• cut the cord

Köpa siames?

Går i "kattköpartankar" och har fastnat lite för siameser

Tänkte höra här om nån kan berätta lite vad man ska tänka på med en sån katt...passar dom i en barnfamilj, tillsammans med hund, vill dom oftast vara ensamkatter eller gillar dom kattkompisar?
    En kompis påstod att dom ofta är sönderavlade och agressiva...ligger det nån sanning i det?
    Ja...jag vill veta allt

• Svar på tråden Köpa siames?
  • Rigmor Mortis

*inflikar i huskatt vs raskatt*
    Huskatter testas sällan (aldrig?) för sjukdomar, så de kan bära på lite vad som helst. Raskattuppfödare testar avelsdjuren för sjukdomar. Det är inte roligt att skaffa sig en huskatt som bara blir ett halvår för att sedan dö i cancer (FeLv, hände min första katt - smittad av mamman)

• ninastumpan

Siameser var finare förr, nu har dom dels aldeles för stora öron. Dom är framavlade extremt dom snaste åren för att se t som dom gör idag. tråkigt. När dom va fina förr.

.?:*¨¨*:?.Gravid i Vecka 28.?:*¨¨*:?.
  • IdaMariaL

annapanna84
    Sa dom på Insider att det var något fel på siameser?
    annat än att öronen var stora..?
    men det lider den ju inte av heller...

• Shaun the sheep

*vinkar till Siamusen med fina katten*

Min honkatt har tydligen siames i sig, men hon är blandras från ett katthem.
    de visste inte vilka pappan var. En mystisk Don Juan, tror jag!

hon är den bästa katten i världen iallafall <3

Bebis i maj♥♥
  • Zaria

Sitter också i Siames köpartankar.

Kollade också på Insider igår, men Siamesen var väl mest med för att visa skillnaden mellan gårdagens Simaes och nutidiens, inte för att statuera sjukdomsexempel som Perserkatten fick göra (den som opererats en massa)

Nyfiken fråga, finns det Siamesuppfödare som inte är lika extrema som hon på Insider, jag tycker Simeser är väldigt vackra i vanliga fall, men inte "fladdermusen" i Insider.

• elin 83

Perser katten som var med i programmet är ett resultat av osund avel.
    Seriösa uppfödare testar sina katter och avlar med rätt katter så att sådana defekter inte ska få finnas.
    Rinnande ögon och andningsproblem är inte ett vanligt problem hos en frisk perser/exotic.
    Min exotic är köpt hos en seriös uppfödare och har inga problem.
    Men tyvärr så förekommer det oseriösa uppfödare.

Jag hoppas nu att ingen tror att en huskatt/bondkatt skulle klara av att vara ute i kallt väder längre än en raskatt.
    Jag hoppas att insider tar upp det största katt problemet i Sverige och det är alla stackars hemlösa katter.
    Huskatter har noll status i dagens samhälle bara i sthlm finns det över 30 000 hemlösa katter.
    Tänk om alla bara kunde kastrera och märka sina katter.
    Hoppas insider kan ta upp detta problem.

• Minola

ullllabelllla

Nej,verkligen inte. Det jag kan har jag lärt mig för min katt/mina framtida katters skull.

Om man gillar siamesen som den såg ut för 20 år sedan, så köper man en sån. Svårare än så är det minsann inte :)

Och att öronen har blivit större, är ingen extremavel precis. Vissa gillar det utseendet, andra inte.

Sen får jag hålla med Elin i allt hon skriver.

Jag har själv en exotic och har haft perser, och det är Så tråkigt att folk inte kan mer om rasen, och låter sig luras till att köpa sjuka katter.

Om man jämför min exotic med den i inslaget, så skulle man behöva slå min katt i ansiktet ett par gånger för att den skulle bli så där intryckt. Och ja, min är precis lika renrasig som hennes, men kommer från en bra uppfödare.

• Bettan78

Älskar också siameser och orientaler, tänkte bara tipsa om Burman (som är lite ovanligare)dom är lite kraftigare i utseende och en aning lugnare (bilder finns i mitt galleri)

Lycka till med kattköp

• cut the cord

Oj vad mycket som hänt här!
    Tänkte höra om det är nån större skillnad på honor och hanar i sättet?
    Och hur bär jag mig åt för att hitta en bra uppfödare?
    Kanske dumma frågor...men om man inte frågar, får man inget veta heter det väl?

• Bettan78

kolla in www.katter.nu där finns massor av info både om rasringar, uppfödare mm och på forumet kan man få svar på alla sina frågor

• CeciliaBa

Jag har inte läst alla inlägg men ville bara säga att jag tycker att siameser är otroligt roliga varelser! Vi köpte vår hos en uppfödare i Laholm och hade en mycket bra erfarenhet av det. Var beredd på att få en kompis som inte lämnar dig ifred! Vår katt älskar husse mest och sover hos honom varenda natt (lite jobbigt ibland) men hon tycker jag är ok också. Vi har en äldre bondkatt som inte direkt älskar siamesen men de slåss inte i alla fall. Bäst kanske är att ha två siameser som har samma behov av att ligga tätt och leka jämt.
    Det finns några bilder i mitt galleri på katterna.

Kill them with kindness...
  • Tettan

Min erfarenhet av siameser är att de är lömska och opålitliga. Hade en blandraskatt med siames i, och hans första fem år var han inte alls att lita på - men sen blev han vuxen han också

• Linda357

funderade me ett tag på siames, men pga allergi så blev det en Cornich Rex, saknar täckhår utan har bara en silkeslen vågig päls.
    min crx hona är underbart tillgiven, skön personlighet, pratar då hon är glad eller vill nå, möter oss vid dörren å viftar på svansen, sitter gärna på axeln och följer efter å är med i alla hushålls sysslor.
    en underbar ras.
    det finns flera sidor att kolla om man är intresserad av crx rexalliansen, iFokus cornich rex, rexringen mm
    hoppas du hittar en katt som passar just dig.

• cut the cord

Tänkte bara skriva om nån läser här, att det blev en Cornish Rex för oss, som vi hämtar på måndag. Så nu har jag världens längsta helg farmför mig Längtar massor!

• CeciliaBa

Oh vad roligt! Dom är ju så fina... Lycka till på måndag!

Kill them with kindness...
Svar på tråden Köpa siames?