• cut the cord

Köpa siames?

Går i "kattköpartankar" och har fastnat lite för siameser

Tänkte höra här om nån kan berätta lite vad man ska tänka på med en sån katt...passar dom i en barnfamilj, tillsammans med hund, vill dom oftast vara ensamkatter eller gillar dom kattkompisar?
    En kompis påstod att dom ofta är sönderavlade och agressiva...ligger det nån sanning i det?
    Ja...jag vill veta allt

• Svar på tråden Köpa siames?
  • Lokatt

Jag är balines uppfödare (semilånghårig siames)
    Och jag kan bara säga att det är en underbara raser både siames och balines (i princip samma katter)! ;) Det är den absolut bästa ras jag har stött på ihop med barn oxå. De är nästan som en blandning mellan katter och hundar faktiskt, de vill vara med när det händer grejer och de är inte lika ensamvargar som andra katter. De pratar mycket och ofta ;) Tänk på att vara noga när du väljer uppfödare! Köp inte första bästa, som innom alla raswer så kan det bli lynnes problem och annat om man "massproducerar". Du är jätte välkommen att messa privat om du vill ha mera info om rasen!

• Minola

Siameser är oerhört smarta katter,nyfikna, livliga och sällskapliga.

Som med alla andra renrasiga djur ser du till att hitta en uppfödare som avlar på friska fritestade katter, och som du känner dig bekväm med.
    Tänk på att uppfödaren är en värdefull kontakt så länge katten lever.
    Gå inte efter den sötaste kattungen, utan efter den kattungen som passar dig och ditt liv! Uppfödaren hinner lära känna sina små på de 12 veckor de växer upp, och kan ofta säga vilken kattunge som skulle passa dig bäst.

De är absolut inte sönderavlade eller aggressiva, däremot är de absolut inga vanliga katter. De är som sagt väldigt "på" och brukar sägas vara den mest hundiga kattrasen.

Eftersom du har en hund, kanske det räcker med en katt. Men då de är oerhört sällskapliga så gillar de (precis som en hund) inte att vara ensamma så länge. Så om du från början vet med dig att katten kommer få vara ensam hemma längre stunder, köp en till!

Du kan läsa mer här:
    www.sogrupp.se/

Till ovanstående skrivare, som gav dig rådet att köpa en huskatt/blandras, så kan det vara värt att veta att dessa oftast bär på fler sjukdomar, eftersom i princip INGEN huskattsuppfödare testar sina katter innan avel och många vet inte ens vilken katt som är far till ungarna.
    Sen finns det självklart underbara huskatter också.

Men om du vill ha en siames, så ska du inte köpa en huskatt för att de är friskare. Snarare har du, när du köper raskatt en sån stor chans att skaffa en katt med de bästa förusättningarna.

Lycka till med ditt kattköp!

• siamusen

Haller med Lokatt..otroligt sociala och snälla katter.

Siamesers "elake" rykte gâllde för en 20-25 ar sedan när de var sönderavlade men nu är de snälla.

Min katt är fransk och tydligen ska det vara skillnad i hur de ser ut om man jämför med de svenska. Tror dock inte det paverkar humöret.

Min kisse sitter barnvakt om barnen grater ocksa..framme pa direkten och stryker sig mot barnet.

• siamusen

Min katt gillar kompisar förresten..âlskar att ta hand om kattungar

• UllllaBelllla

Minola

vad kan huskatter ha för sjukdomar..??
    jag tror ovanstående skrivare menade att huskatter är friskare för att de inte är så sönderavlade som siamesen

tycker oxå att siameser har ett underbart temprament, inte alls elaka

• Minola

ullllabelllla

Huskatter kan ha i precis alla sjukdomar som raskatter kan ha, dvs sjukdomar som inte är rasbundna. Eftersom man aldrig vet vilka gener en huskatt har, så är det svårt att säga att den är frisk. Den kan mycket väl bära på en hel del otäckt.

Oftast, absolut inte allwww.familjeliv.se/Forum-5-82/m17766513.html
    Köpa siames? - Familjelivtid, så kommer många huskatter från "hoppsan-kullar", dvs väldigt oplanerat. Och i många av de fallen så vet inte "uppfödaren" ett smack om avel eller sjukdomar hos katter. Man kan inte räkna med att katten har blivit vaccinerad eller ens veterinärbesiktigad.
    Det är inte säkert att en sådan säljare uppfattar symptom på FIP, klamydia, kattpest etc.

Om man tar de genetiska sjukdomarna så som PRA och PKD så blir det ännu svårare.
    PRA är ett recessivt anlag, vilket betyder att kattungarna får det först när båda föräldrarna har bär på anlaget, vilket i sin tur kan betyda att två helt friska katter kan få sjuka kattungar.

Hur många huskatter testas för PRA innan avel?

PKD som ofta ses som en rasbunden sjukdom, men eftersom man inte vet vilka gener huskatten bär på, så kan man heller inte svära sig fri från något.

Jag älskar huskatter, men tyvärr så är det den värsta sortens avel, eftersom de inblandade inte vet vad de har att göra med, och det kommer lite väl många "hoppsan-kullar" som sedan slutar som hemlösa katter på katthem :(

Siameser idag är INTE sönderavlade djur, utan de har tvärtom en väldigt bred avelsbas idag jämfört med för 20 år sen.

• mamatobe81

min familj hade en siames hanne för ett antal år sedan, han va jätte mysig, tillgiven och VÄLDIGT mammig och envis, han satt alltid å blängde på mamma när han ville att de skulle gå å lägga sig och skrek högljutt(!) när han inte var nöjd, han var också bundis med vår mastiff som gärna "tvättade" han huvud med dräggel så det såg ut som han haft gele i barret...

nu har jag o min sambo 2 devon rex, bästa rasen!!! kan verkligen rekomendera dom, dom är mer "mänskliga"

• UllllaBelllla

Minola: vilken expert du är

Jag tycker att för 20 år sen var siamesen mycket finare än vad den är idag.. är inte gränsen nådd nu.
    varför ska allt vara så extremt

Svar på tråden Köpa siames?