Inlägg från: Prinsessan Zelda |Visa alla inlägg
  • Prinsessan Zelda

BF Juli-07 Nr3

Omman låter det gå för lång tid mellan amningarna kan man få mjölkstockning, det blir överfullt och det stockar sig. PÅ mig började det läcka vilket hjälpte och jag fick inte mjölkstockning ordentligt nån gång. Mjölken produceras efter efterfrågan. Börjar man pumpa mycket så blir efterfrågan större och mer mjölk produceras (vilket gör att du lttare får mjölkstockning). Men om du börjar få stockning kan det vara bra om man inte kan amma just då, handpumpa ur lite grann så att man lättar på trycket. Om man är på väg att få mjölkstockning och blir kall om brösten är det svårare att pumpa ur/amma då kärl och allt drar ihop sig. Men att bli kall ska egentligen inte göra att du får mjölkstockning.

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • Prinsessan Zelda

Från amningshjälpen.se

Så blir du av med mjölkstockningen
    Ju fortare du börjar göra något åt mjölkstockningen desto lättare är det för dig att få bukt med den. Det är viktigt att börja behandla omedelbart men också att försöka hitta orsaken.

Låt barnet suga ordentligt och var extra noga med rätt tag och position. Börja på den stockade sidan. Försök absolut inte begränsa amningarna utan amma hellre oftare. Ibland får man rådet att pumpa, men barnet är den absolut bästa och effektivaste "pumpen"!

Prova att lägga barnet i ett annat läge - med hakan mot stockningen om det går. Barnet mjölkar ur mest effektivt med tungan och det kan man utnyttja genom att ändra läge.

Försök även ändra din egen ställning. Ligg och amma om du brukar sitta eller tvärtom. Man kan prova alla lägen som utnyttjar tyngdlagen och som inte knölar ihop brösten t.ex. knästående på alla fyra. Det kan kräva lite fantasi för att få till det!

Om det känns skönt med värme så utnytja det. Bröstvärmare finns av olika slag, värmedyna, värmelampa, fetvadd, ugn eller varm dusch.

Massera bröstet LÄTT över det ömma partiet i riktning mot bröstvårtan under tiden du ammar.

VILA och stressa av. Barnet kan ha svårt att få i sig mjölken eftersom det är lätt att du spänner dig när det gör ont.

Om du har vita prickar ytterst på bröstvårtan som täpper till mjölkgångarna kan du försöka blöta upp dem och pilla bort dem innan amningen.

Det finns också alternativa behandlingar (ej helt understödda av studier)

Vad beror mjölkstockning på?

Främsta orsaken är att man försöker begränsa amningarna i tid eller längd och/eller att barnet har fel tag och position vid bröstet. Man kanske har haft det lite extra stressigt och inte "ammat färdigt". Det kan också komma när man försöker sluta amma.

Om utdrivningsreflexen inte fungerar riktigt leder det till att bröstet inte töms lika bra och mjölken blir kvar.

Amningsnapp kan göra att bröstet inte töms lika effektivt.

Allt tryck mot bröstet kan påverka t.ex. en illasittande BH, ett finger på bröstet för att hålla barnets näsa fri, att du legat "knöligt" på natten, hårdhänt partner eller att du sovit på mage.

Drag och kyla får oftast hela skulden för mjölkstockning men det finns inga vetenskapliga belägg för det. Trots det kan man inte helt avskriva den orsaken eftersom mammor ofta beskriver att kyla är orsaken. Köld ger obehag vilket ökar adrenalinet vilket i sin tur hämmar oxytocinet som är det hormon som sätter igång utdrivningsreflexen.

Allt som får dig att må bra är värt att prova - känner du att det är någonting på gång - gå undan och pyssla om dig själv, kryp ned i badet, tänd några ljus, sätt på någon mysig musik, sätt fram någon god doftolja!

En mjölkstockning blir inte bra på en gång utan klingar av, du ska känna att det blir bättre för varje dag. En tid efteråt kan du t.ex. känna att det är kvar en öm punkt i bröstet. Du kan också få en nedgång i mjölkproduktionen. Det beror på att det i den mjölkkörtel som är överfull, produceras ett ämne som hämmar vidare produktion av mjölk. Ta därför med i beräkningen att det kan behövas tid för att arbeta upp produktionen igen.
  • Prinsessan Zelda

kan varna också om inflammationen man kan få när mjölken rinner till ordentligt några dar efter förlossningen. Vissa känner inte av nåt. Men man kan få jättespända bröst som gör jätteont. det går över på ett par dar och är inge farligt. Men man kan tro om man inte vet innan att det är mjölkstockning.

• Prinsessan Zelda
    Pusselbiten86 skrev 2007-04-25 23:16:08 följande:
    Sitter me Sammandragningar nu var 3:e min .. vet inte om ja ska ringa in eller bara hoppas på att de går över om ja försöker sovalägger in en bild :...
    Hur går det pusselbiten? har ni åkt in och kollat?
  • Prinsessan Zelda

Har läst ikapp lite. Hoppas Teen känner sig bättre. och pusselbiten med för den delen.

jag var hos bm idag och hos läkaren på mvc. Bebben mådde bra, 136 i hjärtljud och sf mått 26 (v 27). Hos läkaren fick jag intyg på min foglossning, så nu ska jag skriva och överklaga fp till fk. Hoppas jag kan övertyga dem nu. annars skiter jag i de, och får bli sjukskriven sen istället.

skönt med sommarvärme i alla fall. satt på balkongen och åt mellis med sonen. ska äta ute ikväll också om det fortfarande är varmt, fast vi har ju infravärme också

Lite kul var att bebben sparkade som en tok hos bm och läkaren. de fick knappt röra magen Räcka ut tungan

• Prinsessan Zelda

skönt att höra från dig zandrisen. och att bebben fortfarande är i magen. Hoppas den kan stanna så länge som möjligt. Antar att du inte ska anstränga dig mycket nu utan bara ta det lungt.

• Prinsessan Zelda
    Mjukis82 skrev 2007-04-26 18:40:44 följande:
    Före färgning, klippning, smink och insättning av linser :(klickbar bild)EFTER:(också klickbar bild)
    jättebra. även fast jag inte tycker om lugg, men det blev jäkligt bra Cool
  • Prinsessan Zelda
    misan84 skrev 2007-04-26 20:25:50 följande:
    Har med varit hos frissan o gjort om mig idag Känns ovanligt men kul hehe. Går att klicka på bilden för att få sen större. Mjukis: Ditt var jätte snyggt, verkligen skillnad. Måste kännas skönt:) Så härligt att bli ompysslad:)

vad fint det blev

ang bb väska så packade jag den dagen då värkarna startade förr grav. Hade bara gjort iordning några saker som cd skiva med musik och några bebiskläder. Annars fick sambon hämta en del grejer efteråt till bb. han skulle ändå hem en sväng så. känner inget behov nu heller av att göra iordning nån hel väska med grejer.  

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3