Inlägg från: Hallonfot |Visa alla inlägg
  • Hallonfot

BF Juli-07 Nr3

Vad jobbigt för er som inte får högre än lägsta nivå. Speciellt om man jobbat ars-t av sig för att få upp sin SGI. Tur i alla fall att den höjts till 180 kr istället för 60 kr. Fattar inte hur alla får det att gå runt.

Har ingen aning om hur länge det är man inte får bära något tungt när man är snittad tyvärr.

• Hallonfot

Lindisen: Det är precis som L2K säger: Du (eller pappan eller ni två tillsammans) måste ta ut 180 dagar med SGI innan ni kan plocka av garantidagarna.

Jag säger som Zelda att man nästan får dåligt samvete för att man inte mer uppskattar att man är två personer med hyfsat höga löner i hushållet. Ska uppskatta det mer från och med nu!

• Hallonfot

Välkommen FruGabrielssson! Antar att ni inte heller behöver fylla i några faderskapspapper eftersom du är gift.

• Hallonfot

Calylite: Ha ha, bra fråga. Ni är gifta när barnet föds men inte när det blev till vilket, enligt deras logik, borde betyda att du var mer "lössläppt" när barnet blev till än du är när det föds. Så himla sjukt och förlegat att man ska skriva på papper bara för att man är ogift. Precis som att vi som är gifta är så mycket mer skötsamma. Alla borde väl egentligen få skriva på papper om att de är föräldrar till barnet? Sen kan det ju bli som för Anna Nicole Smiths lilla bebis som hade en annan pappa än vad som stod i papprena...

• Hallonfot

Madelene87: Jag har också tokmycket halsbränna till och från. Satte nog i mig 6 Rennie igår. När Alva föddes frågade de om jag haft mycket halsbränna för hon föddes med jättemycket hår. Får se om det blir likadant den här gången.

Calylite: Tror också att man skickar in alla möjliga papper till den adressen. Jag fick i alla fall nyss skicka in mina lönepapper till den adressen och på hemsidan stod det att man skulle skicka in moderskapspapprena (eller vad de heter) dit.

• Hallonfot

Jag har bara köpt en ny gullunge skötbädd (på Ikea). Alva har inte använt blöja på ett tag och hennes kändes ofräsch även om man kan tvätta den ordentligt. Tyckte jag kunde kosta på nya bebisen 59 kr (eller vad den nu kostade). Annars kör jag nog på med Alvas gamla saker. Man använder de ju så kort tid: Skötbord, vagn, babysitter mm. Ska i alla fall köpa några kortärmade bodies eftersom det ska bli en varm sommar. Sen blir det nog lite våtservetter och salvor för det kommer gå åt.

Jag har inte riktigt kommit in i den där barnvagnsvängen igen eftersom vi har en väl fungerande vagn efter Alva. Jag skulle ALDRIG valt en sån vagn nu men det är liksom inget fel på den och då känns det fel att lägga pengar på en ny. Finns så mycket annat att lägga pengar på känner jag. Är det bara jag som resonerat så? Alva är ändå 3,5 år i sommar när bebisen kommer så vagnen är ju inte ny men heller inte sliten.

• Hallonfot

Hi hi, jag kollade ofta på Våra bästa år när jag ammade Alva. Är väl inte helt otroligt att man nästan kan fortsätta där man slutade 3,5 år senare? Är väl ungefär som Glamour att det inte händer så mycket eller? I alla fall så var det kul att följa eftersom det inte gjorde något om man missade några dagar.

Måste man skicka in havandeskapsintyg (moderskapsintyg eller vad det nu heter) även om man inte tänkt ta ut någon föräldrapenning förrän barnet är fött?

• Hallonfot

Ok. Tack! Ska till MVC nästa vecka så ska be om det då...om gravidvirriga jag kommer ihåg det...har fullt sjå att komma ihåg att jag ska ta med urinprov.

• Hallonfot

Åh, har sån himla magkatarr. Känns mycket värre när man är gravid för då är magen liksom redan utspänd och det finns inte plats för mer utspändhet. Tror ni Rennie kan hjälpa till mot magkatarr också? Har Losec hemma men känner mig inte bekväm med att ta medicin när jag är gravid även om de säger att det inte är någon fara. Sen så är jag ju på jobbet nu och kan ändå inte få tag på Losec. Några tips på vad jag kan göra?

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3