och shoppingen klart godkänd. Vi åkte en dag till Burgas och fick uppleva en hel del roliga saker - men taxiresan dit var en mardröm *gulp*

Nessebar var jättemysigt när man väl kom förbi alla kulörta lampor och "geldwechsel"-hak.

Vi var inte på Sunny Beach stranden för vi gillade inte alla aktiviteter där utan gick genom staden till andra sidan och den lilla stranden där - superfint!

Vår resa för två en vecka gick totalt på 5600:-, inklusive allt

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Golde

Happiest:

Jag skulle nog rekommendera Sozopol eller Nesebar, det är lite mindre städer men som ändå har karaktär. Sozopol är nog lite mindre. Båda är barnvänliga och har fina stränder. Sozopol är ett ställe där bulgarerna själva åker på semester så där finns det inte lika många turister som i Nesebar, vilket även betyder att allt är lite billigare i Sozopol. Nesebar är dock lite mer historisk och det finns nog fler uteställen där än vad som finns i Sozopol.
    Det som är även bra med dessa ställen att det är lätt att ta sig in till Burgas som är en större stad med mycket shopping.

• sandflyget

Vi var i Bulgarien förra året och blev så nöjda så vi har bokat resa dit i sommar igen! Vår resa gick till Sunny Beach och hotellet hette Diamond. Tyvärr låg det på "fel sida om vägen"; en stor gata, väldigt trafikerad som vi var tvungna att passera för att komma till stranden. Annars var vi helnöjda! Jättefin strand med strandvakter och en väldig koll, billig shopping (ta inte med dig mycket kläder ner) och billigt med mat och dryck! Vi var 3 vuxna och 2 tonåringar och hade stort nöje alla av vår resa; tonåringarna kunde hyra moppe mm och sköta sig själv någon timme när vi satt kvar på restaurangen efter maten. Vi såg inte något brottsligt, inga gäng som drog omkring t ex. I affärerna var persoalen inte alltför påstridiga, du kunde pruta om du ville men det kändes nästan dumt; allt är VÄLDIGT billigt. Ok; kopior men med fin kvalite! Detta året har vi bokat på hotel Oasis som ligger på "rätt sida om vägen". Hoppas ni väljer att åka till Bulgarien för ni kommer garanterat att bli nöjda!

Svar på tråden Någon som har varit till Bulgarien som kan komma med lite synpunkter och erfarenhter...