Inlägg från: Hallonfot |Visa alla inlägg
  • Hallonfot

BF Juli-07 Nr3

Välkommen tillbaka Beckah!

Apropå järntabletter så äter jag, precis som JoNaLi, Duroferon. Är det samma som Niferex? Jag har i alla fall inga problem med dem så länge jag tar dem i samband med en måltid.

Camilla9: Är jordgubbarna goda nu eller äter du frysta?

Stor kram till Tbmh och Zandrisen som har det jobbigt nu. *KRAM*

Teenpregnancy: Vad hemskt med bilinbrott redan. Hi hi, jag kan riktigt se hur du jagar de "stackars" tjuvarna med magen i vädret och mord i blicken.

• Hallonfot

Visst är det underbart väder. Synd att man måste sitta inne och jobba. Men idag ska jag INTE jobba över. För att vara säker på detta har jag lovat hämta på dagis så då måste jag sluta i tid. Sen ska vi hem till kompisar och leka och efter det ska vi mammor till en italiensk restaurang och äta buffé. Välbehövlig vardagslyx!

• Hallonfot

Nu var det några dagar sedan jag var inne. Har skummat igenom sidorna men inte orkat/hunnit läsa igenom allt.

Mjukis: Vad skönt att allt var bra. Min bebbe har varit jättelivlig länge så jag skulle bli jätteorolig om det var lugnt en dag.

• Hallonfot

Mammab: Hur gick det? Fick du sova något? Att komma trea är inte fy skam i alla fall.

Såg att ni pratade underkläder förut. Jag hade vanliga trosor (mest boxers) när jag väntade Alva och det kommer jag köra med nu också. Tycker det räcker att byxorna går upp över magen.

Usch, sitter på jobbet för tredje söndagen i rad (jobbar på kontor så i vanliga fall jobbar jag måndag-fredag). När många tar det lugnare i graviditeten har jag fått göra tvärtom. Jobbar mellan 50-55 timmar i veckan nu för vårt projekt som ska driftsättas i början på maj. Jag mår bra så än så länge går det bra men är rädd för att man kanske rätt var det är tar ut sig och måste bli sjukskriven. Behöver jag säga att jag längtar till sommaren? Ja ja, det blir ju rätt mycket extra pengar och jag har även satt lite på komp. Har tänkt jobba kanske 3 dagar i veckan i slutet och sen ta semester åtminstone 2 veckan innan bf. Hur har ni andra tänkt göra? Man vill ju inte ta ut för mycket semester för då har man ju ingen kvar att ta ut när man väl börjar jobba igen.

Oj, sorry...vad långt det blev.

• Hallonfot

Verkar som om alla har sovmorgon idag.

• Hallonfot

Vad skönt att inte behöva gå så långt när man ska hämta lillan.

Snö? Bodde inte du i Västerås? Här i Västra Götaland är det 3 plusgrader men det regnar och känns svinkallt. Vill att vädret ska vara som igår när det var friskt, klart och soligt!

• Hallonfot

Jag sitter och jobbar så jag slipper gå ut i rusket. Har bestämt mig för att "bara" sitta till kl 12 för sen får det vara nog. Det är ju faktiskt söndag och vilodag!

• Hallonfot

Jennsans: Jag är så dåligt insatt i det här men menar du att föräldrapenningen är semestergrundande? Alltså att man får x antal dagar semester trots att man är hemma och föräldraledig? Det låter nästan för bra för att vara sant. Om det är så ska jag definitivt gå hem minst 2 veckor innan bf...och kanske redan 3 veckor. Åh, hoppas det är så!

• Hallonfot

Är den semestergrundande på samma sätt som om man hade jobbat (om man tar ut heltid vilket jag inte kommer göra men ändå...)?

När jag var hemma med dottern var jag "mellan jobb" som det så fint heter. Sen fick jag ett kanonjobb när hon bara var 14 månader men då hade jag ingen semester att ta ut på sommaren. Kändes jobbigt men jag tog föräldraledigt istället. Det är därför jag inte har koll på det här med semester. En positiv överraskning kan man säga.

När ska ni andra gå hem? Jen2006 kommer ju ha en härlig sommar framför sig redan innan bebisen tittar ut. Jag mår så bra så jag vill nog jobba juni ut i alla fall (om jag fortsätter må så här bra). Kanske går ner lite i tid och bara jobbar 3 dagar i veckan i slutet på juni beroende på hur mycket flex och komp jag har då.

• Hallonfot

Stackars er som inte mår bra. Jag vet hur det känns. Var sjukskriven från vecka 9 med dottern men den här gången mår jag toppen.

Jessa6: Varför bara 180 dagar? Min man är lärare så han kommer nog inte ta ut mer än sina 60 dagar trots att han kommer vara hemma en hel termin med den lill*. Han har dessutom massor av dagar kvar på dottern. Alla sjukpenninggrundande dagar borde väl vara semestergrundande eller?

Vet ni hur de räknar SGI'n? Tar man bara grundlönen och multiplicerar med 12 eller tar man den lön man faktiskt (med övertid och sånt) tjänat och multiplicerar med 12? Jag vet att jag får tillgodoräkna mig mitt fasta jourbidrag men hur är det med resten? Antar att man inte får räkna in det. Man förlorar ju i alla fall inget om man är borta från jobbet (pga sjukdom o dyl). Någon som vet? Tycker det är jättesvårt att hitta informationen på försäkringskassans hemsida och vill inte "skänka" bort några pengar som jag har rätt till. Låter jag snål? Det är inte meningen i så fall men vi kommer ju alla få det lite sämre ställt när vi går hem så då tycker jag vi ska se till att få ut så mycket som möjligt!

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3