Inlägg från: morzan4 |Visa alla inlägg
  • morzan4

    finska zigenare!!!!!

    Minns att när jag var liten så blev man skrämd av de vuxna att zigenare tog barn från andra människor. Vet inte om jag trodde på det, kanske gjorde jag det...
    Som vuxen har man ju hört mängder av historier om zigenare, att de stjäl, inte får gå i vanliga kläder utan måste klä sig på ett särskilt sätt osv. Vet inte vad som är sant av allt man hört men det är min fasta övertygelse att bland zigenare likaväl som hos alla andra folkslag så finns det både hederliga och ohederliga personer. Det finns sådana i alla folkslag som ger dåligt rykte åt sådana som sköter sig...
    Har en dotter som går i skolan med en liten kille som är finsk zigenare. Barnen tycker inte att det är något konstigt. När hans föräldrar hämtar honom så tittade de en del i början på deras kläder och min tjej undrade en del över detta. Vi förklarade att de kjolar hans mamma har är en sorts folkdräkt och sen undrade hon inget mer. Det enda hon tycker är besvärligt är att killen inte klarar svenskan så bra... Men de leker ibland iallafall och det går bara bra.
    Jag antar att du fått höra massor av strunt från andra människor
    och jag tror att du säkert blivit ledsen av det du hört. Tänk på att alla människor inte har fördomar utan kanske bara är missriktat nyfikna! Många kanske är rädda för att fråga om er kultur för att det är så annorlunda på många sätt.
    Hoppas att det går bra för dig och din lilla familj.
    Ha det gott!

Svar på tråden finska zigenare!!!!!